ند پرایس: ایران به توافق پشت کرد/ تلاش امریکا برای احیای برجام دروغ است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر ایران را در خصوص وضعیت کنونی مذاکرات متهم دانست و مدعی شد که نشانه ای از تغییر رویکرد ایران ندیده ایم و به این اظهارات شک داریم و هرگونه اظهارنظری در خصوص تلاش دوباره ما برای احیای برجام نادرست است.

ند پرایس: ایران به توافق پشت کرد/ تلاش امریکا برای احیای برجام دروغ است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر ایران را در خصوص وضعیت کنونی مذاکرات متهم دانست و مدعی شد که نشانه ای از تغییر رویکرد ایران ندیده ایم و به این اظهارات شک داریم و هرگونه اظهارنظری در خصوص تلاش دوباره ما برای احیای برجام نادرست است.

 ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در نخستین نشست خبری در سال ۲۰۲۳ با تداوم سیاست و رویکرد دوگانه دولت بایدن مدعی شد ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است اما گزینه ها را از روی میز حذف نخواهیم کرد و با شرکای خود از جمله رژیم صهیونیستی گفتگو خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره همکاری واشنگتن با رژیم صهیونیستی علیه پهپادهای ایرانی از جمله پهپادهای ادعایی در اوکراین گفت که ما از اختیارات خود برای ایجاد اختلال در شبکه صادرات تسلیحات ایران از جمله پهپادهای این کشور استفاده و مقامات و نهادهای ایرانی را در این راستا تحریم کرده ایم.

پرایس تصریح کرد: ما همچنان به دنبال اهدافی هستیم که می توانیم از اختیارات خود علیه آنها استفاده کنیم. ما با شرکا و همکاران خود در سراسر جهان برای اختلال در این شبکه صادرات تسلیحات از ایران به روسیه و سایر عاملان مخرب همکاری خواهیم کرد.

پرایس در پاسخ به سوالی مبنی بر این ادعا که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در تماس با الی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفته است، واشنگتن احتمالا تلاش خواهد کرد تا اتحادیه اروپا را برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران با خود همراه کند؟ گفت که کشورهای اروپایی خود دارای اختیاراتی هستند.

وی در عین حال گفت: ما به همراه شرکای اروپایی از اختیارات خود علیه طیف وسیعی از اقدامات ایران از جمله صادرات پهپاد، حمایت از تروریسم ، نقض حقوق بشر و جلوگیری از دستیابی مردم ایران به اینترنت آزاد استفاده کرده ایم و ما به استفاده از این اختیارات ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم دخالت در امور داخلی ایران گفت: ما شاهد رویدادهای مهمی در اعتراضات ایران بوده ایم. در این اعتراضات، زنان و دختران ایرانی نقش زیادی داشتند.

این مقام آمریکایی مدعی شد: اعتراضات ایران خودجوش بوده و از مرزهای قومی و جغرافیایی فراتر رفته و به نوعی رهبر ندارد. همین باعث شده معترضان بتوانند تلاش خود را به گونه‌ای پیش ببرند که در اعتراضات قبلی ممکن نبود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در تدوام ادعاها و دخالت در امور ایران گفت که مردم ایران باید تصمیم بگیرند که چگونه خود را سازماندهی و هدف نهایی خود را مشخص کنند.

این مقام آمریکایی در عین حال مدعی شد: نقش و وظیفه ایالات متحده این‌ است که از آزادی بیان، آزادی تجمع، و دیگر حقوق مردم ایران حمایت کنیم.

پرایس در پاسخ به سوالی درباره لفاظی های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اقدام برای جلوگیری از شکل گیری مجدد توافق هسته ای اشاره کرد و همسو بودن یا نبودن دولت بایدن با این رژیم با توجه به روند مذاکرات گفت: ما همیشه در خصوص ایران و مسایل مهم دیگر از جمله برنامه هسته ای ایران با اسرائیل ارتباط مستمر داشته ایم .

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل قاطع است.

این مقام آمریکایی با تکرار ادعاها و بدون اشاره به زیاده خواهی های واشنگتن در مذاکرات و عدم اراده دولت بایدن برای تصمیم سیاسی مدعی شد: ایرانی ها فرصت بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از بین بردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: آنها در ماه سپتامبر به توافقی که از جهت مختلف نهایی شده بود پشت کردند.

وی با بیان اینکه از آن زمان تاکنون، برجام در تمرکز ما نبوده است، بار دیگر مدعی حمایت از آزادی بیان مردم ایران شد و گفت که واشنگتن بر این موضوع و مقابله با روابط نظامی درحال گسترش ایران و روسیه متمرکز بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال تصریح کرد: اگرچه برجام ماهها در دستور کار نبوده است اما تعهد جو بایدن به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای همچنان زنده است.

پرایس در ادامه ادعاهایش افزود: ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است اما ما گزینه ها را از روی میز حذف نخواهیم کرد و در خصوص همه گزینه ها با شرکای خود از جمله اسرائیل گفتگو خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر ایران را در خصوص وضعیت کنونی مذاکرات متهم دانست و مدعی شد که نشانه ای از تغییر رویکرد ایران ندیده ایم و به این اظهارات شک داریم و هرگونه اظهارنظری در خصوص تلاش دوباره ما برای احیای برجام نادرست است.

این مقام آمریکایی همچنین از اقدامات ضد ایرانی و تحریم های انگلیس و اروپا علیه ایران به بهانه های حقوق بشری حمایت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین با بیان اینکه الی کوهن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با وزیر خارجه روسیه گفتگو کرده است، گفت که اگر رژیم صهیونیستی بتواند به پایان حملات روسیه به اوکراین کمک کند، آمریکا از آن استقبال خواهد کرد به شرطی که شرایط این تلاش برای شرکای اوکراینی ما قابل قبول باشد.

ند پرایس در خصوص تمهیدات آمریکا برای جلوگیری از انتشار مجدد کرونا در این کشور و کنترل بیشتر مسافرانی که به چین سفر کرده اند گفت: با توجه به افزایش موارد ابتلا به کرونا در چین و عدم انتشار داده های کافی و شفاف از سوی چین در خصوص ویروس کرونا، آمریکا "اقدامات عمدی و پیشگیرانه" را برای کاهش سرعت گسترش این ویروس و ظهور سویه های آن انجام می دهد.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 64274

ارسال نظر