چراغ سبز ایران به امریکا برای توافق

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در ارتباط با زندانیان و بقیه مسائل مرتبط با دولت آمریکا آن طور که بارها اشاره شده، گفتگوها و مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه داشته و دارد.

چراغ سبز ایران به امریکا برای توافق

 ناصر کنعانی امروز (دوشنبه ۲۲ اسفند ماه) طی نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات دیروز وزیر امور خارجه کشورمان و واکنش آمریکا نسبت به آن، گفت: در ارتباط با موضوع زندانیان وزیر امور خارجه دیروز در گفتگوی رسانه‌ای به این موضوع اشاره کرد و من نیز بعد از واکنش تعجب برانگیز طرف آمریکایی در این رابطه توضیحات تکمیلی را ارائه دادم.

وی افزود: برای ما آنچه مورد اهمیت است این است که روند مذاکرات باید منجر به نتایج عملی شود. جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده و در عمل نشان داد به عنوان بهترین مسیر برای حل و فصل اختلافات و رفع مشکلات، به مذاکرات اعتقاد راسخ و عملی دارد.

گفتگوها و مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه داشته و دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در ارتباط با زندانیان و بقیه مسائل مرتبط با دولت آمریکا آن طور که بارها اشاره شده، گفتگوها و مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه داشته و دارد. در برخی از موضوعات از جمله موضوع زندانیان ما قبلاً به توافق رسیدیم. همانطور که قبلاً اعلام شد، در ماه مارس سال میلادی گذشته توافق مکتوبی شکل گرفت و از سوی نماینده رسمی دولت آمریکا امضا شد. آمریکایی‌ها در یک مرحله پذیرفتند که بدون ارتباط با پرونده مذاکرات رفع تحریم‌ها این کار انجام شود و مبادله صورت گیرد اما در مقطع دیگری متأسفانه آن را به روند مذاکرات هسته‌ای گره زدند.

وی افزود: به هر حال ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همان طور که اعلام کردیم آمادگی داریم این کار به عنوان یک موضوع انسانی صورت گیرد. مشکلات فنی طرف آمریکایی در این زمینه به خودش ارتباط دارد. بنابراین گمان می‌کنیم در صورت برخورد واقع‌بینانه طرف آمریکایی، موضوع مبادله زندانیان به عنوان یک موضوع کاملاً انسانی قابل انجام است.

کنعانی گفت: در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها، با توجه به سوءسابقه عدم التزام و پایبندی دولت آمریکا، برای جمهوری اسلامی ایران تضمین‌های قابل راستی‌آزمایی جهت کسب اطمینان از پایبندی دولت آمریکا به هرگونه توافق جدید ضروری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص توافق میان ایران و عربستان سعودی گفت: شاهد یک توافق بسیار مثبت به دو کشور ایران و عربستان با میزبانی و ابتکار عمل دولت چین برای از سرگیری مناسبات دو کشور هستیم. عملاً با بیانیه امضا شده و اعلام شده و منتشر شده در پکن، ما در مرحله بازگشت روابط سیاسی دو کشور ایران و عربستان قرار گرفتیم. توافق حاصل شده نیز حاصل نتیجه تقریباً یک سال و نیم تلاش‌های دیپلماتیک برای کسب نتیجه مطلوب بوده است.

وی افزود: ما دوره‌های مختلفی از گفتگوی دوجانبه میان ایران و عربستان با نقش‌آفرینی و میزبانی مثبت برخی کشورها از جمله عراق و همچنین در نشست دوجانبه به میزبانی عمان بودیم.

وی افزود: در جریان سفر آقای شیء به عربستان و آقای رئیسی به پکن گفتگوها و مشورت‌های دیپلماتیک میان تهران و پکن‌ها انجام شد و پیشنهاداتی مطرح بود. ایده‌ای از طرف چین مطرح بود که همزمان با سفر آقای رئیس جمهور به این کشور، نمایندگانی از دو کشور ایران و عربستان سعودی در پکن در حاشیه سفر رئیس‌جمهور نشست‌های دوجانبه داشته باشند و در خصوص روابط دوجانبه به تصمیم پیگیری و نتایج جدید برسند.

وی افزود: طرف ایرانی با حسن نیت برای اینکه روند دیپلماتیک برای بازگشت روابط سیاسی دو کشور به ریل طبیعی محقق شود با موضوع موافقت کرده بود، اما معتقد بود با توجه به اهمیت سفر دوجانبه و موضوعات مختلف، دیدار طرف‌های ایرانی و عربستانی را در بازه زمانی مناسب دیگری موکول کنیم.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 77214

ارسال نظر