چراغ سبز ایران به امریکا برای احیای برجام

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه کشورمان گفت: سیاست رسمی‌ و اعلامی و عملی ایران التزام به مسیر و میز مذاکره برای بازگشت همه طرف ها به برجام با اولویت مورد نظر ایرانی یعنی رفع همه تحریم های ظالمانه است. ما در این چارچوب در مسیر مذاکرات حرکت کردیم و آن چه مربوط به ما بود با حسن نیت انجام شد.

چراغ سبز ایران به امریکا برای احیای برجام

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه کشورمان گفت: سیاست رسمی‌ و اعلامی و عملی ایران التزام به مسیر و میز مذاکره برای بازگشت همه طرف ها به برجام با اولویت مورد نظر ایرانی یعنی رفع همه تحریم های ظالمانه است. ما در این چارچوب در مسیر مذاکرات حرکت کردیم و آن چه مربوط به ما بود با حسن نیت انجام شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تبریک سالروز چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: حضور گسترده آحاد ملت ایران در جشن‌های پیروزی به ویژه در ۲۲ بهمن که در همه شهرهای بزرگ و کوچک برگزار شد، نشان داد ملت ایران با وجود همه سختی‌ها و دشمنی‌ها و تبلیغات مسموم که دشمنان علیه نظام داشته و دارند در حمایت از کشور و نظام‌شان در کنار آرمان‌های امام خمینی و رهبری در وسط میدان هستند و در حمایت از آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی در این سالها ایستادند. این پیام مهمی بود برای کسانی که دنبال بلوا بودند و به دروغ با ادعای حمایت از ملت ایران کشور را آماج حملات مسموم خود قرار دادند.

وی درباره سفر رییس جمهور به چین تصریح کرد: موضوعات مهم و مورد توجه دو کشور درحوزه های سیاسی، اقتصادی فرهنگی و غیره مورد تبادل نظر است. نفس انجام سفر از منظر سیاسی وجود فضای مناسب سیاسی در مناسبات دو کشور و عالی ترین اراده سیاسی نزد رهبران دو کشور برای گسترش مناسبات با تاکید برمنافع مشترک حایز اهمیت ویژه است.

کنعانی گفت: این سفر  در حوزه اقتصادی هم زمینه هایی را فراهم می‌کند که اولویت دو کشور است و دو کشور ظرفیت خوبی برای این همکاری دارند. ما برنامه جامع همکاری های بلندمدت دو کشور را پیش از این امضا کردیم و این سفر می‌تواند جهش مناسبی را در اجرایی کردن برنامه های پیش بینی شده در این برنامه جامع ایجاد کند. این برنامه نقشه راهی است که مسیر بلند مدت همکاری ها را ترسیم کرده و توافق های خوبی هم آماده شده و اسنادی در این سفر امضا می شود. برنامه جامع همکاری های دو کشور تا این مرحله نتایج خوب‌ و ملموسی در حوزه تجاری و اقتصادی با وجود تحریم های آمریکا داشته است.

سخنگوی‌ وزارت خارجه گفت: ما در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم که نسبت به سال۹۹ حدود ۵۸ درصد رشد داشته است. عموما در سال ۱۴۰۰ ما ۴۳ درصد شاهد رشد مناسبات اقتصادی با چین بودیم و چین مقصد اول تجاری ایران بوده است. در سال گذشته هفت سند با ماهیت اقتصادی و صنعتی و معدنی امضا کردیم و امیدواریم با این سفر شاهد برداشتن گام های بلندتری به جلو در مسیر تامین منافع مشترک دو کشور در حوزه های مختلف باشیم.

وی‌ درباره تبادل زندانیان با آمریکایی‌ها گفت: آقای وزیر نکاتی که در حوزه رسانه قابل طرح بود گفتند. ما گفتیم برای تبادل زندانیان به طور غیرمشروط و بدون گره زدن آن به موضوعات دیگر آمادگی داریم و حسن نیت خود را با آزاد کردن یک زندانی دو تابعیتی با نگاه به وضعیت وی ثابت کردیم. متاسفانه ما اقدام متقابل و تشویق کننده ای شاهد نبودیم. موضع ما واضح است امیدواریم دولت آمریکا با همین نگرش انسانی گام عملی برای اجرای این توافق بردارد.

کنعانی در واکنش به دعوت نشدن ایران به کنفرانس مونیخ اظهارکرد: اگر هدف از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ کمک به تعمیق امنیت در حوزه منطقه ای و جهانی است اقداماتی از جمله دعوت نکردن از برخی کشورها رویکردی گزینشی با انگیزه های سیاسی است و  نشان دهنده تداوم رویکرد اشتباه در ارتباط با تحولات جمهوری اسلامی ایران و نقض غرض است. این اقدام مغایر با اصل بی طرفی به ویژه در رابطه با کشوری که نقش مهم و تعیین کننده در حوزه امنیت بین الملل و منطقه دارد، می‌باشد.

سخنگوی‌ دستگاه دیپلماسی درباره افزایش رایزن های اقتصادی در سفارت خانه هایمان با اشاره به تاکید دولت سیزدهم بر گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری با دنیا و اهمیت روابط تجاری با کشورهای دوست و نزدیک و غیر نزدیک و  همچنین دستورات محوله به دستگاه دیپلماسی و تاکید بر نگاه ویژه به تقویت دیپلماسی اقتصادی افزود: ما هم با همین نگاه پیش رفتیم و در بحث رایزنان بازرگانی قرار بود با کمک وزارت صمت و دستگاه دیپلماسی کارهایی انجام شود و تاکنون درباره برخی کشورهای در اولویت چنین اتفاقی رخ داده و تعدادی از رایزن ها تعیین و مستقر شدند و در ارتباط با دیگر کشورها افراد تعیین شدند و مراحل اداری و عزیمت زودهنگام شان در محل‌ماموریت شان در برنامه است و این اتفاق با همکاری مشترک وزارت خارجه و وزارت صمت انجام می شود.

کنعانی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره مذاکراتی که وزیر خارجه کشورمان اخیرا با فواد حسین وزیر خارجه عراق داشتند و نیز در ادامه شاهد مذاکرات رابرت مالی با فواد حسین بودیم در پاسخ به این که آیا این رایزنی ها در چارچوب احیای برجام است؟ گفت: سیاست رسمی‌ و اعلامی و عملی ایران التزام به مسیر و میز مذاکره برای بازگشت همه طرف ها به برجام با اولویت مورد نظر ایرانی یعنی رفع همه تحریم های ظالمانه است. ما در این چارچوب در مسیر مذاکرات حرکت کردیم و آن چه مربوط به ما بود با حسن نیت انجام شد. امیدواریم طرف های مقابل مشخصا دولت آمریکا هم در اجرای عملی انچه اعلام می کنند یعنی بازگشت به مذاکرات حسن نیت خود را نشان دهند و به اجرای توافق برگردند. ما رابطه مستقیمی با دولت آمریکا نداریم اما از همه ظرفیت های دیپلماتیک برای تحقق منافع ملی به ویژه در مذاکرات رفع تحریم ها استفاده می کنیم. دولت هایی با حسن نیت در این رابطه، پیش از این ایفای نقش کردند و دولت هایی هم الان سعی دارند با ظرفیتی که در مناسبات با دو طرف موضوع دارند ایفای نقش کنند و ما از این تلاش ها استقبال کرده و می‌کنیم و اکر دولت عراق مایل به این نقش‌آفرینی است با اهتمام جدی نگاه می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات مقامات فرانسوی گفت: اظهارات فرافکنانه تاثیری در روند حل و فصل مسایل و مشکلات و سوءتفاهم ها میان ایران و طرف های اروپایی ندارد به عبارتی طرح موضوعات انحرافی برای عدم تمرکز بر موضوعات اساسی است. فعالیت های موشکی ایران دفاعی است و مبتنی بر حقوق قانونی و عرف و موازین بین المللی است و ارتباطی با موضوعاتی که طرف های غربی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم ها مطرح می‌کنند نداشته و نخواهد داشت.

وی‌ در پاسخ به اینکه عفو رهبری شامل اتباع خارجی شده یا خیر؟ گفت: محکومیت اتباع خارجی به دلیل نقض قوانین ملی و سرزمینی ایران صورت گرفته است و به طور طبیعی به این دلیل افراد مبتنی بر مقررات کشور دستگیر شدند و از سوی دستگاه قضایی احکامی صادر شده و اینها از تمام حقوق قانونی‌ و کنسولی خود برخوردارند. در ارتباط با عفو رهبر معظم انقلاب درباره شهروندان بازداشتی خارجی قوه قضاییه مبتنی بر قوانین و صلاحیت های خود تصمیم می گیرد.

وی در پاسخ به اینکه در سوم بهمن رژیم اسراییل با آمریکا رزمایش مشترک برگزار کردند و سه روز بعد شاهد حملات ریزپرنده ها به کارگاه دفاعی ایران بودیم و امروز یک رزمایش مشترک دیگری از سوی اسراییل و آمریکا در حال انجام است واکنش ایران به این اقدامات چیست؟ تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تهدیدات و طرف های تهدید کننده با قاطعیت و جدیت برخورد می‌کند. اگر اثبات شود طرفی یا رژیمی درباره امنیت ایران اقدام نابخردانه انجام داده، ایران با جدیت و قاطعیت برخورد کرده و می‌کند و این را اثبات هم کرده است و حتما دست متجاوز را قطع خواهد کرد.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی جدیت ایران را در پاسخ به اقدامات ضد امنیتی و تحاوزکارانه بارها دریافت کرده است.

کنعانی خاطرنشان کرد: درباره اقداماتی که رژیم صهیونیستی درکنار دولت آمریکا در منطقه انجام می دهد ما ادبیات روشنی داریم و هرگونه اقدام ضد امنیتی از سوی رژیم آمریکا اگر با حمایت دولت آمریکا انجام شود، دولت آمریکا مسئولیت دارد و هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی علیه ایران، از آنجایی که آمریکا متحد و حامی این رژیم است باید پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد: هر گونه اقدام از هر منشائی علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت پاسخ داده می شود و اگر این اقدامات از سوی‌ کشوری ‌کمک شود باز هم ایران در برخورد با طرف های کمک کننده تعللی به خود راه نمی دهد.

سخنگوی‌وزارت امور خارجه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی بهتر است به فکر وضعیت داخلی و شرایط نابسامان و تظاهراتی که بیش از شش هفته متوالی در داخل اراضی اشغالی علیه آن انجام می شود باشد. رژیم صهیونیستی اگر می‌تواند با اقدامات آزادی خواهانه ملت فلسطین نه فقط در نوار غزه و کرانه غربی بلکه در اراضی ۱۹۴۸ مقابله کند.

وی‌ تاکید کرد: این رژیم ناتوان تر از آن است که اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد. آنها طعم ضربات سخت جمهوری اسلامی در موارد جزیی که اقدام نابخردانه انجام داده را چشیده اند.

وی‌ درباره عدم کمک رسانی بشردوستانه به مردم زلزله زده از سوی کشورهای اروپایی به خاطر تحریم ها ضمن ابراز همدردی با ملت ترکیه و سوریه و ملت فلسطین که تعدادی از شهروندانشان در سوریه و اراضی ترکیه جانشان را از دست دادند، گفت: دوگانگی‌ در موضوعات انسانی غیرقابل پذیرش است. انتظار بود جامعه جهانی در این زلزله با نگاه انسانی برخورد کنند و مسایل سیاسی را در کمک رسانی دخیل نکنند. متاسفانه سوریه تحت تحریم ظالمانه آمریکا و برخی اروپایی‌ها شرایط سختی را در سالهای گذشته تحمل‌ کرده و در زلزله انتظار بود تحریم ها برداشته شده و کمک ها در سریع ترین زمان به مردم گرفتار و آسیب دیده برسد اما این اتفاق نیفتاد و احیانا شروطی وضع کردند که مانع کمک رسانی به موقع شد.

کنعانی گفت: اما ایران وظیفه خود را به سرعت انجام داد، علاوه بر ارسال کمک های انسان دوستانه به سوریه و ترکیه در ارتباط با سوریه رایزنی های سیاسی و فنی‌ متنوعی انجام داد از جمله رایزنی وزیر خارجه با دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل صلیب سرخ جهانی و تاکید بر ایجاد شرایط برای ارسال کمک و دستیار وزیر خارجه با فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه رایزنی کرد تا کمک رسانی انجام شود که خوشبختانه به سفر فرستاده سازمان ملل در امور سوریه منجر شد و شاهد ارسال حجمی از کمک ها بودیم اما در مجموع این گله مندی وارد است که در بحث سوریه شاهد اقدام به موقع و نگاه صرف انسانی‌نبودیم و کمک رسانی با برخی از ملاحظات سیاسی بود. ایران همچنین مبتنی بر روابط برادرانه و دوستانه و مودتی که میان ملت ایران و ترکیه وجود دارد حداکثر تلاش خود را در ارسال کمک های انساندوستانه و تیم های امداد و نجات و تجهیزات پزشکی‌ به ترکیه داشت‌.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تعطیلی اینستکس گفت: این مساله بخشی از عدم التزام دولت های اروپایی به تعهدشان در مسیر جبران خروج غیرقانونی و یک جانبه آمریکا از برجام بود و روشن شد که عملا اقدام لازم را انجام ندادند.

وی درباره آخرین تحولات مذاکرات ایران و عربستان و دعوت فواد حسین از امیرعبداللهیان به بغداد با تاکید بر نگاه ایران بر مسیر دیپلماسی برای باز گرداندن روابط تهران و ریاض به ریل طبیعی خود تصریح کرد: با نگاه مشترک دو کشور برای اهتمام به مسیر سیاسی از نقش دولت عراق در این رابطه استقبال شده بود و پنج دور مذاکره هم انجام شده بود. در تکمیل روند گذشته به نقش عراق احترام می گذاریم و از اقدام مثبت دولت این کشور در این رابطه استقبال می‌کنیم و امیدواریم در چارچوب این نگاه مشترک شاهد پیشرفت در مسیر مذاکرات دو کشور ایران و عربستان باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه وزیر خارجه در فهرست سخنرانان افتتاحیه نشست شورای حقوق بشر قرار دارد؟ گفت: در رابطه با سخنرانی آقای وزیر اطلاع رسانی شده و در سایت سازمان درج شده است. در زمان مناسب اطلاعات دقیق تری درباره اجلاس خواهیم داشت.

وی درباره اقدام احتمالی ایران برای استرداد پرویز ثابتی از اعضای سابق ساواک گفت: مطلع هستید دولت های مدعی حقوق بشر متاسفانه به پناهگاهی برای حضور جنایتکاران تبدیل شده اند. فرد جنایتکاری با چنین سابقه ای در قلب کشوری که مدعی حقوق بشر است،حضور دارد. اگر پرونده اقدامات ضد ایرانی دولت آمریکا را فهرست کنیم فهرست عریض و طویلی است و این هم یکی دیگر از نمادهای دشمنی دولت آمریکا با ملت ایران است.

کنعانی درباره کشته شدن دو افسر رژیم صهیونیستی و این که این مساله را به ایران نسبت داده اند با بیان اینکه اگر رژیم صهیونیستی فهرست دشمنان خودش را نگاه کند فهرست عریض و طویلی است اظهار کرد: اگر حملاتی متوجه آن‌ها می شود باید به نقاط و ملت های مختلف نگاه کنند. البته در ارتباط با این دو افسر اطلاع ندارم در چه رخدادی کشته شدند اما رژیم صهیونیستی باید به فهرست جنایات خود علیه ملت های مختلف توجه کند و انتظار اقدام متقابل از آنها را داشته باشد.

وی‌ درباره سفر علی باقری به لبنان تصریح کرد که این سفر در تکمیل سفرهای منطقه ای و غیرمنطقه ای معاون سیاسی برای انجام مشورت در حوزه های مورد علاقه و سیاسی با کشورهای هدف بود. به علاوه لبنان جزو کشورهای دوست و مهم منطقه ای ماست که مسایل دوجانبه و تحولات سیاسی مهم داریم و خط مقدم در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از ملت فلسطین کشور ‌مهمی‌است و همچنین فرصتی بود که آقای باقری در مراسم افتتاحیه سفارت جدید ایران در بیروت حضور پیدا کنند و دیداری هم با مقامات عالی رتبه این کشور داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره تاثیر عفو گسترده مقام معظم رهبری بر تسهیل و رفع موانع روابط خارجی درماه‌های اخیر به ویژه با کشورهای اروپایی اظهار کرد: روابط همیشه دو طرفه است. اگر اراده سیاسی مشترک شکل گیرد می‌توانیم درباره گسترش مناسبات صحبت کنیم. متاسفانه اروپایی‌ها یا تعدادی از کشورهای موثر درماه های اخیر سیاست نادرستی را در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران پیش گرفتند. احترام متقابل، عدم مداخله در امور داخلی دیگران، عدم توسل به ابزارهای اعمال زور و عدم در اختیار قرار دادن خاک کشورشان در اختیار مخالفان و معارضان کشورهای دیگر از اهداف و اصول شناخته شده بین‌المللی تنظیم روابط با کشورهاست. انتظار ما این است آنها به این مبادی و مبانی پایبند باشند اما در چند ماه گذشته ملتزم به این مبانی در ارتباط با ایران نبودند.

وی تاکید کرد: اروپا یا چند کشور موثر اروپایی می‌توانند چشم و گوش‌ خود را بر واقعیات ایران ببندند اما آیا واقعیات جمهوری اسلامی ایران تغییر می کند؟ ما معتقدیم اروپا باید تصمیم درست بگیرد و در سمت درست تاریخ بایستد. اروپا از کدام دموکراسی و مردم دفاع می‌کند؟ آیا آنها دیدند و گفتند در رسانه هایشان که قریب ۳۰ میلیون نفر از مردم ایران در شهرهای بزرگ و کوچک در ۲۲ بهمن در حمایت از انقلاب و حاکمیت خود بعد از ۴۴ سال در خیابان حضور دارند؟ این واقعیت موجود است و اروپا باید تصمیم بگیرد در کدام بخش مردم ایران قرار می‌گیرد.

کنعانی ادامه داد: سوال دیگر ما این است که آیا دموکراسی و تصمیمات مبتنی بر این مساله در حوزه اتحادیه اروپا اعمال می‌شود و تصمیمات درباره ایران در این اتحادیه مبتنی بر دموکراسی است یا تعدادی از کشورها نظراتشان را بر کل‌ اتحادیه تحمیل می‌کنند؟ در تحولات اخیر این رویه غیردموکراتیک را شاهد بودیم، کشورهایی که مایلند مبتنی بر مصالح مشترک با ایران رابطه داشته باشند اما متاسفانه تحت فشار تعدادی از کشورهای اتحادیه دچار مشکل هستند.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال اتحادیه اروپا باید در عمل ‌نشان دهد که به مبانی اصولی بین‌المللی مبتنی بر عدم مداخله در امور دیگران، احترام به حاکمیت کشورها التزام دارد و دنبال رابطه متقابل است و شجاعت تصمیم گیری مستقل در ارتباط با ایران را دارد.

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه گفت: ما در این زمینه شفاف گفت‌وگو کردیم و مواضع اصولی‌مان را اعلام کردیم و آمادگی‌مان برای رفع سوءتفاهم را مطرح کردیم و در این رابطه منتظر عمل اتحادیه اروپا هستیم.

کنعانی درباره آخرین تحولات روابط ایران و مصر گفت: آخرین گفت‌وگوها مربوط به گفت‌وگوی‌ وزیر  امور خارجه کشورمان ‌با رییس‌جمهور مصر در حاشیه بغداد ۲ در امان بود و ادبیات مثبتی بین طرفین تبادل شد. از گفت‌وگوهای بعدی اطلاعی ندارم اما اصل گسترش مناسبات با کشورهای منطقه است و از هر نوع تحول مثبتی در این چارچوب استقبال می‌کنیم.

وی درباره سفری که قرار است رابرت مالی به عربستان داشته باشد؟ گفت: ما هم از اخبار در جریان این سفر قرار گرفتیم. درباره روابط دو جانبه کشورها مداخله ای نداریم، اما آنچه مرتبط به موضوعات منطقه ای است طبیعی است مورد توجه ماست. درباره سیاست های منطقه ای آمریکا مواضع ایران روشن است، نقش آنها در ثبات و امنیت منطقه سازنده و اعتمادساز نیست و از سیاست های شناخته شده این کشور استفاده از دیگر هراسی، ایران هراسی و موضوعات بین المللی و مباحث تروریسم و حقوق بشر برای مداخله در امور ایران و دیگران بوده است.

وی‌ ادامه داد: خطاب به دولت های منطقه می‌گوییم درباره امنیت منطقه بهترین راهکار همکاری‌ های منطقه ای بین کشورهای این حوزه است. حضور بیگانگان درحوزه امنیتی آورنده ثبات و اطمینان بخش نیست. ایران مبتنی بر اصل عدم مداخله در امور دیگران و سیاست همسایگی‌ و همسایه محوری آمادگی ‌داریم با کشورهای منطقه گفت‌وگو کنیم. سازو کارهای‌ منطقه ای را تحکیم بخشیم و هم در صورت نیاز سازو کارهای جدید را ایجاد کنیم و توصیه ما به برادران مان در کشورهای‌ منطقه این است که با توصیه های دولتمردان آمریکایی دچار محاسبات غلط نشوند و رویکردهای منطقه‌ای را قربانی همکاری با طرف های غیرمنطقه از جمله آمریکا نکنند.

وی‌ همچنین گفت: دولت آمریکا نه تنها شریک خوبی برای مقابله با تروریسم در منطقه نبود بلکه نقش آن در دامن زدن به فعالیت و حضور گروه های تروریستی‌ مخرب‌ و شناخته شده بوده است.

کنعانی درباره رسیدگی به ایرانیان ساکن ترکیه در مناطق زلزله زده گفت: کسب اطلاع از وضعیت ایرانیان و کمک به انتقال آن دسته از کسانی‌که می‌خواهند به کشور برگردند جزو اولویت های مهم دستگاه دیپلماسی بوده و کمیته ویژه ای در این رابطه شکل گرفت و سازو کاری بین مرکز با سفارت در آنکارا و سرکنسول گری های ایران شکل‌ گرفت تا کمک های لازم به جمع زیادی از ایرانیان صورت گیرد و مساعدت لازم و تسهیلات لازم در حد مقدورات برای ایرانیانی که مایل بودند در آن شرایط به ایران برگردند اعطا شد. درباره دانشجویانی که مایل بودند به کشور برگردند اما با محدودیت های مقررات نظام وظیفه مواجه بودند نیز تسهیلاتی ایجاد شد.

وی گفت: در ارتباط با مفقودان به ویژه سه عزیز تیم معلولان که در یکی از هتل‌ها دچار حادثه شدند اقدامات جدی درباره  انجام گرفت و در نهایت پیکر آنها در هتل محل آن‌ها کشف شد و با اقدامات مستمر و انجام امور اداری پیکر این عزیزان امروز به ایران منتقل می شود و در همین جا به خانواده آن‌ها تسلیت می‌گویم.

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه درباره تظاهرات در فرانسه و در همان حال دخالت مقامات این کشور در امور داخلی ایران گفت: بعضی از دولتمردان آن‌قدر که به ایران اهتمام دارند از مردم خودشان غافل هستند البته فقط در ارتباط با فرانسه نیست، امیدواریم کمی از مهر و محبت را مشمول حال ملت خودشان هم کنند.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 72097

ارسال نظر