الهام علی‌اف شاعر ایرانی را دزدید | رئیس‌جمهور آذربایجان دنبال چیست؟

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، در توهمی تازه یک شاعر ایرانی را از آنِ جمهوری آذربایجان دانست.

الهام علی‌اف شاعر ایرانی را دزدید | رئیس‌جمهور آذربایجان دنبال چیست؟

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، در توهمی تازه یک شاعر ایرانی را از آنِ  جمهوری آذربایجان دانست.

علی‌اف‌ گفت: نظامی گنجوی یک شاعر آذربایجانی است. در شهر گنجه آذربایجان به دنیا آمده، زیسته و فوت کرده است.

پیش از این الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان،  سال ۲۰۲۱ را در این کشور، سال شناساندن حکیم نظامی گنجوی به عنوان شاعر آذربایجانی به جهانیان اعلام کرده بود 

در سال‌های اخیر، دولت جمهوری آذربایجان اشعار کاشیکاری‌شده فارسی بر بدنهٔ مقبره نظامی گنجوی در شهر گنجه آن کشور را که به خط و زبان فارسی بودند با اشعار ترکی جایگزین کرد و حتی سفیر جمهوری آذربایجان در لندن به معرفی نسخه خطی خمسه نظامی گنجوی به عنوان «اثر فرهنگی ایرانی» در «کتابخانه ملی انگلستان» اعتراض کرد.

اقدام تازه جمهوری آذربایجان برای جا انداختن نظامی گنجوی به عنوان شخصیت تاریخی متعلق به آن کشور پس از آن صورت می‌گیرد که این کشور پیشتر بازی چوگان را با عنوان بازی با توپ روی اسب قره‌باغ در یونسکو به ثبت جهانی رساند. اقدامی که با اعتراض ایران نیز مواجه شد.

موسیقی عاشیقلار که در دوران شاه اسماعیل صفوی در ایران متولد شد نیز به نام کشور آذربایجان در یونسکو به ثبت رسید. ثبت جهانی ساز تار با عنوان ساختن و نواختن آذربایجانی تار هم به نام آن کشور در یونسکو ثبت جهانی شد. ثبت جهانی شب یلدا نیز از دیگر تلاش های آذربایجان برای مصادره یلدا به نام خود در عرصه جهانی است. آذربایجان همچنین نان لواش را نیز به عنوان میراث ملی خود به جهان عرضه کرد.

نظامی گنجوی

«جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن موید»، متخلص به «نظامی» و مشهور به «حکیم نظامی» در سال ۵۳۵ هجری قمری در شهر گنجه از شهرهای ایران آنزمان زاده شد. او شاعر و داستان‌سرای ایرانی و پارسی‌گوی بود که به عنوان صاحب سبک و آغازگر داستان‌سرایی در ادبیات فارسی شناخته شده ‌است. خمسه نظامی یا پنج گنج او شامل مخزن‌الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه از آثار او است که همگی به زبان فارسی هستند.

آرامگاه نظامی گنجوی، هم‌اکنون در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد. تاثیر نظامی گنجوی بر شعر فارسی در شاعرانِ پس از او نیز مشاهده می شود. او بهره‌مند از دانش ادبی، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب بود و روز ۲۱ اسفندماه در تقویم رسمی ایران به نام «روز بزرگداشت نظامی گنجوی» نامگذاری شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 76583

  • محمد

    حضراتی که از این الاغ در جنگ قره باغ پشتیبانی کردند باید جوابگو باشند .

ارسال نظر