وضعیت بازار و شهرها در روز فراخوان اعتصاب عمومی چگونه بود؟ فیلم

معترضان در ایران برای سه روز ۲۴ آبان، ۲۵ و ۲۶ فراخوان اعتصاب و اعتراض داده بود که روز نخست با وضعیت معمولی گذشت و اتفاق خاصی رخ نداد. البته از صبح زود نیز ماشین‌های یگان ویژه در چند میدان اصلی شهر همچون میدان انقلاب مستقر بودند تا برای حضور معترضان آماده باشند.

وضعیت بازار و شهرها در روز فراخوان اعتصاب عمومی چگونه بود؟ فیلم

سایت رویداد 24 نوشت :  معترضان در ایران برای سه روز ۲۴ آبان، ۲۵ و ۲۶ فراخوان اعتصاب و اعتراض داده بود که روز نخست با وضعیت معمولی گذشت و اتفاق خاصی رخ نداد. البته از صبح زود نیز ماشین‌های یگان ویژه در چند میدان اصلی شهر همچون میدان انقلاب مستقر بودند تا برای حضور معترضان آماده باشند.

فراخوان اعتصابات به خاطر حوادث آبانماه در سال ۱۳۹۸ بود که در پی افزایش قیمت بنزین، اعتراضات سراسری در ایران انجام شد و به خشونت کشیده شد. در آن اعتراضات به گفته مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی حدود ۲۰۰ و اندی و به ادعای خبرگزاری رویترز، حدود ۱۵۰۰ نفر جان باختند.

انصاف نیوز به نقل از بهارنیوز نیز نوشت: پیرو برخی فراخوان‌ها که برای اعتصاب سراسری و تجمعات اعتراضی در سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ منتشر شده بود، از صبح امروز سه‌شنبه ۲۴ آبان از تهران و ده‌ها شهر دیگر گزارش رسیده که بازاریان و صاحبان کسب‌وکار اعتصاب کرده‌اند و در برخی مناطق و دانشگاه‌ها نیز تجمعات اعتراضی شکل گرفته است. با تاریک شدن هوا، تجمعاتی در برخی مناطق تهران گزارش شده است.

ظهر امروز هم تصاویر و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که برخی راسته‌های بازاری و مراکز تجاری در تهران و ده‌ها شهر از جمله کرج، کرمان، رشت، تبریز، اصفهان، شیراز، یزد، بندر گناوه، اردبیل، کیش و همچنین شمار زیادی از شهرهای استان کردستان اعتصاب کرده‌اند.

آفتاب‌‌نیوز هم نوشت :در هفته نهم اعتراضاتی که بعد از مرگ تلخ مهسا امینی آغاز شده است، فراخوان‌هایی برای تجمع و اعتصاب در روز‌های ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان منتشر شده بود.

براساس اخبار و تصاویر منتشر شده؛ تجمعات اعتراضی پراکنده در نقاط مختلف ایران از جمله تهران، مازندران، زنجان، مشهد، همدان، خوزستان، اصفهان، گیلان، بندرعباس، فارس، یزد، برخی شهرهای کردنشین و ... برگزار شد. همچنین وضعیت بازار‌ها در برخی شهر‌های کشور ناآرام گزارش شده است.

دانشجویان در برخی دانشگاه‌های کشور از جمله تهران، یزد، کردستان، بابلسر، اهواز، شاهرود، دامغان، اصفهان و ... نیز تجمع کرده و شعار‌هایی سر داده اند. گفته شده که برخی دانشجویان نیز بازداشت شده‌اند. تصاویری از درگیری بین دانشجویان و نیرو‌های حراست در دانشگاه امیرکبیر و... نیز منتشر شده است.

تصاویری نیز از بستن خیابان‌ها، آتش زدن لاستیک و شعار دادن تجمع کنندگان در برخی شهر‌ها منتشر شده است. ویدئویی نیز از وضعیت یک ایستگاه مترو در تهران منتشر شده است که صدای تیراندازی شنیده می شود و جمعیت حاضر در ایستگاه نیز به سمت خروجی ایستگاه هجوم برده و برخی روی زمین می‌افتند.

در برخی تجمعات نیز درگیری‌هایی بین نیرو‌های امنیتی و معترضان گزارش شده است.

وضعیت امروز تهران در ۲۴ آبان

رویداد 24 نوشت :در برخی مناطق تهران اعتراضات خیابانی بود و کار به خشونت هم کشیده شد؛ مخصوصا در محدوده خیابان سپهسالار و خیابان جمهوری وضعیت بسیار ناآرام بود. ایسنا نیز در گزارشی نوشته «در برخی کوچه پس کوچه‌های خیابان سپهسالار تعقیب و گریزهایی بین تعداد انگشت‌شماری از افراد و نیروهای امنیتی وجود داشت.»

در برخی مناطق درگیری‌ها به متروی تهران کشیده شد و در مترو نیز تیر شلیک شد. فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد افرادی که در مترو هستند، به خاطر تیراندازی فرار می‌کنند و بعضی از آنها زیر دست و پا له می‌شون

سخنگوی فراجا:‌ ۱۱ نفر از اغتشاشگران بازار تهران دستگیر شدند

ایرنا نوشت : سخنگوی فراجا از دستگیری ۱۱ نفر از اغتشاشگران بازار تهران خبر داد و گفت: این افراد با ایجاد بی‌نظمی و تهدید از کاسبان می‌خواستند نسبت به تعطیلی مغازه‌های خود اقدام کنند.

سردار مهدی حاجیان سه شنبه شب در برنامه خبری گفت: یکی از اهداف دشمنان و بدخواهان مردم تعطیل شدن بازار بود که در این رابطه فراخوان‌های بسیاری داده بودند، اما مردم و کسبه با آنها همراهی نکردند.

وی افزود: از ابتدای صبح امروز(سه شنبه) تعدادی از افراد با ایجاد سر و صدا و رعب و وحشت سعی داشتند تا کسبه را از بازگشایی مغازه‌های خود منصرف کنند.

سخنگوی فراجا با بیان اینکه برخی از این افراد تراکت پخش می‌کردند و شعارهای تهدیدآمیز می‌دادند، افزود: این افراد کسبه را تهدید می‌کردند تا مغازه‌های خود را باز نکنند، اما با حضور به موقع پلیس این توطئه خنثی شد.

وی تاکید کرد: در نهایت ۱۱ نفر از تهدید کنندگان کسبه تهران دستگیر شدند و در اعترافات اولیه خود به گرفتن پول از سرویس‌های خارجی برای ایجاد آشوب در بازار اعتراف کردند.

سخنگوی فراجا ادامه داد: همچنین ابزار و ادوات آتش زننده و مجرمانه همراه این افراد کشف شد که گزارش تکمیلی آن بعدها اعلام می‌شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 53900

ارسال نظر