دستیار وزیر خارجه: دست عربستان را برای گفت‌وگو می‌فشاریم

دستیار وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به پیشرفت گفت‌وگوهای تهران و ریاض گفت که دست عربستان که برای گفت‌وگو به سوی ما دراز شده است را می‌فشاریم.

دستیار وزیر خارجه: دست عربستان را برای گفت‌وگو می‌فشاریم

دستیار وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به پیشرفت گفت‌وگوهای تهران و ریاض گفت که دست عربستان که برای گفت‌وگو به سوی ما دراز شده است را می‌فشاریم.

دستیار وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که تهدیدات رژیم صهیونیستی ما را نگران نمی کند و ما آماده پاسخ به هرگونه تعرض هستیم.

این مقام وزارت خارجه ایران که نامش در گفت‌وگو با این شبکه ذکر نشده، گفت که در جریان نشست بغداد ۲ تهران احساس کرد که تمایل‌هایی برای رسیدن به توافقی در راستای حمایت از عراق وجود دارد.

وی گفت که دیدار امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزیران خارجه ایران و عربستان درحاشیه نشست بغداد ۲ در اردن دوستانه بود.

وی تاکید کرد که گفت‌وگوهای ایران و عربستان در مراحل اولیه خود است و ما خواهان روابط خوب با کشورهای همجوار هستیم.

دستیار امیرعبداللهیان گفت که دست عربستان را که برای گفت‌وگو به سوی ما دراز شده است را می‌فشاریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که در گفت‌وگو با عربستان پیشرفت‌هایی را محقق کردیم و درهایمان برای ازسرگیری روابط باز است.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود تاکید کرد که از تلاش های مداوم کشورهای همجوار در راستای احیای توافق هسته ای استقبال می کنیم.

دستیار وزیر خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد که امیرعبداللهیان و پادشاه اردن در دیدار با یکدیگر درخصوص گسترش روابط دوجانبه رایزنی کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان اخیرا در توئیتر نوشت: در کنفرانس «بغداد-۲» برای تاکید مجدد بر حمایت خود از عراق شرکت کردم. در حاشیه این نشست فرصتی برای دیدار با برخی از همتایانم از جمله وزرای خارجه عمان، قطر، عراق، کویت و عربستان سعودی فراهم شد.

امیرعبداللهان نوشت:وزیر خارجه عربستان سعودی نسبت به آمادگی کشورش برای ادامه مذاکرات با ایران ابراز اطمینان کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در نشست هفتگی اخیر خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با انجام دور جدید مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی و این‌که چندی پیش وزیر امور خارجه کشورمان بر اهمیت روابط با عربستان سعودی و آمادگی جهت بازگشت روابط دو کشور به حالت عادی سخن گفت ولی یکی از مقامات نظامی کشور اظهارات دیگری مطرح کرده، سیاست ایران در ارتباط با موضوع عربستان با توجه به این مواضع چیست؟ گفت: سیاست ما در ارتباط با عربستان سعودی و روند گفت‌وگوها و مذاکرات بین دو کشور سیاست روشن و مشخصی است و خوشبختانه دو طرف در ارتباط با استمرار مذاکرات و در پیش گرفتن رویکرد سازنده در این ارتباط اتفاق نظر دارند.

وی با بیان این‌که تاکنون پنج دور گفت‌وگو میان هیات‌های رسمی دو کشور ایران و عربستان سعودی با کمک دولت عراق در بغداد انجام شده است، تصریح کرد: فکر می‌کنیم با توجه به فضای موجود امکان برگزاری دور جدیدی از مذاکرات بین دو کشور در بغداد وجود دارد.

کنعانی با بیان این‌که دوستان ما در عراق تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام دادند و همچنان این تلاش‌ها ادامه دارد، اظهار کرد: خوشبختانه طرف عراقی مورد وثوق دو طرف است و تلاش‌های طرف عراقی در این زمینه برای ایجاد شرایط مناسب جهت انجام گفت‌وگو مورد استقبال دو طرف (ایران و عربستان سعودی) است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به دیدار وزیران امور خارجه ایران و عربستان سعودی در حاشیه اجلاس بغداد دو در اردن تصریح کرد: گفت‌وگوی خوب و مثبتی توأم با ابراز حسن نیت برای ادامه گفت‌وگوها بین وزیران امور خارجه دو کشور در حاشیه اجلاس بغداد دو صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان برای ادامه گفت‌وگوها با ایران اظهارات مثبتی بود، تصریح کرد: در طرفین اراده و تمایل برای برداشتن گام‌های جدید به سمت جلو وجود دارد و ما می‌توانیم مبتنی بر سیاست اعلامی و عملی خود مذاکرات با عربستان سعودی را تا زمان از سرگیری مناسبات دو کشور که نقشی مهم در منطقه دارند، ادامه دهیم و از این روند استقبال می‌کنیم.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 63813

ارسال نظر