خبر مهم وزارت خارجه از برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضوع احیای برجام و آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

خبر مهم وزارت خارجه از برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در آغاز نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به سالگرد شهادت سردار سلیمانی یاد و خاطره این قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم را گرامی داشت.

کنعانی همچنین در ادامه متن بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سومین سالگرد ترور شهید سلیمانی را قرائت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست در ارتباط با روابط ایران و مصر تصریح کرد: همانطور که می‌دانید در حاشیه اجلاس اخیر بغداد ۲ در کشور اردن و در چارچوب گفت‌وگوهایی که در حاشیه این اجلاس بین مقامات شرکت کننده انجام شد آقای امیرعبداللهیان گفت‌وگوی کوتاهی با آقای عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر انجام دادند. گفت‌وگوی صورت گرفته گفت‌وگوی مثبتی بود.

وی همچنین ادامه داد: اخیرا نیز گفت‌وگوهایی در سطوح دو جانبه در مورد موضوعات کنسولی مورد توجه دو کشور صورت گرفته و در این گفت‌وگوها این توافق صورت گرفت که این گفت‌وگوها در مورد موضوعات کنسولی مشترک و مورد توجه دو کشور ادامه پیدا کند.

کنعانی با بیان اینکه دفاتر حافظ منافع دو کشور در تهران و قاهره فعال هستند و دو طرف مشکلی برای گفت‌وگو و دیدار ندارند، تصریح کرد: دولت عراق و مشخصا آقای السودانی نخست وزیر این کشور اخیرا اعلام کرده است که بغداد جهت کمک به شکل‌گیری گفت‌وگو بین مقامات ایران و قاهره آمادگی دارد که مساعدت کند. ما از چنین ابتکارات مثبتی که به تقریب دیدگاه‌های مشترک میان ایران و کشورهای دیگر از جمله مصر می‌انجامد استقبال می‌کنیم. ایران از هر نوع تحول و تحرک مثبتی که به شکل گیری فضای مثبت در روابط ایران و مصر منجر شود استقبال می‌کند و به ابتکارات سازنده در این زمینه واکنش مثبت نشان می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به تازگی نشست وزرای دفاع روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو برگزار شده بود و اکنون سوال این است که چرا ایران در این اجلاس حضور نداشته است، تاکید کرد: ایران همواره در خصوص تحولات سوریه راه حل مسئله را سیاسی دانسته و نه نظامی و بر این موضوع تاکید دارد.

کنعانی تصریح کرد: کشورهای سوریه، روسیه و ترکیه به نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در کشور سوریه، حمایت از دولت و ملت سوریه، حمایت از تمامیت ارضی این کشور و همچنین تکمیل روند حل و فصل بحران سوریه اذعان کرده‌اند و این کشورها نسبت به این نقش در تکمیل فرآیند سوریه مطلع هستند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به تازگی آقای کدخدایی مسئول کمیته ویژه پیگیری پرونده سردار سلیمانی در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که اتباع حدود چهار کشور در ترور سردار سلیمانی دخیل بوده‌اند و آیا امکان دارد که شما نام این کشورها را بگویید؟ گفت: آقای کدخدایی به عنوان رئیس کمیته پیگیری پرونده ترور سردار شهید سلیمانی در این روزها توضیحات مفید و مبسوطی ارائه دادند و ایشان در ارتباط با آنچه که شما اشاره کردید توضیح داده‌اند و ان‌شاءالله توضیحات تکمیلی را خود ایشان یا ما در مقطع مناسب دیگری بیان خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در آغاز سال نو میلادی بر اساس اخبار منتشر شده شاهد دور جدیدی از بمباران و حملات به اوکراین هستیم و در این ارتباط طرح اتهاماتی از سوی مقامات اوکراین علیه ایران  در رسانه‌ها بار دیگر مطرح شده نظر جمهوری اسلامی ایران در مورد این اظهارات و اتهامات چیست؟ و از سوی دیگر با توجه به اینکه دور اول مذاکرات ایران و اوکراین در مورد ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات این کشور برگزار شده آیا زمانی برای برگزاری دور دوم تعیین شده است یا نه؟ تصریح کرد: ما در ارتباط با تحولات اوکراین و اتهاماتی که مشخصا علیه ایران وارد می‌شود بارها دیدگاه خودمان را در سطوح مختلف بیان کردیم. همانطور که بارها گفتیم ایران بخشی از جنگ در اوکراین نیست و تکرار اتهامات واهی علیه ایران کمکی به حل این بحران نمی‌کند. ما بارها مقامات اوکراینی را به این موضوع توجه داده‌ایم که دست از اتهام زنی علیه ایران بردارند.

وی با بیان اینکه در ارتباط با اتهامات واهی مطرح شده علیه تهران چندی پیش با ابتکار ایران گفت‌وگویی میان دو کشور صورت گرفت و در این ارتباط تبادل نظر انجام شد، گفت: تا کنون هیچ طرفی از جمله اوکراین و دیگر طرف‌هایی که علیه ایران اتهام مطرح می‌کنند مدارک و شواهدی مبتنی بر مشارکت ایران در این جنگ ارائه نکرده‌اند.

وی ادامه داد: همانطور که بارها از سوی وزارت خارجه ایران اعلام شده است همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه مبتنی بر منافع و مسائل مشترک و با رعایت قوانین و مقررات انجام می‌شود و سابقه این همکاری‌ها به پیش از آغاز جنگ بر می‌گردد.

کنعانی تصریح کرد: به مقامات اوکراینی بار دیگر توصیه می‌کنیم که از اتهام زنی بی اساس و واهی در ارتباط با ایران دست بردارند و به راهکارهای مناسب در این زمینه برای حل بحران توجه کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با گفت‌وگوهای ایران و عربستان و آخرین تحولات در این ارتباط با توجه به گفت‌وگوی کوتاه وزیران امور خارجه دو کشور در حاشیه اجلاس بغداد ۲ خاطرنشان کرد: در مجموع فضا مثبت است و می‌توان امیدوار بود که مبتنی بر گفت‌وگوهای ادوار گذشته در بغداد و همچنین گفت‌وگوی کوتاه مثبت و توام با حسن نیت وزرای خارجه دو کشور در امان بتوانیم با کمک‌های دولت عراق در آینده شاهد برگزاری دور جدید گفت‌وگوها باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال ایسنا در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه وزیران امور خارجه کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا در مورد موضوع هواپیمای اوکراینی از دولت ایران خواسته‌اند تا به یک روند قانونی حل اختلاف با ماهیت الزام آور از طریق داوری بین‌المللی تن دهد و در این فرآیند مشارکت کند تصریح کرد: در ابتدا لازم می‌دانم که یک بار دیگر به بازماندگان این حادثه دلخراش تسلیت بگویم و با آنها ابراز همدردی کنم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دو یادداشت از طریق وزارت خارجه اوکراین به نمایندگی از چهار کشور اوکراین، انگلستان، کانادا و سوئد دریافت کرده است. همچنین بیانیه مشترکی که شما به آن اشاره کردید مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و در حال بررسی و کارشناسی این موضوع هستیم و ان‌شاءالله پس از دریافت دیدگاه‌ها و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها پاسخ دقیق را ارائه می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر انجام مذاکرات و رایزنی با هدف رسیدگی مناسب به موضوع هواپیمای اوکراینی تاکید داشته و متناسب با تعهدات بین‌المللی خود و مقررات داخلی کشور اقدامات گسترده‌ای را در ارتباط با این موضوع در حوزه فنی، حقوقی و قضایی انجام داده است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: سازمان قضایی نیروی مسلح به عنوان نهاد قانونی رسیدگی کننده به ابعاد کیفری این پرونده موضوع را پیگیری کرده و تا کنون اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داده است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: ایران هر گونه سوءاستفاده سیاسی از حادثه هواپیمای اوکراینی را محکوم می‌کند و به این کشورها توصیه می‌کند که از پیشبرد اقراض سیاسی در این ارتباط خودداری کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد خبر منتشر شده در ارتباط با حملات اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق گفت: در استمرار سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی مطلع شدیم که بار دیگر فرودگاه دمشق مورد اصابت این رژیم قرار گرفته، این اقدام از نظر ما محکوم است و باید سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی این تجاوزات را محکوم کنند.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نگاه اصولی و سازنده خود در ضرورت همکاری‌های جمعی به ویژه همکاری‌های منطقه‌ای برای تامین صلح و امنیت، آماده همکاری با همه طرف‌هایی است که به صورت صادقانه و جدی در این زمینه آمادگی همکاری دارند. ایران از هر گونه تلاش و ابتکاری برای تامین امنیت در منطقه استقبال می‌کند. ایران از همکاری برای مقابله با یکجانبه گرایی استقبال می‌کند. ما در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی از هر گونه ساز و کار مشترکی مبتنی بر منافع و مصالح جمعی بین‌المللی در راستای تامین امنیت استقبال می‌کنیم و در همان چارچوب خود جمهوری اسلامی ایران نیز دارای ایده‌ها و ابتکاراتی است که این ایده و ابتکارات را در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی نیز مطرح کرده است. ما همواره تاکید کرده‌ایم همکاری‌های منطقه‌ای بهترین چارچوب برای تامین امنیت مشترک است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تصمیم طالبان برای ایجاد محدودیت و ممنوعیت برای تحصیل زنان در حوزه‌های تحصیلات تکمیلی برخی از دانشگاه‌های ایران برای ارائه خدمات و ارائه آموزش به دانشجویان دختر افغانستانی اعلام آمادگی کرده‌اند نظر وزارت خارجه در مورد این تحولات چیست و از سوی دیگر آیا قرار است نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان بار دیگر برگزار شود، گفت: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل افغانستان در سطوح مختلف بیان شده است و آقای کاظمی قمی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان به خوبی و به صورت کامل مواضع ایران را در مورد تحولات افغانستان بار دیگر بیان کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه کمک به تحکیم صلح و ثبات در افغانستان و تشکیل دولت فراگیر در این کشور با حضور اقوام و گروه‌های مختلف افغانستانی جزو سیاست‌های اصولی ایران است، گفت: در مورد موضوع دانشجویان دختر افغانستانی نیز ما مواضع خود را اعلام کرده‌ایم و در همین جا بار دیگر تاکید می‌کنم که مواضع ایران در مورد افغانستان مصلحانه، مشفقانه و توام با اراده و نیت برای کمک به افغانستان و مردم این کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه بخاطر همسایگی و مرزهای طولانی مشترک دو کشور ایران و افغانستان هر اتفاقی که در داخل افغانستان رخ دهد ایران از آن وضعیت متاثر می‌شود، تصریح کرد: در همین چارچوب ما کمک به تقویت صلح و ثبات در افغانستان و کمک به تشکیل یک دولت فراگیر در این کشور را در راستای منافع دو کشور می‌دانیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حضور میلیون‌ها مهاجر افغانستانی تصریح کرد: ایران برای خدماتی که به برادران و خواهران افغانستانی خود در ایران ارائه می‌کند متاسفانه از کوچکترین کمک جامعه بین‌المللی برخوردار نیست.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: در ارتباط با چارچوب‌های چند جانبه نیز جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سیاست اصولی خود از هر چارچوبی که بتواند به تقویت صلح و ثبات در افغانستان کمک کند حمایت کرده و در این چارچوب‌ها تلاش کرده حضور فعالانه و سازنده داشته باشد و به این سیاست خود ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به عمان و دیدارش با پادشاه این کشور و همچنین برخی از اخبار منتشر شده در ارتباط با ابتکارات سلطان عمان در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها تصریح کرد: سفر وزیر خارجه کشورمان به عمان در چارچوب استمرار گفت‌وگوهای دو جانبه دو کشور و انجام تبادل و رایزنی در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه آقای امیرعبداللهیان در این سفر پیام کتبی رئیس جمهور را تحویل سلطان عمان دادند، تاکید کرد: دو کشور ایران و عمان موضوعات مشترک زیادی برای گفت‌وگو و تبادل نظر دارند. عمان با نگاه به رویکرد توام با حسن نیت برای نقش آفرینی مثبت درباره برخی موضوعات طرف مشورت تهران بوده و ابتکاراتی را بیان کرده و ایران نیز دیدگاه‌های خود را در این زمینه مطرح کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع احیای برجام و آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها تصریح کرد: در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ ملاقات‌هایی میان نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد و موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها یکی از مسائلی بود که در این نشست مورد گفت‌وگو قرار گرفت. این اتفاق نظر وجود داشت که باید تعاملات با هدف فعال سازی و جمع بندی مذاکرات بین دو طرف ادامه پیدا کند. تبادل پیام کماکان در سطوح مختلف ادامه دارد.

کنعانی خاطرنشان کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران برای جمع بندی مذاکرت رفع تحریم‌ها بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، با رعایت خطوط قرمز خود آمادگی کامل دارد اما این آمادگی دائمی نیست و اکنون توپ در زمین طرف غربی است. ما به طرف‌های مقابل توصیه می‌کنیم که با پرهیز از سیاسی کاری و اتخاذ رویکرد سازنده و واقع بینانه تصمیمات سیاسی لازم را برای حصول توافق و اعلام آن بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اگر طرف‌های غربی تصور می‌کنند که می‌توانند با فشارهای سیاسی و با فضاسازی‌های روانی و تبلیغاتی، امتیازات بیشتری را در مذاکرات رفع تحریم‌ها بگیرند قطعا سخت در اشتباه هستند.

کنعانی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشرشده  مبنی بر  تحویل پنج تبعه آذربایجانی به اتهام همکاری با ایران به جمهوری آذربایجان توسط دولت روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران موضع خودش را در ارتباط با سیاست همسایگی بارها اعلام کرده است. سیاست جمهوری اسلامی ایران عدم مداخله در امور داخلی کشورهاست و بر اجرای این سیاست تاکید دارد .

او با بیان این که  ایران همواره بر گسترش روابط در حوزه های دو جانبه و چند جانبه با کشورهای همسایه و منطقه ای تاکید داشته است، افزود : در رابطه با موضوعاتی از این دست نیز ضروری است که تاکید کنیم کشورها از جمله آذربایجان باید از زدن اتهامات ناروا به دیگران در رابطه با کشورهایی که در منطقه هستند، خودداری کنند. ما اساسا تاکید می کنیم که در حوزه مباحث دوجانبه به ویژه در زمانی که چارچوب های مختلف  گفت‌وگو و تبادل نظر از جمله در زمینه های امنیتی وجود دارد، طرح مباحث بی اساسی از این دست در رسانه ها کمکی به حل مشکلات و گسترش روابط دو جانبه نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال در مورد روی کارآمدن کابینه بنیامین نتانیاهو در اراضی اشغالی به عنوان تندترین کابینه در اسراییل و اظهارات تهدید  آمیز مقامات این رژیم علیه ایران تصریح کرد: استفاده از عبارات تهدید آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران  بخشی از عملیات سیاسی و روانی این رژیم جهت فرافکنی و انحراف اذهان از وضعیت متزلزل، بی‌ثبات و شکننده داخلی این رژیم است. 

او با بیان این که مقامات این رژیم بهتر است به وضعیت بی ثبات، متزلزل و به هم ریخته  اقتصادی و امنیتی اراضی اشغالی توجه کنند ، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به هرگونه اقدام متجاوزانه این رژیم به طور جدی پاسخ داده است . اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در منطقه سابقه طولانی دارد، چراکه  بنیاد و اساس این رژیم مبتنی بر  انجام تجاوز و  جنایت علیه دیگران  از جمله علیه ملت فلسطین است و متاسفانه این اقدامات در سایه حمایت بی قید و شرط و تمام عیار دولت آمریکا و برخی از  دولت های اروپایی صورت گرفته است و همچنان ادامه دارد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه  همچنین در این نشست در پاسخ به سوال دیگری در مورد نقش آمریکایی ها در ترور سردار سلیمانی و پی گیری این موضوع از سوی ایران تاکید کرد: ما موضوع اقدام دولت آمریکا در ارتباط با ترور سردار سلیمانی را اقدام تروریستی سازمان یافته دولت آمریکا تلقی می کنیم.

وی  در این ارتباط ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران اقدام دولت آمریکا را تروریستی و نقض منشور سازمان ملل متحد و نقض قوانین و مقررات عرفی و آمرانه بین المللی تلقی می‌کند،  بنابراین مسئولیت دولت آمریکا، رئیس‌جمهور وقت این کشور و تک‌تک مقامات و مسئولانی که در این ارتباط نقش مستقیم و غیرمستقیم داشته اند، مشخص است. 

کنعانی خاطر نشان کرد:  جمهوری اسلامی ایران از همه ساز و کارهای مشروع و قانونی و شناخته شده برای به محاکمه کشاندن مجرمین این اقدام تروریستی استفاده می کند و در این زمینه اقدامات خود را تکمیل می‌کند و ادامه خواهد داد.

او افزود: ما حتماً از ساز و کارهای مشروع ، قانونی و شناخته شده برای پی گیری این پرونده  استفاده خواهیم کرد و به نظر می‌آید به اندازه کافی در این زمینه ظرفیت قانونی و مشروع وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران از این ظرفیت‌ها استفاده خواهد کرد.

کنعانی بار دیگر تاکید کرد: دولت آمریکا باید پاسخگوی مسئولیت قانونی و بین المللی خود در ارتباط با این جنایت فراسرزمینی و اقدام تروریستی سازمان یافته باشد.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 63891

ارسال نظر