اعلام نتایج سفر نماینده رهبر به سیستان‌و‌بلوچستان | قرارگاه اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبری تشکیل شد

مسعود ستایشی درباره سفر نماینده رهبر به سیستان‌و‌بلوچستان گفت: این سفر برای بررسی اوضاع و احوال منطقه مورد بحث بوده است. دیدار چهره به چهره با مردم منطقه، معتمدین، علما و خانواده شهدا و جانباختگان اخیر و استماع دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنان صورت گرفته است.

اعلام نتایج سفر نماینده رهبر به سیستان‌و‌بلوچستان | قرارگاه اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبری تشکیل شد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه امروز در نشست خبری ضمن تبریک فرارسیدن هفته بسیج از  تشکیل قرارگاه پیگیری و اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبری خبر داد و گفت: برای اجرای فرامین رهبری قرارگاهی منسجم و پیگیر را  مستقر کردیم تا نگاه رهبری به قوه قضاییه اجرایی شود.

او در پاسخ به سوالی درباره سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان گفت: این سامانه یک نسخه آزمایشی دارد که ارجاع هوشمند کارشناسی دارد و در سامانه مدیریت پرونده‌های قضایی است و این اقدام‌ جهت ارجاع عادلانه کارشناسی به کارشناسان رسمی دادگستری از ناحیه قضات مراجع قضایی است. آیا این سامانه ارتباطی با سامانه های ۲۰۲۰ و ۱۵۱۵ دارد؟ سامانه ۱۵۱۵ مربوط به امور وکلا و مشاوران قوه قضاییه است و سامانه ۲۰۲۰ مربوط به کارشناسان رسمی است. این سامانه قرار است با سامانه های ۲۰۲۰ و ۱۵۱۵ ارتباط پیدا کند و تا سه ماه دیگر این سامانه نهایی خواهد شد.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اقدام  نماینده رهبر انقلاب در دلجویی از مردم سیستان و بلوچستان و تاکید بر ضرورت برخورد با مقصران حوادث خاش و زاهدان و این‌که آیا در مورد این حادثه و حوادثی که در جریان ناآرامی‌های اخیر منجر به آسیب رسیدن به برخی اشخاص و اموال مردم شده پرونده‌ای تشکیل شده است؟ گفت: این سفر، سفر موفقی ارزیابی می‌شود. این سفر برای بررسی اوضاع و احوال منطقه مورد بحث بوده است. دیدار چهره به چهره با مردم منطقه، معتمدین، علما و خانواده شهدا و جانباختگان اخیر و استماع دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنان صورت گرفته است. این سفر با استقبال گسترده مردم سیستان و بلوچستان مواجه شد. سران طوایف و بزرگان استان از این سفر استقبال کردند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات سفر، باتوجه به سخنان  نماینده مقام معظم رهبری،  شورای تامین استان و تاکیدات قوه قضاییه نسبت به پرونده متهمین اقدام کردیم که ۴۲ نفر از آن‌ها آزاد شدند و بقیه افراد بنا بود تا ۱۰۰ نفر تعیین تکلیف شوند که این افراد  تکلیف‌شان محقق شد و در این زمان ۱۰۰ نفر از آن‌ها آزاد شدند و  برخی هم  با قرار تامین آزاد می‌شوند و باید حواس‌شان باشد مقررات و قوانین را رعایت کنند و نشان دهند پشیمان شده‌اند.

وی ادامه داد: برخی بی‌گناه هستند یا گناه آن‌ها کم است که آزاد شدند. اجرای قانون وظیفه ذاتی قوه قضاییه است و مطالبه مردم در آن منطقه این امر  است که با مقصران و مسببان برخورد شود. مردم نمی‌پذیرند که مسببان و مقصران آزاد شوند و قوه قضاییه باید با در نظر گرفتن موقعیت و این‌که همه در مقابل قانون یکسان هستند برخورد قانونی و شرعی انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: اگر  کسی از ماموران هم مرتکب خطا و صدمات شده باشد  قوه قضاییه با تمسک به اصل قانون و بدون در نظر گرفتن ملاحظات و با تمسک به اصل قانون رفتار خواهد کرد. افراد می‌توانند شکایت کنند تا به شکایت آن‌ها رسیدگی شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این‌که‌ چنین پرونده‌هایی تشکیل شده است؟ گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح مرجع رسیدگی است و  با دقت و صحت این پرونده‌ها  مورد رسیدگی قرار می‌گیرد./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 55248

ارسال نظر