هشدار امیرعبداللهیان به پارلمان اروپایی درباره سپاه پاسداران/ شلیک به پای خود است

امیرعبداللهیان گفت: اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن سپاه پاسداران این نهاد امنیت آفرین، به نوعی شلیک به پای خود اروپاست.

هشدار امیرعبداللهیان به پارلمان اروپایی درباره سپاه پاسداران/ شلیک به پای خود است

امیرعبداللهیان گفت: اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن سپاه پاسداران این نهاد امنیت آفرین، به نوعی شلیک به پای  خود اروپاست.

در پی صدور بیش نویس قطعنامه مداخله جویانه و نامتعارف پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و جوزف بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت تلفنی گفت و گو و تبادل نظر کردند.

به گزارش ایسنا، در این گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن انتقاد شدید نسبت به رویکرد احساسی  پارلمان اروپا، آن را رفتارنسنحیده و نادرست دانست.

امیرعبداللهیان افزود: متاسفانه ما امروز شاهد صدور پیش نویس یک قطعنامه احساسی، تند و غیر حرفه ای از سوی پارلمان اروپا بودیم که در تعارض با عقلانیت سیاسی و مدنیت است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما بارها گفته ایم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه ، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

امیرعبداللهیان افزود: اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن این نهاد امنیت آفرین، به نوعی شلیک به پای  خود اروپاست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به واکنش قانونی و قوی مجلس شورای اسلامی ایران، به پارلمان اروپایی هشدار داد که به تبعات منفی این رفتار  احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت  متقابل احترام گذاشت و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیر دوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد. در هر صورت پاسخ و واکنش، متقابل خواهد بود.

نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این گفتگوی تلفنی ضمن ابراز خرسندی از دیپلماسی در حال انجام در موضوع توافق هسته‌ای، گفت: من به تلاش های خود برای نیل به توافق ادامه می دهم.

بورل افزود: من از شنیدن اخبار همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران و خوشبینی ها در این مسیر خرسند هستم.

بورل با اشاره به وضعیت اوکراین گفت: در پی گفتگوهای اخیرمان در اردن ، به اوکراین گفتم که برگزاری نشست مشترک فنی دو کشور مهم است .

بورل افزود: من هم موافقم که در پیش نویس پارلمان اروپا احساسات و نگرانی غالب است.

جوزب بورل در ادامه افزود: اگرچه پارلمان اروپا یک نهاد کاملا مستقل است اما این قطعنامه فاقد ظرفیت اجرایی است و صرفا بازتاب دهنده نگرانی های اروپا است.

لازم بذکر است طرفین در این تماس، آخرین وضعیت توافق برای لغو تحریم ها ، تحولات اوکراین و رایزنی های آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران را نیز مورد توجه قرار دادند.

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 67310

ارسال نظر