«هزاره‌گرایی»، پشت‌پرده جنجالی مسمومیت عمدی دختران دانش‌آموز | «هزاره‌گراها» که هستند؟

گفته می‌شود گروهی موسوم به هزاره‌گرا، مسئول این مسمومیت‌های سریالی در مدارس هستند. این گروه‌ و تفکر معتقد است که دختران نباید درس بخوانند یا نهایتا باید تا سوم دبستان درس بخوانند. این جریان یک جریان مذهبی و ضدمدرنیته است.

«هزاره‌گرایی»، پشت‌پرده جنجالی مسمومیت عمدی دختران دانش‌آموز | «هزاره‌گراها» که هستند؟

شبکه شرق درباره «هزاره‌گرایی» نوشت: هزاره‌گرایی تقریبا در همه فرهنگ‌های دینی و اجتماعی جهان یافت می‌شود. برخی از مسلمانان نیز تصور کرده‌اند که قرآن مجید نیز در آیه‌ای از هزاره‌گرایی سخن گفته است.

در مقاله‌ای تحت عنوان «هزاره‌گرایی رویکردها و گونه‌ها» در فصلنامه انتظار موعود، نوشته مهراب صادق نیا در تعریف هزاره گرایی آمده است:

بیشتر بخوانید: عاملان مسمومیت دانش آموزان قمی شناسایی شدند

«هزاره گرایی» به معنی اعتقاد به پایان قریب الوقوع نظام کنونی دنیا و پدیدار شدن حکومتی در غایت خوبی، هماهنگی و عدالت پیشگی در جهان، مهم‌ترین شاخصه‌های هزاره گرایان، اول، نارضایتی از وضع موجود و سپس اعتقاد به وقوع دوره‌ای از جهان است که عدالت، صلح و رفاه در آن فراگیر می‌شود.

هزاره گرایی

حجت الاسلام والمسلمین مسعود ادیب سال 1387 در خبرگزاری ایسنا در مورد حضور موجی از خرافه گرایی هشدار داده بود و چنین توضیح داده بود: ما شاهد خرافه‌گرایی در مورد اعتقاد به منجی در ادیان دیگر هم هستیم،. موجی از خرافه گرایی تحت عنوان هزاره‌گرایی را در میان مسیحیان و دیگر معتقدان به منجی شاهد هستیم که یک سری از بازتاب‌های آن در جامعه‌ی ما حضور یافته است.

هزاره‌گرایی

چند سال پیش نیز رسول جعفریان تاریخ پژوه در یادداشتی با عنوان «هزاره گرایی، خرافات و سیاست» نوشت: «وقتی آشفتگی فکری و ناامنی سیاسی و اقتصادی از یک طرف و فقر از طرف دیگر فراگیر می شود، بساط خرافه گرایی پهن می شود. اینجاست که طالع بینان و فالگیران وارد میدان شده و با استمداد از باورهای هزاره گرایانه و نگاه های مشابه، سفره خویش را پهن می کنند. بابیه یکی از حرکت هایی بود که سفره اش را در ایران جنگ زده و فقر گرفته قاجار پهن کرد، هرچند نتوانست اندوخته ای کسب کند. رستم الحکماء از آن چهره های مشکوک این دوره است که می کوشد باور هزاره گرایی را با مهدویت پیوند بزند و آتشی روشن کند که خود وزیرش باشد و در کنار آن گرم شود، اما امیر کبیر همه این رشته ها را پنبه کرد...»

او در بخش دیگری از یادداشت خود درباره هزاره گرایی نوشته بود: «زمانی که تاریخ ایران به حوالی 1250 و 1260 نزدیک می‌شد، معنایش این بود که به هزار سال از غیبت نزدیک می‌شویم. طبعا بسیاری از کسانی که به دنبال فرصت بودند، به راحتی می‌توانستند از این مسأله استفاده کنند. غیبت امام مهدی (ع) در سال 260 رخ داده بود. بنابرین اگر کسی می‌خواست زودتر اقدام کند، می‌توانست از چند سال پیش از آن این مسأله را مطرح کند.»

نقش هزاره‌گرایی در مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز

 محمدتقی فاضل میبدی، در گفت‌و‌گویی درباره مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان دختر در قم و بروجرد گفت: «عمدی بودن این ماجرا واقعیت دارد. گفته می‌شود گروهی موسوم به هزاره‌گرا، مسئول این مسمومیت‌های سریالی در مدارس هستند. این گروه‌ و تفکر معتقد است که دختران نباید درس بخوانند یا نهایتا باید تا سوم دبستان درس بخوانند. این جریان یک جریان مذهبی و ضدمدرنیته است.»

هزاره‌گرایی

محمد تقی فاضل میبدی همچنین گفت: «یک جامعه‌شناس که نمی‌توانم نامش را بگویم در قم پژوهشی در این زمینه انجام داده‌ و در جلسه‌ای این موضوع را برای برخی شرح داده‌است. در این تحقیقاتی که انجام داده به این نتیجه رسیده‌است که هزاره‌گراها این اقدامات را انجام می‌دهند. این مسمومیت‌ها اتفاقی نیست. این جریان شبیه طالبان هستند، گرچه طالبان اجازه نمی‌دهد دختران به دانشگاه بروند اما این گروه می‌گویند دختر نهایتا تا سوم دبستان باید درس بخواند. من در شگفتم که چرا دولت و نهادهای امنیتی این جریان را دنبال و موضوع برای مردم شفاف نمی‌کند.»

این روحانی در مورد فضای حاکم بر قم بعد از این مسمومیت‌ها توضیح داد: «در مدارس دخترانه رعب و وحشت حاکم است. جامعه‌شناسی که پژوهشی در این خصوص انجام داده، معتقد است مرکز ثقل این جریان در قم و اصفهان است.»

هنوز اظهارات فاضل میبدی از سوی منابع رسمی تائید نشده است. اما امروز یکی از مقامات بهداشت و درمان عمدی بودن مسمومیت‌های دانش آموزان دختر را تائید کرد.

هزاره‌گرایی در دیگر ادیان از جمله مسحیت نیز وجود دارد و در ایران نیز در میان زرتشتیان مورد توجه بوده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 74883

  • ناشناس

    اطلاعاتی های عزیز وارد عمل بشین و پدرشونو در بیارین این آشغالهای کثیف

  • ناشناس

    کار یهودیان هست دنبال کسی بجز اسراییلی ها نباشید

  • ناشناس

    آره شما گفتید و مردم هم باور کردن ....
    ...

  • بازنشسنه

    اینا از کجا پیداشون شد چرا تا حالا هزاره گرایی نشنیده بودیم

  • ناشناس

    زرتشتیان نه! ایرانیان همیشه یکتاپرست بوده وبه پیامبرشان "زرتشت"تاسی میکردن.ایرانیان هرگزاهل خرافات نبودند.هزاره وامثال ان درمیان "مدعیان" ادیان دیگرخاصه اسلام وجودداردوگرنه هیچ فردمتدینی درهیچ دین وآیینی ،خرافه پرست نیست.

  • ناشناس

    درود. تمام عقب ماندگیها ، و مشکلات و بحران‌ها، اکثرا بعلت خرافه گرایی و منتظر منجی بودن است. ما باید به این آگاهی برسیم که هیچ مونجی در هیچ کجای دنیا ودر هیچ ادیانی اصلا وجود ندارد، جز همت و تلاش خودمون. زیرا انسان آگاه منتظر کسی نمی‌ماند.

  • مجید

    هر دم ازین باغ ، بری میرسد.

    تازه تر از تازه تری میرسد.

  • ناشناس

    این حرامزاده گرایی است سقوط انسانیت وشرافت وغیرت و....این پلیدی پرستی است این یعنی نجاست

  • ناشناس

    اينكه چرا مسئولين به موضوع واكنش عقلي و علمي نشان نداده اند، احتمالا به نفعشان نيست. هميشه عده اي از بابت خرافه و خرافه گرايي سود برده اند. متاسفانه در اين زمانه هم كسي مثل اميركبير نداريم تا بساط اينها را جمع كند.

  • ناشناس

    کار همون هاست که قبلا اسید پاشی کردن یعنی مذهبیون افراطی و طرفداران مصباح یزدی و ذوب شدگان در ولایت

  • ناشناس

    چرا دروغ میگویید چرا تا الان نبودند قسم ابولفضل تان را باور کنیم یا دم خروس را.

  • ناشناس

    ههههخخخخ،،،،عجب!!!عجب!!! بالاخره داستان معلوم میشه،،همه چیز مشخص میشه،،هیچ چیزی پنهان نمیمونه،،گندش در میاد..

ارسال نظر