پدر محمد بروغنی: پسرم در بند عمومی است و حالش خوب است

پدر محمد بروغنی: محمد در بند عمومی است و به قرنطینه نرفته‌است/ در تماس تلفنی گفت فعلا خوب است/من و پسرم هر دو کارگر هستیم و پسرم در آتش ‌سوزی فرمانداری حضور نداشته است/آن بسیجی که شاکی خصوصی است قرار بود امروز و فردا رضایت بدهد/ وکیل محمد بروغنی: درخواست اعاده دادرسی را ثبت کردیم/ درخواست توقف حکم داده‌ایم/ واقعا نمی‌شود پیش بینی کرد که حکم متوقف می‌شود یا نه/چهارشنبه برای پیگیری توقف حکم به دیوان مراجعه می‌کنم

پدر محمد بروغنی: پسرم در بند عمومی است و  حالش خوب است

امتداد نوشت : مادر و پدر محمد بروغنی در گفت‌و‌گو با «امتداد» خبر دادند که با پسرشان صحبت کرده و مطمئن شده‌اند که او در قرنطینه نیست. همچنین علیرضا رحیمی، وکیل محمد بروغنی نیز به «امتداد» گفته درخواست اعاده دادرسی را تحویل داده‌است. 

مادر محمد بروغنی میگوید که امروز با پسرش صحبت کرده و مطمئن شده که حالش خوب است اما در مورد اجرای حکم و این که چه اتفاقی در انتظار محمد است، چیزی نمی‌داند. 

پدر محمد بروغنی نیز امروز موفق شده که با پسرش گفت‌وگوی تلفنی داشته‌باشد. او توضیح داد: «محمد در بند عمومی و در زندان رجایی شهر است. بعد از این که حکم اعدام از سوی دیوان عالی کشور تایید شده، وکیل او امروز درخواست اعاده دادرسی داده‌است. محمد تقریبا هر روز زنگ می‌زند. از روزی که به زندان تهران بزرگ و بعد اوین رفت با او ملاقات داشتیم. الان هم رجایی‌شهر است و سه‌شنبه‌ها به ملاقاتش می‌رویم. اما امروز گفت که قرنطینه نرفته‌است. من امروز برای پیگیری این موضوع رفته‌بودم که محمد زنگ زد و گفت هم‌بندی‌هایش خبر را شنیده و گفتند به پدر و مادرت زنگ بزن چون حتما نگران اجرای حکمت هستند. تماس گرفت و گفت فعلا خوب است.»

محمد بروغنی متولد سال ۱۳۸۲ است که در جریان اعتراضات اخیر به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده‌است. او از سوی قاضی صلواتی به اتهام «مشارکت در ایجاد حریق در فرمانداری پاکدشت و حمله منجر به جراحت یک مامور» محاکمه شد. 

دوازدهم دی خبر نقض حکم او از سوی دیوان و تبدیل حکم اعدام به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق منتشر شد که پس از ساعاتی خبرگزاری «میزان» اعلام کرد حکم اعدام او تایید شده‌است و گفته می‌شد که مجازات یک سال حبس برای عنوان اتهامی دیگری است.

پدر محمد در مورد اتفاقات رخ داده می‌گوید: «من کارگر هستم. پسرم هم یکی دو سال است که در یک شرکت کارگری می‌کرد. اهل کار بود. از چندین سال پیش کفاشی بلد بود و انجام می‌داد. آن روز دوستش با محمد تماس می‌گیرد و اصرار می‌کند که در اعتراضات حضور داشته‌باشد. حرف‌هایی به محمد زده‌بود و او را تحریک کرده‌بود که در خیابان حضور داشته‌باشد. حرف‌های بدی به محمد زده‌بود. او هم می‌خواسته ساعت ۳۰/۷ از شرکت به خانه برگردد که در شلوغی‌ها قرار می‌گیرد. ولی محمد اصلا در مساله آتش‌سوزی فرمانداری و باقی قضایا حضوری نداشته‌است و فقط گویا به سپر یک بسیجی زده که آن بنده خدا هم گفته نمی‌خواهم اتفاقی برای محمد بیفتد. از محمد شکایت کرده‌بود اما قرار بود رضایت بدهد که نمی‌دانم چرا امروز و فردا می‌کند.»

پیش از این حکم اعدام ماهان صدرات با پیگیری محمد رضا قنبرطلب،‌ شاکی خصوصی پرونده نقض شد و خانواده محمد بروغنی امیدوار هستند که با رضایت شاکی خصوصی شرایط پسرشان تغییر کند. 

علیرضا رحیمی، وکیل محمد بروغنی البته توضیح می‌دهد که جرم او نیز همچون ماهان صدرات در زمره مواردی نیست که با رضایت شاکی لغو شود اما امیدوار است که با پذیرش اعاده دادرسی شرایط محمد بروغنی تغییر کند.

علیرضا رحیمی، وکیل محمد بروغنی نیز در خصوص شرایط او به «امتداد» گفت: «محمد در بند عمومی است. صبح با مادرش صحبت کرده‌است. امروز درخواست اعاده دادرسی را به دیوان تحویل دادم. علی الاصول در پرونده‌های اعدام باید به صورت خودکار توقف حکم صورت بگیرد اما قرار توقف نیازمند اعمال قانون است و ما در لایحه این موضوع را درخواست کردیم.»

«واقعا نمی‌شود پیش‌بینی کرد که آیا حکم متوقف می‌شود یا نه؟ این تنها راهکار بود که انجام دادیم. 

بر اساس تبصره ماده ۴۷۸ قانون آیین دادرسی «در صورتی که مجازات مندرج در حکم، از نوع مجازات سالب حیات یا سایر مجازات های بدنی یا قلع و قمع بنا باشد، شعبه دیوان عالی کشور با وصول تقاضای اعاده دادرسی قبل از اتخاذ تصمیم درباره تقاضا، دستور توقف اجرای حکم را می دهد» اما باید فعلا منتظر باشیم تا روال قانونی طی شود.»

من وکیل تعیینی محمد بروغنی هستم. بعد از این که رای فرجام‌خواهی دیوان تایید شد وارد پرونده شدم تا اعاده دادرسی را پیگیری کنم. همچنین پرونده را مطالعه کرده‌ام. چهارشنبه باید به دیوان مراجعه کنم و مساله توقف اجرای حکم را پیگیری کنم.»

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 65430

ارسال نظر