انگلیس و فرانسه یک بیانیه مشترک علیه ایران صادر کردند

سران فرانسه و انگلیس در نشست مشترک خود پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی ایران را مورد بررسی قرار داده و بیانیه مشترکی در این خصوص منتشر کردند.

انگلیس و فرانسه یک بیانیه مشترک علیه ایران صادر کردند

 سران فرانسه و انگلیس در نشست مشترک خود پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی ایران را مورد بررسی قرار داده و بیانیه مشترکی در این خصوص منتشر کردند.

تارنمای دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس روز گذشته در پاریس سی و ششمین نشست مشترک دو کشور را برگزار کردند.

بر اساس این بیانیه دو طرف مسائل مختلفی از جمله اوکراین، جامعه سیاسی اروپا و مسائل جهانی و سیاست خارجی را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

ذیل موضوع سیاست خارجی و مسائل جهانی که در بند پنجم این بیانیه به آن پرداخته شده است، لندن و پاریس پیشرفت‌های هسته‌ای و فعالیت‌های موشکی ایران را مورد بررسی قرار دادند.

درحالیکه با سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران مساله پیدا شدن ذرات اورانیوم ۸۳.۷ درصدی طبق گفته محمد اسلامی رئیس آژانس انرژی اتمی ایران حل و فصل شد، مکرون و سوناک درباره پیشرفت جدی برنامه هسته‌ای ایران به ویژه پس از گزارش آژانس در مورد کشف ذرات اورانیوم ابراز نگرانی کردند.

آنها ابراز داشتند که این نشان دهنده یک پیشرفت بی سابقه و بسیار زیاد در برنامه هسته‌ای ایران است. این دو کشور اروپایی درحالیکه ایران وعده همکاری کامل با آژانس را داده، انتظار دارند که ایران به صورت کامل پایبند به تعهدات خود در اجرای پادمان‌های موثر باشد.

انگلیس و فرانسه همچنین نسبت به آنچه "فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه" و "رفتار تهدیدکننده ایران در قبال اشخاص مستقر در اروپا" خوانده شد، ابراز نگرانی کردند.

سران دو کشور این مساله را شامل فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های کروز و بالستیک تهران از جمله انتقال موشک و فناوری آن و همچنین انتقال پهپاد و تسلیحات دانستند.

به گزارش ایرنا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ مه ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.دولت بایدن سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران و همچنین به بهانه ادعای ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین تاکنون تحریم هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده است.

شبکه بلومبرگ اخیرا با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس اعلام کرد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۸۴ درصد، نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

جمهوری اسلامی ایران این ادعا را سیاه‌نمایی و تحریف حقایق خوانده و تاکید دارد که وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.

در این ارتباط، گروسی به تهران سفر کرد و پس از دیدار و گفتگو با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه مشترکی اعلام کردند: در خصوص مسائل پادمانی باقی‌مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده اعلام کرد.

در این بیانیه مشترک آمده است: ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن طی یک نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می‌شود، میان دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 76786

ارسال نظر