خود دولت مواد غذایی را گران می‌کند، چون قیمت‌گذاری دست اوست

اصل ناشفاهی و تأکید بر گشوده نشدن تاریکخانه شرکت بازرگانی دولتی، این ظن را ایجاد می‌کند که شاید بخش بزرگی از گرانی‌های‌ مواد غذایی نه در بازار و نه تقصیر واسطه‌ها که درخور قیمت‌گذاری دولتی باشند.

خود دولت مواد غذایی را گران می‌کند، چون قیمت‌گذاری دست اوست

روزنامه اطلاعات نوشت: سال‌هاست که رسانه‌ها خواستار شفاف‌ شدن معادلات قیمتی، مباشر این خرید کالاهای اساسی و هویت، نوع انتخاب آنها و شیوه خرید آنها هستند و معتقدند بسیاری از عوامل رشد قیمت کالاهای اساسی در بازار به خود دولت و این شیوه ناشفاف خرید و قیمت‌گذاری برمی‌گردد.

به عبارت صریح‌تر هیچکس نمی‌داند کالاهای اساسی وارد شده توسط دولت با چند درصد سود به مردم فروخته می‌شود و اصولاً ضرایب صوری که دولت برای خودش در این فرایند لحاظ کرده، چقدر است و چه کسی بر رعایت آن نظارت می‌کند. 

این شیوه ناشفاف دهه‌هاست که ادامه دارد و مختص دولت خاص هم نیست، لذا در شرایط کنونی ربطی به تحریم و مسائل آن ندارد و حداکثر ممکن است هزینه مبادله را چند درصدی بالا برده باشد.

اما اصل ناشفاهی و تأکید بر گشوده نشدن تاریکخانه شرکت بازرگانی دولتی، این ظن را ایجاد می‌کند که شاید بخش بزرگی از گرانی‌های‌ مواد غذایی نه در بازار و نه تقصیر واسطه‌ها که درخور قیمت‌گذاری دولتی باشند.

سوال بزرگ این است که آیا دولت به‌عنوان بزرگ تاجر، مسئول بخش بزرگی از گرانی غذا است؟ امید که وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی، شفاف به این سوال پاسخ گویند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 8188

ارسال نظر