پمپاژ اخبار برجام | دلار سوم دی چند می شود؟

اظهار نظرات درباره مذاکرات برجام بالا گرفته و این موضوع موجب شده است که نگاه‌ها به بازار ارز باشد. در واقع مردم منتظر کاهش قیمت دلار هستند. قیمت دلار به چه سمتی حرکت می‌کند؟

پمپاژ اخبار برجام | دلار سوم دی چند می شود؟

اظهار نظرات درباره مذاکرات برجام بالا گرفته و این موضوع موجب شده است که نگاه‌ها به بازار ارز باشد. در واقع مردم منتظر کاهش قیمت دلار هستند. قیمت دلار به چه سمتی حرکت می‌کند؟

مطالعه بیشتر:آغاز زمستان سخت دلار | قیمت دلار اول دی به 40 هزار تومان رسید

 اظهار نظرات درباره آینده برجام همچنان به بازار ارز تزریق می‌شوند. اما تا به حال نتوانسته تاثیر قابل توجهی روی قیمت دلار بگذارد. این شاخص بازار ارز در حال حاضر روی نرخ 40 هزار تومان نوسان می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در اردن و در حاشیه نشست بغداد ۲ با جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد، امشب (جمعه) دوم دی ماه در توئیتر نوشت: در دیدار با آقای بورل در مورد برداشتن گام‌های نهایی توافق، موافق بودیم. وی تصریح کرد: پنجره توافق از سوی ایران باز است، اما نه برای همیشه.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: بر راه‌حل سیاسی در اوکراین تاکید کردم. نه فجایع گوانتانامو و ابوغریب و نه جنایت علیه زنان و کودکان یمن و افغانستان، به آمریکا اجازه موعظه دیگران را نمی‌دهد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از زنده بودن برجام گفته است. رابرت مالی در واکنش به اینکه آیا برجام مرده است، با بیان اینکه کار من نوشتن آگهی ترحیم نیست، تاکید کرد: ما آماده هستیم که دیپلماسی را ادامه دهیم.

در اظهار نظر دیگری نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از نزدیک بودن توافقات خبررداد. بر عزم اتحادیه برای پیشبرد و به نتیجه رساندن مذاکرات وین تاکید نمود.

بورل در دیدار با امیرعبداللهیان بر عزم این اتحادیه برای پیشبرد و به نتیجه رساندن مذاکرات وین تاکید نمود و گفت: مذاکرات هسته‌ای جدا از سایر موضوعات در دستور کار است.

وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که اگر آمریکایی‌ها واقع بینانه رفتار کنند آماده جمع بندی و نتیجه‌گیری مناسب در مذاکرات وین هستیم.

همچنین به گفته دو دیپلمات ارشد اروپایی، گروسی، که آخرین بار ۹ ماه پیش به این کشور سفر کرده بود، ممکن است در اوایل ژانویه به تهران برود.

اظهار نظر مثبت طرف‌های خارجی، چراغ روشن وزیر امور خارجه ایران و سفر طرف‌های مذاکره کننده به ایران، قاعدتا باید بازار دلار را متاثر کند. اما قیمت‌های بازار دلار این موضوع را تایید نمی‌کند.

قیمت دلار چقدر افت کرد؟

تجارت نیوز نوشت : اظهارات بورل در روز 29 آذر ماه در حالی منتشر شد که دلار در کانال 39 هزار تومان معامله می‌شد. با انتشار صحبت‌های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دلار در مدت یک روز حدود هزار تومان کاهش قیمت یافت و وارد کانال 38 هزار تومان شد.

این کاهش قیمت دلار ادامه‌دار که نبود هیچ، حتی رکوردهای جدیدی را ثبت کرد. در روز پنجشنبه‌ای که گذشت معاملات دلار از نرخ 39 هزار و 850 تومان شروع شد. با ادامه‌دار شدن روند افزایشی قیمت دلار قله 40 هزار تومان را فتح کرد و روی نقطه 40 هزار و 150 تومان ایستاد.

اظهارات خوش بینانه درباره آینده توافقات در روز جمعه نیز نتوانست موتور کاهشی قیمت دلار را روشن کند. قیمت دلار در لحظاتی تا نرخ 39 هزار و 900 تومان پایین آمد اما مجددا خود را به بالای مرز 40 هزار تومان رساند.

براساس تحلیل کارشناسان در 2 هفته اول دی ماه اخبار مذاکرات می‌تواند نرخ دلار را تحت تاثیر قرار دهد. روند نرخ دلار نشان می‌دهد که در 2 روز اول دی ماه، اظهارات درباره آینده برجام زورش به موتور افزایش قیمت بازار ارز نرسیده است. به نظر می‌رسد دلار در هفته‌های آینده در حالت کم نوسان باشد.

به نظر می‌رسد در مذاکرات برجام طرف‌های مقابل به دنبال امتیازهای بیشتری هستند و شرایط اقتصادی کشور به آنها انگیزه بیشتری برای امتیاز گیری داده است.

در واقع ناآرامی‌ها نیز این شرایط را ویژه کرده و عواملی نظیر تورم داخلی،‌‌ تحریم‌ها و توقف مذاکرات هسته‌ای برجام تقاضا در بازار ارز را افزایش داده است. در این شرایط قدرت شدیدی برای خرید ارز در بازار وجود دارد و اخبار در حد اظهار نظرات نمی‌تواند روی قیمت دلار اثر بگذارد.

در واقع اخبار جدی با این مفهوم که توافق در حال انجام است، احتمالا بتواند قیمت دلار را متاثر کند. اما نباید انتظار داشت که با این اظهار نظرات درباره آینده برجام، دلار همانند مرداد ماه کاهشی شود. در آن زمان انتظارات از آینده برجام موجب شد که دلار 32 هزار تومانی تا 28 هزار تومان هم کاهش یابد. اما این انتظار در حال حاضر وجود ندارد. حداقل واکنش چند روز اخیر بازار به اخبار برجامی این موضوع را تایید می‌کند.

چرا که چاپ پول و تورم موتورهای پرقدرتی هستند که دلار به سمت قیمت‌های بالاتری هدایت می‌کند. دولت با چنان کسری بودجه مواجه است که رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی شدیدترین انتقادها را به دولت رئیسی وارد کرده است. او گفته است: در ۸ ماهه اخیر ۳ برابر دولت قبل پول چاپ کردید!

بنابراین نباید انتظار کاهش قیمت دلار تا رقم‌های خیلی پایین را داشت. البته این احتمال وجود دارد که دلار چند پله از 40 هزار تومان عقب نشینی کند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 61812

ارسال نظر