تنش ایران و آذربایجان شدت یافت | شکایت باکو از تهران

حدود یک هفته از حمله به سفارت آذربایجان در تهران می‌گذرد. اگرچه ایران این حمله را شخصی اعلام کرد اما آذربایجان آن را رد کرد. در جدیدترین اقدام در پی این حمله، از ایران به سازمان‌های بین‌المللی شکایت کرد.

تنش ایران و آذربایجان شدت یافت | شکایت باکو از تهران

تنش ایران و آذربایجان شدت یافت

حدود یک هفته از حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در ایران می‌گذرد. تنش‌ها میان این دو کشور همچنان ادامه دارد. در آخرین اقدام جمهوری آذربایجان از ایران به سازمان‌های بین‌المللی شکایت کرد.

ایران از همان ساعات ابتدایی حمله به سفارت باکو، انگیزه فرد مهاجم را شخصی و خانوادگی اعلام کرد. البته مقامات آذربایجان اظهارات مقامات ایرانی را رد و حمله را تروریستی خواندند.

آذربایجان از موضع خود کوتاه نیامد

روز گذشته وزارت خارجه آذربایجان اعلام کرد که از تمام بسترهای بین‌المللی برای محکومیت حادثه حمله به سفارت استفاده می‌کند. این تنها اقدام آذربایجان پس از حمله روز جمعه نبود. روز سه‌شنبه نیز به شهروندان خود هشدار داد که جز در مواقع ضروری به ایران سفر نکنند.

ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. وزارت کشور اذربایجان مدعی شد که نیروهای امنیتی این کشور عملیات گسترده‌ای را علیه سروریس‌های اطلاعاتی ایران آغاز کرده‌اند.

در روزهای اخیر نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در توییتی نوشت: «اگر دولت آذربایجان اقدام جنون‌آمیز فردی که همسرش به صورت قاچاق به آن کشور وارد شده و باکو نیز حاضر به ارائه هیچ پاسخی بابت آن نبوده و نیست را تروریستی می‌داند، برای جنایت تروریست‌هایی که با گذرنامه آذری وارد ایران شده و زائرین حرم شاهچراغ را به شهادت رساندند، چه پاسخی دارد؟»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در واکنش به اقدامات آذربایجان گفت که هیچ نشانه‌‌‌ای از تروریستی بودن این موضوع به دست نیاورده‌‌‌ایم. باید درباره هرگونه تصمیم که می‌تواند تبعات بلندمدتی نیز داشته باشد هوشیار و دقیق بود.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در همان ابتدا این حمله را تروریستی خواند. او گفت که حمله تروریستی به نمایندگی دیپلماتیک غیرقابل قبول است.

به دنبال این اظهارات علی‌اف، سفارت این کشور در تهران نیز تعطیل شد. البته هنوز کنسولگری این کشور در تبریز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز با جیحون بایراموف، همتای خود در این رابطه تلفنی گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان به همتای خود در آذربایجان پیشنهاد کرد برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند. با این حال آذربایجان همچنان بر تروریستی بودن این اقدام تاکید دارد.

با این وجود آذربایجان همچنان حادثه روز جمعه را حمله تروریستی عنوان می‌کند.

ماجرای حمله به سفارت آذربایجان در تهران

صبح جمعه، 7 بهمن 1401، یک فرد مسلح به سفارت آذربایجان در تهران حمله کرد. در جریان این حمله رئیس سرویس امنیتی این سفارت کشته و 2 نفر دیگر هم زخمی شدند.

وزارت امور خارجه آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در 27 ژانویه، حدود ساعت 8:30 صبح، حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران، انجام شد.»

آنطور که رسانه‌ها گزارش دادند، مهاجم به بخش امنیتی سفارت نفوذ کرده و با اسلحه کلاشینکف رئیس سرویس امنیتی سفارت را کشته است. 2 مامور امنیتی سفارت نیز هنگام دفع حمله مجروح شدند.

در تحقیقات اولیه متهم فرد مهاجم مدعی شد: « فروردین امسال همسرم به سفارت آذربایجان به تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرد. در مراجعات مکرر به سفارت هیچ پاسخی از آن‌ها دریافت نمی‌کردم. تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حاضر است و حاضر به دیدار با من نیست. امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده بودم به سفارت بروم.» این روایتی است که خبرگزاری دانشجو از انگیزه فرد مهاجم به سفارت باکو نوشته است.

واکنش‌های بین‌المللی به حمله به سفارت

به دنبال این حمله، اتحادیه اروپا حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران را محکوم کرده است.

همچنین رالف هورلمان، سفیر آلمان در آذربایجان در پستی توییتری گفت: «ما از خبر حمله مرگبار به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران شوکه شده‌ایم.»

او گفت: «ما همه اشکال خشونت را محکوم می‌کنیم. افکار و دعاهای ما با خانواده‌های قربانیان است.»

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز حمله به سفارت جمهوری آذربایجان را در تهران محکوم کرد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 70274

ارسال نظر