پرچم محرومان از رئیسی گرفته می شود؟

 پرچم محرومان از رئیسی گرفته می شود؟

عرشه آنلاین -ابراهیم بهنام/ نوشت : اعلام « محرومیت نزدیک به ۲۰ میلیون نفر ایرانی از امکانات اولیه زندگی» برچسب سیاه نمایی نخورد و مورد هجمه رسانه های دولتی یا هواداران دولت در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی قرار نگرفت چون گوینده آن علی آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از چهره های مورد وثوق نظام است. 

او پنجشنبه در پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها و اولین اجلاس مشترک با معاونین شهرسازی و معماری در اصفهان با بیان اینکه « دوهزار و ۲۰ محله و ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت در سراسر ایران وجود دارد که از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا ۱۲ سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند»، گفته بود: « در این شرایط چطور می‌توان گفت مسلمانانی وجود دارند که شهرسازی اسلامی را در دستور کار دارند.»

جالب اینکه این سخنان و ادعا نه تنها تکذیب نشد بلکه به شکل دیگری و از سوی یک نماینده مجلس هم تایید شد. بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم گفته است: « متاسفانه قریب به ۲۰ میلیون نفر در کشور در شرایط مساعدی نیستند که حدود ۳ میلیون خانوار بوده و دچار فقر مطلق هستند که این آمار در سامانه رفاه نیز مشخص است و باید به این افراد کمک جدی و اساسی شود.» 

طرح این قبیل آمار در شرایطی که نزدیک به دو سال از آغاز به کار دولت سید ابراهیم رئیسی - که قرار بود منجی سفرهای کوچک شده مستضعفان و « سید محرومان» باشد می گذرد- اعترافی است بزرگ به ناکامی برنامه ها و سیاست های اعلامی دولت اصول گرای سیزدهم. 

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان مازندران پس از اعلام نتایج انتخابات ۱۴۰۰، در بخشی از بیانیه خود خطاب به مردم نوشته بود: «  آفرین به غیرت و همتتان اولا در حضور حداکثری مومنانه و هدف‌مند و ثانیا انتخاب فرزند اصلح ملت ایران، سید محرومان و حامی مستضعفان آیت الله سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان سیزدهمین رئیس جمهور اسلامی ایران.»

موضوع وقتی قابل تامل تر می شود که اتفاقا در نزدیک به دو سال گذشته، قشرهای مستضعف و محروم جامعه بیشترین آسیب را از ناحیه تداوم روند افزایشی تورم و سیاست های دولت مردمی دیده است. 

این واقعیت در قالب یک اعتراف بزرگ دیگر از سوی روزنامه کیهان هم نمود عینی یافت. این روزنامه که همواره طرفدار سیاست های دولت سیزدهم و مدعی بوده که دولت رئیسی بدون اتکا به خارج و گره زدن اقتصاد کشور به سیاست خارجی و برجام، در مسیر تعالی و رشد کشور گام برداشته، بلاخره در ستون  یادداشت روز شنبه خود اعتراف کرده که وضع اقتصادی مردم بهبود پیدا نکرده است؛ « وضع اقتصادی مردم در دولت جدید علی‌رغم اقدامات شایسته‌ای که بخشی از آن را برشمردیم، بهبود پیدا نکرده است. وضعیت مسکن از ادامه روند گران‌تر شدن حکایت می‌کند، کالاهای اساسی مردم زیر فشار افزایش بیشتر قیمت‌ها قرار دارند و هنوز کم و بیش آشفتگی در قیمت کالاها به چشم می‌خورد. بنابراین درست است که دولت آقای رئیسی توانسته بسیاری از قفل‌های اقتصادی دوره آقای روحانی را باز کند، اما در همان حال این اقدامات که برای تحرک‌بخشی به اقتصاد کشور ضرورت داشته، کمک ملموسی به حل مسایلی که شهروندان به صورت روزانه با آن مواجه هستند، نکرده است.»

مستضعفان یا محرومان در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی، جایگاه خاصی دارد تا جایی که از همین قشرها به عنوان مدافعان اصلی نظام در روزهای سخت یاد می شود. اعتراضات سال ۹۶ و ۹۸ که حضور افرادی از قشرهای پایین جامعه و بخصوص در شهرهای کوچک تر و دورتر از مرکز، برجسته بود، در حکم تلنگری بود به سیاستگذاران کشور که برنامه های تورم زا زندگی این قشرها را با خطر  جدی روبه رو کرده است. در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم مجموعه اصول گرایان-  که همواره خود را به نسبت اصلاح طلبان یا اعتدالی ها، طرفدار اصلی محرومان جامعه معرفی می کنند، از سید ابراهیم رئیسی  با برند « سید محرومان» و برنامه ها و شعارهایی در راستای کمک به معیشت مردم حمایت کردند. 

حالا روزنامه کیهان به عنوان جدی ترین رسانه حامی دولت رئیسی هشدار می دهد که گرفتاری های اقتصادی دهک های پایین جامعه یک واقعیت است؛ « جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام دینی و مردم‌سالار نمی‌تواند مثل نظام‌های سیاسی اجبارگرای غربی یا شرقی بر اعمال روش‌‌هایی صحه بگذارد که سبب افزایش نارضایتی‌ توده‌های مردمی که مهم‌ترین پشتوانه قوام بخش نظام و انقلاب اسلامی می‌باشند، می‌شود. گرفتاری‌های اقتصادی دهک‌های پایین جامعه یک موضوع فانتزی نیست، یک واقعیت است.» 

 جالب تر آنکه نویسنده یادداشت کیهان بر خلاف ادعاهای پر طمطراق دولتی ها مبنی بر تغییر ریل اقتصاد کشور و ... اعتراف می کند که « الان اقتصاد کشور یا در چنبره بنگاه‌های دولتی است و یا در تیول باندها و «سلاطین» اقتصادی است. یکی از سرمایه کشور و دولت می‌خورد و بودجه زیرساخت‌ها و امور عمرانی را می‌بلعد و دیگری با اقدامات زنجیره‌ای با قیمت‌ها بازی می‌کند و اجازه اصلاح یا تثبیت قیمت‌ها را نمی‌دهد. اصلاح امور اقتصادی کشور به نفع طبقات محروم، تعهد انقلاب اسلامی است و انجام این تعهد تأخیربردار نیست.» 

یادآوری وضعیت نامطلوب اقتصاد کشور و اعلام وجود نزدیک به ۲۰ میلیون ایرانی محروم از امکانات اولیه زندگی را می توان در حکم یک هشدار یا اتمام حجت با دولت رئیسی ارزیابی کرد. هشداری در این راستا که برنامه های اصول گرایانه دولت، نه تنها پایگاه اجتماعی تشکیلاتی  اصول گرایان که حتی توده های مردمی و به روایت کیهان مهمترین پشتوانه قوام بخش نظام و انقلاب اسلامی را راضی نکرده که وضعیت معیشتی آنها را بدتر هم کرده است. 

با این وصف دولت سیزدهم دو سال دیگر فرصت دارد تا طرحی نو دراندازد یا صفحات باقی مانده از برنامه ۷۰۰۰ صفحه ای را به منصه ظهور برساند تا شاید مرهمی بر زخم ها و آلام قشرهای آسیب پذیر شود. در غیر اینصورت کارگردانان انتخاباتی در تدارک برجسته کردن جریان یا چهره جدیدی خواهند بود. بیراه نیست اگر انتقادهای اخیر به دولت رئیسی با محوریت فقر و محرومیت را، زمینه سازی برای پس گرفتن پرچم یا برند محرومان از سید ابراهیم رئیسی و سپردن آن به چهره یا جریان دیگری بدانیم. 

منبع: عرشه آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 82587

ارسال نظر