واکنش وزارت خارجه به خبر حمله ایران به کشتی تاجر اسرائیلی

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر حمله ایران به کشتی تاجر اسرائیلی گفت: جمهوری اسلامی این‌قدر شجاعت دارد که در مورد موضوعاتی که می‌خواهد اقدام کند، رأسا اقدام می‌کند و مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد.

واکنش وزارت خارجه به خبر حمله ایران به کشتی تاجر اسرائیلی

نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه با حضور اصحاب رسانه در محل این وزارت خانه برگزار شد.

کنعانی در ابتدا گفت: ابتدا روز نیروی دریایی را به همه دریادلان تبریک عرض میکنم، روز شهادت شهید فخری زاده که توسط تروریست سازمان یافته رژیم آپارتاید صهیونیستی به شهادت رسید است که به روح بلند آن شهید سلام عرض می‌کنیم.

او در ادامه گفت: اجازه میخواهم که پیشاپیش برای تیم ملی کشورمان آرزوی موفقیت می‌کنیم و برای بازی شیرین و جذاب هم تبریک می‌گوییم. با شناختی که از این تیم داریم و غیرتمندانه این جوانان امیدواریم که شاهد یک بازی موفقیت آمیز دیگر از این عزیزان باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره قطعنامه ضد ایرانی دولت آلمان و تصمیم ایران گفت: در این باره بیانیه وزارت خارجه به طور مفصل بیان شد و ایران هیچ همکاری سیاسی با این کمیته حقیقت یاب نخواهد داشت، اساسا کشوری که در چهارچوب مسئولیت شناسی ملی خود راسا تاسیس کمیته حقیقت یاب را ایجاد کرده به این معناست که این کشور معتقد به مسئولیت ملی خود است و در حال بررسی همه جانبه است.

او افزود:کشوری که داوطلبانه به مسئولیت‌های ملی خود عمل می‌کند استفاده ابزاری از این ساز و کار‌ها را محکوم می‌کند و این اقدامات هیچ کمکی به مفهوم حقوق بشر نخواهد کرد و صرفا به تقلیل جایگاه‌های حقوق بشری می‌کند.

به گفته کنعانی ایران با کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر هیچ‌گونه همکاری سیاسی نخواهد کرد و دولت با تشکیل کمیته ملی اقدامات خود را انجام خواهد داد.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره حمله به نفتکش رژیم صهیونیستی گفت: اتهام زنی واهی به جمهوری اسلامی ایران رویکرد آمریکا و متحدانش است، ایران انقدر شجاع است که در هرزمینه‌ای که بخواهد اقدام کند و راسا مسئولیت آن را بپذیرد.

او گفت: اسرائیل در جهان دشمنان بی شماری به دلیل اقدامات ضد انسانی خود دارد و اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران به طور کلی مردود است.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر نخست وزیر عراق گفت:این سفر سه شنبه و به دعوت رسمی رئیس جمهور به ایران انجام می‌شود و در استمرار گفتگو‌های دو جانبه خواهد بود. ما کمیسیون عالی همکاری‌های دو کشور را در سطح رئیس جمهور و معاونان داریم که مقدمات این اجلاس در آینده هم انجام خواهد شد.

او گفت: دو کشور موضوعات مورد اهتمام بسیاری دارند که این سفر به همکاری‌های اقتصادی نیز کمک بسیاری خواهد کرد.

کنعانی گفت:سفر نخست وزیر عراق در چهارچوب دعوت رسمی است و موضوعات تجاری و اقتصادی مورد بحث است قبلا دو دوره نشست مشورتی عالی مقامات دو کشور در بغداد برگزار شد و در زمینه تروریست‌ها توافق شد.

او ادامه داد: اقلیم عراق بخشی از خاک عراق است و دولت عراق وظیفه تامین امنیت همسایگان را دارد  و ما هم شنیدیم که عراق فصد دارد نیرو‌های رسمی خود را در طول مرز دو کشور مستقر کند و به وعده‌های خود در این زمینه عمل کند و اگر عراق نیاز به کمک داشته باشد آماده کمک هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اقدامات باکو و تاسیس سفارت خانه در اسرائیل گفت: توسعه همکاری‌ها متناسب با اصول دو کشور است و جمهوری اسلامی همواره در این زمینه اهتمام کرده است.

او ادامه دا:آنچه که مرتبط با اسرائیل است ما این رژیم را نامشروع می‌دانیم و معتقدیم که نقش وی در موضوعات منطقه‌ای مخل بوده است. بنابراین توصیه ما به همسایگان این است که در مناسبات با این رژیم نقش مخل او را در نظر بگیرند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدامات حقوقی وزارت خارجه درباره شهادت شهید فخری زاده در مجامع بین المللی گفت: جمهوری اسلامی ایران در عمل نشان داده است اقدامات غیر قانونی علیه کشورمان و منافع مردم ایران به هیچ عنوان فراموش نمی‌شود و در زمان مناسب پاسخ مقتضی داده خواهد شد و اقدامات قانونی هم به عمل خواهد آمد.

او گفت:این موضوع قطعا در دستور کار و پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی در چارچوب های مختلف قرار دارد. همانگونه که در ارتباط با سردار شهید سلیمانی نیز اقداماتی در نظر گرفته شده و برداشتن گام‌های تکمیلی تا زمان احقاق حقوق جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داشت.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره شکایت ایران از عراق درباره حملات شیمیایی در جنگ گفت:چهارشنبه آینده روز بین المللی همبستگی با قربانیان سلاح‌های شیمیایی است و این ماسک مخوف که با خود آورم هم برای بنده گویای خاطرات است و هم نماد خاصی برای ملت ایران.

کنعانی افزود: جالب است بدانید که بنده در طول دوران دفاع مقدس زمانی که نوجوان بودم شخصا بر مبنای وظیفه ملی این فرصت را داشتم که در کنار رزمندگان باشم و این ماسک که ظاهر مخوفی هم دارد همواره همراه ما بود، زیرا رژیم صدام ابایی از استفاده از تسلیحات ممنوعه نداشت

در ادامه گفت: بر اساس اسناد سازمان ملل مسئولیت جنگ ۸ ساله مربوط به صدام بود با این حال در طول جنگ دولت‌های بسیاری از جمله دولت آلمان با اطلاع دولتمردان این کشور اجازه دادند این سلاح‌ها در اختیار صدام قرار بگیرد.

او افزود:همچنین به نقل از نخست وزیر وقت آلمان اعلام شد که شرکت‌های آلمانی نقش ویژه‌ای در تجهیز صدام به سلاح‌های هسته‌ای داشتند. اما ما در این روز‌ها شاهد پرچم داری آلمان در زمینه حقوق بشر هستیم و همچنین پرچم داری در زمینه ایجاد قطعنامه در برابر ایران، ایران جز کشور‌هایی بود که مردمش در جنگ جهانی هم علیرغم اعلام بی طرفی از سوی کشور آلمان کشته و زندانی شدند.

کنعانی گفت: در حال ۶۷ هزار جانباز شیمیایی در ایران داریم،۲۷۶ مورد عامل تاول زا در جنگ ایجاد شده است. در حمله شیمایی نه فقط در جبهه‌های نبرد ما مورد حمله قرار گرفت بلکه حمله شیمیایی به شهر‌های ما نیز صورت گرفت، آذربایجان غربی و شهر سردشت نمونه این شهر‌ها بوده است.

او افزود:چنین کشور‌هایی به چه شکل می‌توانند خود را مدافع حقوق بشر نشان دهند؟ چطور اجازه دارند درحالی که زنان و مردان کرد ما را مورد حمله قرار دادند حالا دم از حمایت از این شهروندان بزنند؟ ابن یک نفاق آشکار است، البته جنایات دیگری هم هست که در زمان مناسب اعلام خواهد شد و ایران پیگیر این جنایات کشور‌های غربی خواهد بود.

کنعانی در ارتباط با نقش رسانه‌های غربی در اغتشاشات اخیر در کشور گفت: اطلاعات دقیقی درباره نقش رسانه‌ها در زمینه کمک به اغتشاشات اخیر در دست داریم تعداد زیادی از اتباع کشور‌های غربی در ایران حاضر بودند که دلایل متقنی درباره نقش سازماندهی این‌ها در اغتشاشات وجود دارد که گزارشات در اختیار این کشور‌ها قرار داده شده است.

او ادامه داد: هنوز ۲۴ ساعت از حادثه نگذاشته بود که اتهام علیه ایران مطرح شد.کشور‌هایی ادعای رعایت قوانین بین المللی هستند که در همان کشور‌ها حقوق بشر نقص می شود، اما سکوت می‌کنند.

او گفت: بالا رفتن از سفارت خانه ما در انگلیس جلوی چشم ماموران به وقوع پیوست. کشوری که در ابتدای انقلاب سفارت ما را مورد تعارض قرار داد، اما هیچ نتیجه‌ای درباره اقدامات قانونی توسط این دولت انجام نشد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: بر اساس کنوانسیون وین ملزم هستند که وظایف قانونی خود را انجام دهند، اما اجازه دادند که مخالفین سیاسی خشونت طلب از دیوار سفارت خانه بالا روند و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشد براساس این کنوانسیون مصوب ۱۳۷۳ باید متجاوزان را یا بازداشت کنند و یا به کشور استرداد کنندُ، اما از این وظیفه غافل بودند.

او گفت: این کشور خبرنگاران ما را تهدید می‌کند، اما رسانه‌ای که اقدام مسلحانه و شورش را ترویج می‌کنند در همین کشور مشغول کار هستند و این همه دلیل بر نقض حقوق ایران است.

او در پاسخ به سوالی درباره عاقبت برجام بیان کرد:آنچه که مربوط به اروپاست باید گفت آن ها دچار نوعی بی عملی در تعهداتشان درباره برجام هستند.

او گفت: اروپا نشان داد که کاملا در سایه تصمیم آمریکا قرار دارد و نمی‌توان گفت که آن ها نقش مستقلی دارد. ما معتقدیم که مواضع بیان شده ار سوی کشور‌های اروپایی قابل سرمایه گذاری نیست.

کنعانی افزود: آمریکا هم نکاتی درباره بی میلی به برجام بیام می‌کنند، اما در حوزه عمل همچنان پیام به ایران می‌فرستند. ما معتقدیم که روند دیپلماتیک می‌تواند مزایای ایران را تامین کند ما به چهارچوب دیپلماتیک پایبندیم و همواره واقع بین هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدام آمریکا مبنی بر تغییر پرچم ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتبال گفت: ما متاسفانه در ورزش هم شاهد اقدامات غیر اخلاقی از سوی کشور‌هایی هستیم که ادعای اخلاق مداری دارند و بلافاصله شخص وزیر خارجه فعال شد و تماس برقرار کرد وزارت ورزش و فدراسیون ما و سفیر ما در قطر فعال شدند و طرف آمریکایی به اشتباه خود پی برد و اقدام خود را اصلح کرد، این اقدام از نظر فیفا هم غیرقانونی و قابل پیگیری است، طرف آمریکایی مرتکب جرم شده و باید جوابگو باشد. امیدواریم که فیفا هم در این زمینه مقررات خود را اعمال کند.

وی در پاسخ روابط ایران و عربستان گفت: هر انفاق جدیدی بیفتد اعلام می‌کنیم و امیدواریم که در تکمیل گام های قبلی شاهد برداشتن گام های بعدی باشیم و ایران اثبات کرده که برای دفاع از خاک خود می‌تواند در برابر تمام دنیا بایستد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر تجاوز ارتش ترکیه به خاک سوریه بیان کرد: شما را به پاسخ وزیر ارجاع میدهم اما ضمن درک نگرانی های امنیتی دولت ترکیه درباره خاک خودش معتقدیم که چهارچوب ها بهترین مساله برای رفع نگرانی های امنیتی کشورها است.

وی درپاسخ سوال دیگری درباره پیام های برجامی از سوی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما بارها اعلام کردیم که پیام‌های زیادی درباره برجام منتقل و از سوی واسطه ها انجام می‌شود./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 56460

ارسال نظر