خبرنگاران اینترنشنال تیرباران می‌شوند

سرنوشتی شبیه سلمان رشدی در انتظار جاسوس خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی و عناصر تروریست شبکه سعودی اینترنشنال است.

خبرنگاران اینترنشنال تیرباران می‌شوند

سرنوشتی شبیه سلمان رشدی در انتظار جاسوس خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی و عناصر تروریست شبکه سعودی اینترنشنال است.

به گزارش عرشه آنلاین، خبرگزاری فرانسه شنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که خودروهای مسلح پلیس در خارج از استودیوهای تلویزیونی ایران اینترنشنال در لندن مستقرشده‌اند که دو تن از خبرنگاران آن توسط مقامات تهران تهدید شدند.

یکی از سخنگویان این شبکه سعودی به خبرگزاری فرانسه گفته است که پس از دریافت پیام‌های تهدیدآمیز «شدید و معتبر» اخیراً علیه دو خبرنگار این کانال مستقر در بریتانیا، حدود هفت وسیله نقلیه در خارج از استودیو در پارک چیسویک در غرب لندن مستقرشده‌اند.

سخنگوی این شبکه سعودی-لندنی افزوده که حضور خودروهای زرهی پلیس یک بازدارندگی گسترده ایجاد کرده است که به کارکنان این شبکه اطمینان بخشیده است.

پلیس لندن هم تأیید کرده است که افسران پلیس انگلیس در پاسخ به تهدیدات احتمالی پیش‌بینی‌شده از سوی ایران علیه تعدادی از افراد مستقر در بریتانیا اقدام به این کار نموده‌اند.

اقدامات پلیس انگلیس در واکنش به سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران برای تروریستی اعلام کردن شبکه سعودی ایران اینترنشنال بوده است. در این راستا، حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات صراحتاً گفت: شبکه اینترنشنال از سوی دستگاه امنیتی ایران به عنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل آن تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و من بعد، هر نوع ارتباط با این سازمان تروریستی به عنوان ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی تلقی خواهد شد.

در واقع مسئولین امنیتی انگلیس تصور می‌کنند که با استقرار چند دستگاه خودروی زرهی و شماری از نیروهای پلیس می‌توانند از جان عناصر تروریست شبکه سعودی اینترنشنال محافظت کنند؛ که البته چنین پنداری غلط است و بیشتر رفتاری تبلیغاتی باشد تا راهکاری حفاظتی.

در اینجا توجه به چند نکته قابل تأمل است:

کاربست چنین شیوه‌ای برای حفاظت از تروریست‌های شبکه اینترنشنال باعث می‌شود که مزدوران این شبکه سعودی در مسیر را در مقابل خود ببینند:

۱: برای مدت معینی در ساختمان اصلی تلویزیون اینترنشنال مستقر شوند یا به معنای دیگر خود را در آن محبوس نمایند.

۲: برای بازگشت به محل زندگی خود از ساختمان شبکه اینترنشنال خارج شوند و به خانه‌های خود بازگردند.

در حالت اول عملاً کارکنان این شبکه سعودی-لندنی در ساختمان اصلی زندان می‌شوند و هر زمانی که دوران قرنطینگی آنها به انتها برسد، آن‌ها به خانه اول بر می‌گردند و تهدیدات برای تنبیه آنان تشدید می‌شود. چرا که آنها نمی‌توانند برای همیشه در ساختمان تلویزیونی سعودی بمانند.

در حالت دوم یعنی اگر حفاظت پلیس انگلیس از مزدوران بن‌سلمان محدود به ساعات حضور آنان در محل کار باشد، کارکنان این شبکه برای بازگشت به خارج و در محل سکونت خود از مراقبت پلیس محرومند. چون پلیس لندن ظرفیت و توان حفاظت مؤثر از تک‌تک ۲۰۰ پرسنل اینترنشنال را ندارد و از انجام سایر مأموریت‌های خود باز می‌ماند.

علاوه بر این‌ها، تجربه ناکام حفاظت از سلمان رشدی مرتد هم نشان می‌دهد که تمام دستگاه‌های امنیتی و پلیسی غرب برای تأمین امنیت جانی رشد شکست خورد؛ آن هم در شرایطی که قرار بود فقط از یک نفر محافظت کنند نه اینکه از همه عناصر یک رسانهٔ تروریستی مراقبت کنند.

نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی در حالی که سالانه ۱۰ میلیون پوند برای حفاظت از وی صرف می‌شد، در قلب آمریکا با سلاح سرد مورد حمله قرار گرفت به طوری که تا به امروز از سرنوشت وی حتی یک تصویر و خبر موثقی منتشر نشده است.

به نظر می‌رسد که سرنوشتی به مراتب بدتر از سلمان رشدی در انتظار جاسوس خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی و عناصر تروریست شبکه سعودی اینترنشنال خواهد بود./ مشرق

دیگر رسانه ها

کدخبر: 57738

ارسال نظر