فاضل لنکرانی: اغلب مردم در خط فقر قرار گرفته‌اند | تصور فقر در نظام اسلامی بعد از 44 سال مشکل است

آیت الله فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز داشت: خط فقر در سال جاری خیلی بالاتر آمده، چون درآمد نوع مردم بالاتر نیامده، ما به طبقه سرمایه‌دار که شب می‌خوابند و صبح برمی‌خیزند و درآمدشان به صورت نجومی بالا می‌رود کار نداریم ولی نوع مردم این چنین‌اند، یک مطلبی مطرح است که ما امروز در جامعه قشر متوسط نداریم، اگر سال گذشته 64 درصد مردم قشر متوسط جامعه بودند الآن 24 درصد شده است، یعنی غالب مردم در خط فقر قرار گرفته‌اند.

فاضل لنکرانی: اغلب مردم در خط فقر قرار گرفته‌اند | تصور فقر در نظام اسلامی بعد از 44 سال مشکل است

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: مشکل فقر از چیزهایی است که در نظام اسلامی بعد از ۴۴ سال تصورش برای انسان مشکل است چه رسد به واقعیت خارجی آن، لذا در درجه اول باید یک برنامه اساسی با همفکری دولت، مجلس، متدیّنین و خیّرین تنظیم بشود که یک بخشی از معضل را حل کند.

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار رئیس کمیته امداد امام خمینی کشور که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم برگزار شد در سخنانی به تبیین اهمیت رفع فقر و محرومیت در کشور پرداخت و گفت: در این چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب، بسیار بجاست که یاد و خاطره امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را گرامی بداریم که این مجموعه مبارک به نام ایشان مزین گردیده است و باید خدا را شاکر این نعمت بزرگ باشیم.

وی افزود: آخرین سالی که خدمت آقای عسکراولادی رسیدم حدود ۱۴ سال پیش، همان سال اولی بود که مرحوم والد ما به رحمت خدا رفته بود، به ایشان عرض کردم اجازه می‌دهید یک اشکال طلبگی به جمع شما کنم یا نه؟ ایشان گفت بفرمائید، گفتم در طول این سال‌ها همواره بخشی از گزارش‌ها این بوده که سال گذشته این مقدار خانواده تحت پوشش بوده و امسال اینقدر اضافه شده است و حال آنکه در طول این ۳۰ سال که از انقلاب گذشته است با یک حساب ساده ما نباید در این کشور فقیر داشته باشیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)خاطرنشان ساخت: کمیته امداد امام خمینی(ره) باید سیاست گذاری‌ها و ریل گذاری‌هایی برای فقرزدایی انجام داده باشد که در این کشور فقیری باقی نمانده باشد، امروز همه نهادها ازجمله دولت، قوه قضائیه و مجلس باید برای کاهش فقر و ومشکلات اقتصادی تدبیری ویژه کنند و درکنار کمیته امداد به دنبال رفع مشکلات نیازمندان باشند.

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: خط فقر در سال جاری خیلی بالاتر آمده، چون درآمد نوع مردم بالاتر نیامده، ما به طبقه سرمایه‌دار که شب می‌خوابند و صبح برمی‌خیزند و درآمدشان به صورت نجومی بالا می‌رود کار نداریم ولی نوع مردم این چنین‌اند، یک مطلبی مطرح است که ما امروز در جامعه قشر متوسط نداریم، اگر سال گذشته ۶۴ درصد مردم قشر متوسط جامعه بودند الآن ۲۴ درصد شده است، یعنی غالب مردم در خط فقر قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: اگر روند همین باشد هر سال بر افراد تحت پوشش شما اضافه می‌شود، هر چه هم خروجی داشته باشید و جشن هم بگیرید، سه هزار نفر الآن از جمع مددجویان شما خارج می‌شوند ولی سال بعد ۲۰ هزار نفر جای آنها را می‌گیرند برای این چه فکر و اندیشه‌ای کرده‌اید؟

این استاد حوزه با اشاره به لزوم چاره اندیشی برای رفع فقر در کشور گفت: حل مشکل فقر به یک برنامه‌ریزی اساسی از سوی دولت، مجلس، همه‌ی نهادها و گروه‌ها و حوزه علمیه نیاز دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: همه باید فکر کنیم و راه حلی برای این معضل فقر پیدا کرده و خدمت رهبری معظم انقلاب انتقال داده شود، امروز بخشی از سرمایه‌داران در کشور هستند که قدرت شمارش سرمایه‌شان را ندارند، بالأخره نظام اسلامی یک ارتباطی با اینها در جهت رفع فقر باید داشته باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: قبل از اینکه مسئله یک مقدار جنبه سیستماتیک دولتی پیدا کند، از صد نفر دویست نفر سرمایه‌دارهای متدین و دلسوز درجه اول خواسته شود تا بخشی از ثروتشان را به میل خودشان و نه با اجبار، به جمع کثیری از فقراء اختصاص دهند، همان‌طوری که در طرح ایتام که اکنون به یک معنا مردم بودجه آنها را تأمین می‌کنند نه دولت و نه حتی صندوق صدقات کمیته امداد.

وی افزود: امروز افرادی هستند که ۵۰ یا صد یا هزار و بیشتر یتیم را تحت پوشش خود دارند البته از جهت فقهی وقتی جامعه گرفتار یک معضلات این چنینی بشود راه برای اجبار وجود دارد، در زمانی که آمار طلاق به خاطر مشکلات اقتصادی این قدر بالا رفته است.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: مشکل فقر از چیزهایی است که در نظام اسلامی بعد از ۴۴ سال تصورش برای انسان مشکل است چه رسد به واقعیت خارجی آن، لذا در درجه اول باید یک برنامه اساسی با همفکری دولت، مجلس، متدیّنین و خیّرین تنظیم بشود که یک بخشی از معضل را حل کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: این توفیق بسیار بزرگی است که شامل حال کارگزاران کمیته امداد شده که در هر شهر و استانی متکفّل تأمین هزینه فقرا و ایتام شده‌اند و از طریق اینها گوشه‌ای از مشکلات آنها حل می‌شود، شخص گرفتاری که به کمیته امداد مراجعه می‌کند برای شما فرقی نکند که تدیّنش چطور است؟ البته کار فرهنگی هم انجام دهید، ولی در رازقیت خداوند فرقی بین مؤمن و کافر، مسلمان و غیر مسلمان، متدین و غیر متدین نیست کما اینکه فرقی بین انسان و غیر انسان هم نیست، خدا به همه موجودات رزق می‌دهد و این فکر خیلی مهمی است که اساس کار کمیته امداد بر این باشد که نسبت به انسان‌ها به عنوان عیال الله خدمت ‌کند.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: معتقدم شما به خوبی می‌توانید جوانانی را که تحت پوشش کمیته امداد هستند از آسیب‌های فضای مجازی حفظ کنید یعنی به جهت آن نحوه ابوّتی که کمیته امداد بر این خانواده‌ها دارد راهنمائی‌های شما را می‌پذیرند، مسئول تربیتی شما وقتی وارد خانه مددجویان می‌شود مراقبت کند ، بدون هیچ تردیدی امروز نسل جوان ما در معرض خطر هستند همه هم به این مسئله واقف هستند، کمیته امداد علاوه بر خدمات مالی، نسبت به مسائل تربیتی آنها نیز هدف‌گذاری داشته باشد و از این ارتباطات و تفاهم‌نامه‌های با حوزه علمیه و سازمان تبلیغات و … خوب بهره‌برداری کنید..

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود تاکید کرد: تقاضایم این است که این کار به صورت صوری نباشد، اگر یک نفر را بتوانید از این خطرها و بحران‌ها و انحراف‌ها حفظ کنید از هزاران نفری که شکم‌شان را سیر کنید به مراتب بالاتر است، مصداق بارز«من احیا نفساً فکأنما احیا الناس جمیعاً» احیای فکری، ‌دینی و تربیتی است.

در ابتدای این دیدار آقای بختیاری رئیس کمیته امداد کشور به بیان گزارشی از فعالیت های صورت گرفته جهت رفع فقر و محرومیت و کمک به مددجویان پرداخت.

منبع: شفقنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 72711

ارسال نظر