آخرین وضعیت پرونده «روژین یوسف‌زاده» دختر 26 ساله مهابادی

وکیل روژین یوسف‌زاده، دختر مهابادی 26 ساله‌ای که در جریان حوادث اخیر بازداشت شد در ارتباط با وضعیت پرونده وی می‌گوید که پرونده‌اش در حال حاضر در مرحله تجدیدنظر است.

آخرین وضعیت پرونده «روژین یوسف‌زاده» دختر 26 ساله مهابادی

روزنامه شرق با محمد جوان، وکیل روژین یوسف‌زاده، از متهمان بازداشتی اعتراضات اخیر گفتگو کرده است.

 شما وکیل تعیینی روژین یوسف‌زاده هستید؟بله. از طریق خانواده روژین هماهنگی‌هایی صورت گرفت تا من وکالت ایشان را قبول کنم.

 از کی به پرونده اضافه شدید؟زمانی که من به پرونده اضافه شدم، رأی بدوی خانم یوسف‌زاده در شعبه 29 دادگاه انقلاب صادر شده بود. در این حکم خانم روژین یوسف‌زاده بابت اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به پنج سال زندان محکوم شده بودند. همچنین بابت اتهام تبلیغ علیه نظام نیز یک سال محکومیت دیگر برای ایشان در نظر گرفته شده بود که در مجموع همان پنج سال محکومیت قابل اجراست. من بعد از صدور این حکم وکالت ایشان را قبول کردم و فعلا در گام نخست درخواست تجدیدنظر برای این حکم را ثبت کرده‌ام و پیگیر کارهای دادگاه تجدیدنظر خانم یوسف‌زاده هستم تا ببینم دادگاه چه حکمی صادر می‌کند.

 رأی دادگاه بدوی بدون وکیل برای خانم یوسف‌زاده صادر شده است؟

بله. در آن مراحل خانم یوسف‌زاده وکیلی نداشتند.

 اگر متهمی در دادگاه وکیل نداشته باشد و دادگاه منجر به صدور حکم شود، آیا می‌توان برای نقض حکم اقدام کرد؟

خانم یوسف‌زاده در همان زمان هم می‌توانستند پیگیری کنند تا وکیلی داشته باشند، ولی در آن زمان کسی نبود که پیگیر کارهای ایشان باشد و به کسی هم دسترسی نداشتند؛ وگرنه شعبه 29 از آن شعباتی است که وکیل را می‌پذیرند و و اگر ایشان به وکیلی دسترسی داشتند، می‌شد پرونده در اختیار وکیل قرار بگیرد و مطالعه شود و در جلسه دادگاه هم همراه وی حضور یابد. به هر حال شرایط طوری پیش رفت که خانم یوسف‌زاده بدون وکیل در دادگاه حضور پیدا کردند.

 روژین یوسف‌زاده جزء اولین بازداشتی‌های وقایع اخیر هستند؟

بله، فکر می‌کنم 27 یا 28 شهریور امسال بازداشت شدند.

 برای خانم یوسف‌زاده قرار وثیقه صادر نشده است؟

در مرحله دادسرا یک قرار یک میلیاردی صادر شده بود، اما مشکل تودیع وثیقه داشتند. به هر ترتیب در مرحله دادگاه بدوی وثیقه‌شان آماده نبوده و خانواده‌شان نتوانسته بودند وثیقه را تأمین کنند. حالا یکی از دوستان خانم یوسف‌زاده سندی را آماده کرده‌اند که به‌عنوان وثیقه برایشان بگذارند. منتها در مرحله تجدیدنظر پذیرش وثیقه کمی سخت است. 

پیگیری‌های شما در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

در حال حاضر ما پیگیر هستیم تا ببینیم از طریق دادگاه تجدیدنظر می‌توانیم کاری کنیم که وثیقه را بپذیرند و پیش از قطعیت حکمش بیرون بیاید یا نه. در ابتدا امیدوار هستیم که در مرحله تجدیدنظر وثیقه را بپذیرند و خانم یوسف‌زاده تا قبل از قطعیت حکمش از زندان بیرون بیاید. در مرحله بعدی هم تلاش می‌کنیم و امیدواریم در دادگاه تجدیدنظر حکم خانم یوسف‌زاده را کمتر کنیم؛ چون در حال حاضر اشد مجازات جرمی را که به ایشان نسبت داده شده، در نظر گرفته‌اند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 64248

ارسال نظر