تازه ترین خبر از وین و مذاکرات رفع تحریم‌ها

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین که روند رو به جلو و سازنده‌ای را در راستای عبور از مسائل مورد اختلاف طی می‌کند، روز چهارشنبه با دیدار مذاکره کننده ارشد ایران و طرف‌های اروپایی و نماینده روسیه ادامه پیدا کرد.

تازه ترین خبر از وین و مذاکرات رفع تحریم‌ها

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین که روند رو به جلو و سازنده‌ای را در راستای عبور از مسائل مورد اختلاف طی می‌کند، روز چهارشنبه با دیدار مذاکره کننده ارشد ایران و طرف‌های اروپایی و نماینده روسیه ادامه پیدا کرد.علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران صبح امروز (چهارشنبه) با میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات دیدار کرد و دقایقی پیش برای ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک وارد هتل کوبورگ شد.

بر اساس برنامه اعلام شده وی قرار است با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که وظیفه هماهنگی جلسات بین هیات‌ها را برعهده دارد ملاقات و سپس با نمایندگان سه کشور اروپایی دیدار کند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و مذاکره‌کنندگان این روزها سرگرم نگارش متن پایانی گفت‌وگوها و تبدیل ایده‌ها به کلمات و جملات هستند.شب گذشته اعضای گروه ۱+۴ با تیم مذاکره کننده آمریکایی در وین که این روزها دچار اختلافات داخلی شده و گفته می‌شود تعدادی از اعضایش هیات را ترک کرده‌اند، پیرامون روند مذاکرات وین تشکیل جلسه دادند.

اولیانوف دیشب با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: شرکت کنندگان برجام (در غیاب ایران) و آمریکا برای ارزیابی وضعیت گفت‌وگوهای وین دیدار کردند. مثل همیشه روس‌ها خوشبین تر و همکاران غربی بدبین بودند. این دیپلمات روس اضافه کرد که طرف ها پیرامون «مشاجره دائمی درباره نیمه پر یا نیمه خالی لیوان » بحث و گفت‌وگو کردند.

درحالی که احتمال شکل‌گیری توافق نهایی همچنان وجود دارد، کاخ سفید این روزها با طرح موضوعات انحرافی تلاش می‌کند تا با فرار به جلو از گردنه تصمیم‌گیری‌های دشوار سیاسی عبور کند.

هیات جمهوری اسلامی ایران با جدیت برای حصول توافق در مذاکرات حضور و تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد بود.

گزارشی از تحرکاتی در حاشیه گفت‌وگوها در وین جریان دارد

خبرگزاری ایرنا نوشت این روزها علاوه بر برگزاری جلسات رفع تحریم‌ها در وین که بصورت روزانه و پی‌درپی در هتل کوبورگ جریان دارد و اخبار آن از منابع رسمی و فضای مجازی منتشر می‌شود،، تحرکاتی در حاشیه گفت‌وگوها جریان دارد که پرداختن به آن ها خالی از لطف نیست.

نمایندگان رسانه‌های مطرح جهان که در چادر مقابل هتل کوبورگ مستقر هستند همچنان در عطش شنیدن آخرین اخبار از روند گفت‌وگوها هستند. آخرین بار ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) بود که انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که وظیفه هماهنگی جلسات بین هیات‌ها را برعهده دارد خبرنگاران را در جریان آخرین تحولات گفت‌وگوها قرار داد.

در این بین روسای برخی هیات‌های مذاکره کننده به ویژه میخائیل اولیانوف رئیس هیات روسیه نیز که رابطه نسبتا گرمی را با خبرنگاران دارد، آن ها را در جریان کلیات روند گفت‌وگوها قرار داد. او یکشنبه گذشته پس از پایان نشست نمایندگان گروه ۱+۴ و ایران که در واقع نخستین جلسه تمام طرف‌ها خارج از چهارچوب کمیسیون مشترک برجام بود به خبرنگاران گفت که مذاکره کنندگان مشغول گفت‌وگو درباره «یکی از مسائل مهم و با اولویت بالا» هستند. وی تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی طرف‌های غربی را رد اما تصریح کرد که مذاکرات باید ظرف چند هفته آینده به جمع‌بندی برسد.

وانگ کوان مذاکره کننده ارشد چین هم کم و بیش اظهارنظرهای کلی درباره گفت‌وگوها مطرح و چندی پیش به ایرنا گفت که تمام طرف‌ها برای رسیدن به توافق در کوتاه‌ترین زمان مصمم هستند.

درحالی که مذاکره‌کنندگان سرگرم تدوین متون پایانی هستند و احتمال شکل‌گیری توافق نهایی همچنان وجود دارد، تحرکات گروه‌های مختلف ضد انقلاب هم در اطراف هتل کوبورگ شدت گرفته است. از گروه‌های سلطنت طلب تا اعضای گروهک تروریستی منافقین، هر روز تعداد انگشت شماری و به صورت پراکنده مقابل هتل کوبورگ تجمع می‌کنند و شعارهایی را برای جلب توجه افراد رهگذر سر می‌دهند که با اقبال چندانی هم مواجه نبوده است. این تحرکاتی در حد یک تا دو ساعت بیشتر نیست و بعد از آنکه هوای یخبندان وین غالب می‌شود، بساط خود را جمع می‌کنند.

شنیده‌ها حاکیست که برخی چهره‌های به اصطلاح مدافع حقوق بشر هم که تلاش می‌کردند با ادعای اعتصاب غذا از نمد مذاکرات کلاهی برای خود بدوزند، به رغم حمایت گسترده رسانه‌های معاند فارسی زبان حاضر در وین ناکام مانده و به تحرکات خود پایان داده‌اند.

جابه‌جایی محل برگزاری مذاکرات گروه ۱+۴ و آمریکا

درحالی که هیات آمریکایی این روزها دچار اختلافات داخلی شده و تعدادی از اعضایش هیات را ترک کرده‌اند، مشاهدات خبرنگار ایرنا حاکی از جابه‌جایی مکان برگزاری جلسات گروه ۱+۴ با آمریکاست.

اعضای برجام در غیاب ایران هر چند روز یکبار با هیات آمریکایی در هتل ماریوت که درست مقابل هتل کوبورگ قرار دارد دیدار می‌کردند. با این حال مشاهدات خبرنگار ایرنا حاکیست که جلسه دیشب طرف‌ها در هتل کارلتون ریتز برگزار شد که البته به لحاظ مسافتی چندان با ماریوت فاصله ندارد.

برخی اخبار تایید نشده و شنیده‌ها حاکیست که هیات اروپایی هم که در هتل ماریوت مستقر بود، به ریتز نقل مکان کرده است. با این حال هنوز هیچ منبع رسمی شنیده‌های مذکور را رسما تایید یا تکذیب نکرده است.

پایبندی تیم مذاکره‌کننده ایران به پروتکل‌های بهداشتی در وین

یکی از برنامه‌های روال‌ هیات‌های مذاکره کننده در وین انجام ازمایش روزانه پی‌سی‌آر است. در واقع اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده جلسات برای ضمانت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بحبوحه همه‌گیری کرونا، با یک شرکت پزشکی قرارداد بسته تا به طور روزانه از اعضای هیات‌ها در هتل محل استقرار آن‌ها تست بگیرد.

تیم پزشکی دیگری در هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات حضور دارد تا از اعضای هیات روسیه و چین که در اتریش مستقر هستند و همچنین تیم حفاظتی تست بگیرد.

البته اجباری در کار نیست ولی یکی از مدارک لازم برای حضور در جلسات، ارائه گواهی تست منفی پی‌سی‌آر است که ظرف ۴۸ ساعت گذشته صورت گرفته باشد.

مسئول شرکت یاد شده در اظهاراتی غیر رسمی بیان داشت ایرانی‌ها یکی از شجاع‌ترین هیات‌ها در جریان مذاکرات هستند. به گفته او همه اعضا هیات ایرانی به رغم دشواری کار، روزانه تست انجام می‌دهند ولی روال اعضا سایر هیات‌ها مشخص نیست.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 7232

ارسال نظر