خبر مهم دادستان کل کشور درباره پرونده مهسا امینی | خانواده «مهسا امینی» از نظام پزشکی شکایت کردند

دادستان کل کشور درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده درگذشت «مهسا امینی» توضیحاتی ارائه کرد.

خبر مهم دادستان کل کشور درباره پرونده مهسا امینی | خانواده «مهسا امینی» از نظام پزشکی شکایت کردند

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده مهسا امینی گفت: پزشکی قانونی با بررسی علمی و جامع نظر خود را به صورت رسمی اعلام کرد. پس از آن خانواده امینی از نظام پزشکی شکایت کردند. این شکایت برای کار کارشناسی به هیات پزشکی ارسال شده و تاکنون نظر هیات پزشکی ارسال نشده است.

بیشتر بخوانید: اسم مهسا امینی، در لیستِ ماندگارِ ۲۰۲۲

نشست خبری حجت الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در راستای ابلاغ بخشنامه اهم تکالیف دستگاه های اجرایی در رعایت حقوق عامه از سوی دادستان کل کشور برگزار شد.

منتظری در ابتدای این نشست در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دادستانی درباره ساختمان‌های ناایمن گفت: دستگاه‌های مختلف وظیفه نظارت بر ساخت و سازها را دارند و این مسئولیت‌ها متوجه سازمان مهندسی است که باید ساختمان‌ها را نظارت کند و در صورت تخلف به دستگاه قضایی اعلام کنند. دستگاه قضایی مسئولیت ایمن سازی ساختمان‌ها را ندارد و آنچه که وظیفه ما است این است اگر تخلفی صورت گرفت این تخلف باید به دستگاه قضایی منعکس شود. هر دستگاهی وظیفه دارد به وظایف خود عمل کند. اینکه تمام ساختمان‌ها را کارشناسی کنیم و بگوییم تخلفی شده در حیطه ما نیست.

دادستان کل کشور افزود: بنده مکررا از دادستان تهران پرسیدم و ایشان اعلام کردند ما ساختمان‌های بسیار زیادی را شناسایی کردیم و به همه دستگاه‌های مربوطه اعلام کردیم و نظارت کلی با دادستان‌ها است و اقدامات ایمن سازی برعهده دستگاه‌های مربوطه است.

وی افزود: در کلان شهری مثل تهران که ساختمان‌های بلند ساخته می‌شود امکان ورود از نظر کارشناسی از سوی قوه قضائیه وجود ندارد. دستگاه قضائی در حیطه حقوق عامه نظارت عامه دارد و جایی که تخلف اعلام می‌شود، قوه قضائیه ورود می‌کند. اگر دستگاه قضائی تعقیب نکند، آنجاست که ما باید پاسخگو باشیم.  جایی که خطر باشد قوه قضائیه ورود کرده و نمونه‌هایی را داریم.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و بازگرداندن اموال خارج از کشور در این پرونده به داخل کشور و اجرای حکم  به کجا رسید؟ گفت: در پرونده بابک زنجانی آنچه که مورد اهتمام دستگاه قضایی و دولت بود این بود اموالی که  از بیت المال اختلاس شده  برگردد لذا فرصت هایی که داده شده  برای این مساله بوده است.

وی افزود: بخشی از سرمایه خارج از کشور منتقل شده است. برای برگرداندن اموال احتیاج به اقدامات لازم بود و پیشرفت هایی خوبی برای برگرداندن اموال شده و بخشی برگشته و بخشی در دولت کارهای مقدماتی اش انجام می شود.  اگرچنانچه تمام اموالی که  توسط او اختلاس شده برگشت نسبت به اجرای حکم تصمیم گیری  می شود.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده مهسا امینی گفت: مستحضرید پزشکی قانونی با بررسی علمی و جامع نظر خود را به صورت رسمی اعلام کرد و پس از آن  خانواده امینی از نظام پزشکی شکایت کردند. این شکایت برای کار کارشناسی به هیات پزشکی ارسال شده و تا کنون نظر هیات پزشکی اعلام نشده است.

وی افزود: بررسی هایی شد مبنی بر اینکه اگر قرار باشد قانونی نوشته شود زمان‌بر است بنابراین دستورالعملی در این رابطه تدوین و ابلاغ شد. با این حال این گام اول است و سپس قرار شد دادستان‌ها مکلف شوند که به این موضوع ورود کنند. ما از دستگاه‌های مختلف و مراکز علمی و دانشگاهی درخواست کردیم نظرات خود را اعلام کنند و  گروهی را مکلف کردیم که لایحه قانونی جامعی را در رابطه با حقوق عامه تهیه کنند که این لایحه تهیه شده و امیدواریم با تصویب در مجلس و دولت، خلاقانونی رفع شود و ۲۰ عنوان و ۱۰۳ مصداق حقوق عامه به دادستان‌های کل کشور ابلاغ شد. حقوق عامه در امور بانکی و اقتصادی، مدیریت شهری، آموزش و تربیت بدنی، بهداشت، دارو و درمان، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دسترسی آزاد به اطلاعات، ایمنی و استاندارد، صنایع، معادن، خانواده، اطفال و جوانان و  جوانی جمعیت سلامت اداری، فرهنگ عمومی کار و تأمین اجتماعی و حمایت از حقوق مصرف کننده، محیط زیست و  امنیت عمومی و اجتماعی کرامت انسانی، انفال اراضی ملی، دامپزشکی، وزارت نیرو و  بحران کشور از مصادیقی است که استخراج کردیم و ۱۰۳ مصداق را نیز تعریف کردیم.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دادستانی کل در خصوص  پرونده‌های حوادث اخیر گفت: شخص بنده به موضوع ورود داشتم و علاوه بر این به دادستانی‌ها هم دستوراتی برای تفکیک بازداشتی‌ها و آزادی ها صادر شده و افراد بسیاری پس از تعیین تکلیف آزاد شدند. به عنوان کسی که دغدغه لازم را دارم باید بگویم مرتب پرونده‌ها را به صورت روزانه بررسی می‌کنیم. دستگاه قضائی نباید دچار برخی احساسات شود و آنچه برای ما مهم است رعایت انصاف و عدالت و قانون است. ممکن است جوانی در اثر فریب به دام افتاده باشد که باید دید میزان جرم ارتکابی وی چقدر است و  اگر سبک باشد زودتر به پرونده وی رسیدگی می‌شود و  امروز کمتر مصداقی را می‌توانیم داشته باشیم که تعیین تکلیف نشده باشد.

وی افزود: خبری به من رسید مبنی بر اینکه در زندان زنان تهران عده‌ای اعلام کردند که تعیین تکلیف نشدیم. بلافاصله در جلسه‌ای که این موضوع مطرح شد معاون مربوطه را مأمور رسیدگی به موضوع کردیم. این تیم ۱۰ ساعت در زندان زنان حضور یافتند و هیچ موردی که تعیین تکلیف نشده باشد را نیافتیم و در عین حال تاکید کردیم کسانی که امکان دارد قرارهای آنها تبدیل شود این کار انجام شود. کسانی که امکان داشت آزاد شوند را آزاد کردیم. کسانی که در اغتشاشات اخیر دستگیر شدند در اسرع وقت پرونده شان تحویل دستگاه قضایی می شود و کسانی که مستند نیست بلافاصله آزاد می‌شوند و تاکید کردیم کسانی که ضرورت ندارد بازداشت آنها ادامه یابد، بازداشت نمانند و موضوع را روزانه پیگیری می کنیم. در عین حال اگر کسی مدعی است که فرزند یا عزیز او بدون هیچ تخلف و جرمی در بازداشت است موضوع را  پیگیری خواهیم کرد.

دادستان کل کشور  درباره شغل خبرنگاری گفت: شغل خبرنگاری شغل مقدسی است و خبرنگاران در جامعه نقش موثری دارند. امروز براثر فضای مجازی که رها است و دروغ ها را می گذارند اذهان عمومی را مشوش می کنند  و امری را می طلبد که از ناحیه صنف خبرنگاران فکر اساسی شود زیرا برخی خبرهای دروغ و جعلی به روان جامعه آسیب می رساند لذا برای شغل خود حریم قایل باشید و اخبار را به گونه ای منتقل کنید که موجب آرامش جامعه شود.

وی افزود: اگر در جامعه حادثه ای اتفاق می افتد و  می تواند آسیب بزند خبرنگار می تواند بگونه ای عمل کند که آسیبش کمتر شود. خبرنگاران که مسئولیت سنگینی دارند باید به گونه ای خبررسانی کنند که آسیب رسانی به روان جامعه به حداقل برسد.

او درباره  موضوع آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا از مصادیق حقوق عامه است و ما در دادستانی کل قدم هایی برداشتیم. مساله آلودگی هوا و اینکه هر شهروندی حق استفاده از یک فضا و هوای سالم  را دارد مربوط به مجموعه شهروندان اعم از دولت و مردم و دستگاه های مختلف است.

دادستان کل کشور افزود: اگر همه ما اعم از مردم و مسئولین و دستگاه های مرتبط به هوای سالم مثل محیط زیست و شهرداری ها و کسانی که به عنوان شهروند عادی در جامعه زندگی می کنند در ایجاد یک هوای سالم ذی نفع هستیم کمک‌ کنیم مشکل رفع می شود زیرا این چنین نیست که در رابطه با آلودگی هوا یک یا دو دستگاه مقصر است. آن شهروندی که سوار بر اتومبیل می شود و مسایل را رعایت نمی کند و کارخانجات و شهرداری ها و وزارت نفت هر کدام یک نوع تقصیر دارند. آن شهروندی که ماشینش را  به موقع تعمیر نمی کند و شهروندی که وسایل گرمایشی منزل و محل کار را درست تنطیم نمی‌کند همه در آلودگی هوا نقش دارند و اگر ما  به هوای سالم احتیاج داریم باید با هم تعامل کنیم و  اگر وزارت نفت تمام سوخت‌ها را استاندارد کند اما آن دستگاه های سازنده  موتورسیکلت و اتومبیل رعایت استاندارد را  در ساخت اتومبیل نکنند اقدامات وزارت نفت بی نتیجه است.

وی تاکید کرد: مجموعا هوای سالم مستلزم همکاری تنگاتنگ همه دستگاه‌ها و آحاد مردم است. ما در دادستانی کل اقداماتی که باید را انجام می‌دهیم  اما نتیجه لازم حاصل نشده است و مکرر جلساتی با بخش های مختلف اعم از تولید کننده خودروساز و... داشتیم ولی متاسفانه آن نتیجه مطلوب حاصل نشده است که ناشی از عدم همکاری بخش های مربوطه  است.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 62170

ارسال نظر