پلیس انگلیس به دنبال بازداشت و دادگاهی عطاالله مهاجرانی

پلیس انگلیس در حال بررسی یک پرونده قانونی است که مهاجرانی را متهم به تشویق به تروریسم می‌کند

پلیس انگلیس به دنبال بازداشت و دادگاهی عطاالله مهاجرانی

طبق اعلام گاردین پلیس انگلیس خواستار پیگرد قانونی عطاءالله مهاجرانی شده است.

گاردین اعلام کرد، از پلیس انگلیس خواسته شده تا عطاءالله مهاجرانی را که بر اساس آنچه که گفته شده متهم به حمایت از فتوای علیه سلمان رشدی است، تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

پلیس انگلیس در حال بررسی یک پرونده قانونی است که مهاجرانی را متهم به تشویق به تروریسم می‌کند.

سید عطاءالله مهاجرانی (زادهٔ ۱۳۳۳ در شهر اراک) سیاست‌مدار ایرانی است. وی نمایندهٔ شیراز در دورهٔ اول مجلس شورای اسلامی، معاون پارلمانی نخست‌وزیر در دوران نخست‌وزیری میرحسین موسوی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در دوران ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی، عضو شورای سیاست‌گذاری صداوسیما و هم‌چنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دورهٔ اول ریاست‌جمهوری محمد خاتمی بود. او هم‌چنین عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس بود و هم‌اکنون در بریتانیا سکونت دارد.

پس از انتشار کتاب آیات شیطانی نوشته سلمان رشدی، مهاجرانی سلسله ستون‌هایی در مورد او نوشت که منجر به این شد که امام خمینی فتوای اعدام رشدی را صادر کند.مهاجرانی بعداً این ستون‌ها در قالب کتابی تحت عنوان نقد توطئه آیات شیطانی منتشر کرد. به نوشته لس آنجلس تایمز، مهاجرانی سوء برداشت یا سوء بیان ارزش‌های اسلامی توسط رشدی، و نه خود او، را هدف قرار داده بود.مهاجرانی فتوای امام خمینی را در ابتدای کتاب خود عیناْ بازنشر کرد و در مقدمه این کتاب در دفاع از این فتوا نوشت: «اگر فتوای امام خمینی مطرح نمی‌شد و هتک بنیاد آئین اسلام در آغاز کار و راه متوقف نمی‌گشت کتاب آیات شیطانی به عنوان کتاب تاریخ اسلام مورد تجزیه و تحلیل و داوری قرار نمی‌گرفت؟»مهاجرانی جای دیگری گفته‌است: «این فتوا مثل واکسن از اهانت‌های دیگر به پیامبر اسلام جلوگیری کرده‌است.» در جلسه رای اعتماد به مهاجرانی به عنوان وزیر ارشاد در سال ۱۳۷۶، نمایندگان مجلس شورای اسلامی او را متهم کردند حامی لغو این فتواست. علی زادسر، یکی از نمایندگان، از مهاجرانی پرسید آیا حاضر است در صورت مواجهه با رشدی او را بکشد؟ مهاجرانی از دادن پاسخ مستقیم به این سؤال خودداری کرد. در سال ۱۳۷۶، دیپلمات‌های غربی در تهران خواستند ایران در نامه ای این فتوا را عملاً لغو کند. مهاجرانی که در این زمان وزیر ارشاد بود اعلام کرد ایران آماده مذاکره بر سر این فتواست. او در مجلس شورای اسلامی گفت: «می‌توانیم مخالف ایده‌های افراد باشیم ولی این به آن معنا نیست که مجازیم به آنها توهین کنیم… اگر روشنفکری نظریه‌های خود را بیان می‌کند باید به نحو احترام آمیزی او را نقد کنیم-و به این طریق جامعه خود را غنی کنیم». او گفت کسی از سمت دولت ایران این حکم اعدام را اجرا نخواهد کرد. با این حال او در فوریه ۱۹۹۹ در دهمین سالگرد صدور این فتوا گفت که این فتوا هنوز پابرجاست. مهاجرانی در سال‌های اخیر بارها برای کتاب «توطئه نقد آیات شیطانی» تبلیغ کرده‌است. او در سال ۱۳۹۸ خبر داد که این کتاب از سال ۱۳۶۸ سی بار تجدید چاپ شده و به زبان‌های انگلیسی و عربی و اردو و ترکی نیز ترجمه شده‌است.در سال ۱۴۰۰ در تجلیل از از این کتاب نوشت: «داستان مهر اول است و کی ز دل بیرون رود!

دیگر رسانه ها

کدخبر: 69654

ارسال نظر