توضیح رئیس دانشگاه تهران درباره استقرار گیت‌ ورود و خروج

رئیس دانشگاه تهران در خصوص دانشجویان ممنوع الورود و مدت زمان ممنوع الورودی آن‌ها توضیح داد: بحث‌های انضباطی که وجود دارد، واقعا همه در این جهت است که فعالیت آموزشی دانشگاه دچار خدشه نشود.

توضیح رئیس دانشگاه تهران درباره استقرار گیت‌ ورود و خروج

«سید محمد مقیمی» رئیس دانشگاه تهران در خصوص طراحی گیت‌های کنترل ورود و خروج دانشجویان توضیح داد: ما به بحث‌های ورود و خروج و کنترل دانشجویان اهمیت می‌دهیم به ویژه اهمیت موضوع در ایام اخیر بیشتر خودش را نشان داد و شاهد بودیم که افراد مختلفی وارد دانشگاه می‌شدند و در خبرها هم منعکس شد که عده‌ای دنبال اخلال در نظم دانشگاه بودند و به همراه خود حتی اشیای برنده و مواد آتش‌زا داشتند.

مقیمی تصریح کرد: این نکته نشان داد که ما باید برای صیانت از دانشگاه، جنبه‌های امنیتی و حفاظتی را بهبود ببخشیم و یکی از مکانیزم‌های مدنظر ما ایجاد گیت‌های ورودی است که در کل دانشگاه حتما اجرایی خواهد شد. این گیت‌ها خریداری خواهد شد، منتها منابع مالی آن را باید تامین کنیم.

او در مورد نقش کرسی‌های آزاداندیشی در آرامش‌بخشی به دانشگاه‌ها بیان کرد: من فکر می‌کنم این کار فقط یک مقدار جرات و جسارت می‌خواهد. ما باید آن چیزی که فرمایش مقام معظم رهبری است را عملی کنیم. به هرحال در شروع هرکاری ممکن است مسائل و مشکلاتی پیش بیاید.

رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: من معتقدم مهم‌ترین مانع در این راه نداشتن جرات و جسارت است. اگر این جرات و جسارت هم در مدیران سطوح عالی مدیریت دانشگاه‌ها و هم در مدیران فرهنگی وجود داشته باشند، حتما دانشگاه جای خوبی برای گفت‌وگو است و اساتید و دانشجویان‌شان دانشگاه را حفظ می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه باید برای آزاداندیشی فرهنگ‌سازی کرد، ادامه داد: ما متاسفانه چون به صورت جدی در طی سالها کرسی‌های آزاداندیشی را شروع نکرده‌ایم، فرهنگش هم ایجاد نشده است و ممکن است ابتدای کار چالش‌هایی داشته باشد، اما به مرور بهتر می‌شود و اگر فرهنگ‌سازی همراه با این تلاش‌ها صورت بگیرد، قطعا در بلند مدت نگرانی‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، دیگر وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه نتایج و دستاوردهایی که جریان آزاداندیشی به همراه دارد و انتظار می‌رود به جد در دانشگاه دنبال شود، برای پیشرفت کشور خیلی مفید است و دیگر شاهد حوادثی که ناشی از انباشته شدن برخی از مطالبات افراد است و این مطالبات باید در کرسی‌ها بیان می‌شد که متاسفانه نشد، نخواهیم بود.

مقیمی اضافه کرد: این کرسی‌های آزاداندیشی و جریان گفتمان به نوعی سوپاپ اطمینانی برای آینده کشور و آینده دانشگاه‌ها است. وقتی انتظار داریم دانشگاهیان بتوانند آزاد فکر و گفت‌وگو کنند و راهکارهایی برای آینده کشور ارائه کنند، قطعا کرسی‌های آزاداندیشی به کمک آن‌ها خواهد آمد.

رئیس دانشگاه تهران در خصوص دانشجویان ممنوع الورود و مدت زمان ممنوع الورودی آن‌ها توضیح داد: بحث‌های انضباطی که وجود دارد، واقعا همه در این جهت است که فعالیت آموزشی دانشگاه دچار خدشه نشود. اگر کسانی مانع ادامه فعالیت آموزشی دانشگاه نشوند، مشکلی برایشان وجود نخواهد داشت. ممکن است این افراد حرف داشته باشند و ما هم برایشان جلسه گفتمان آزاد می‌گذاریم و حتی خودم در این جلسات حاضر می‌شوم و حرف‌های آن‌ها را گوش می‌کنم. حتی خودمان بعد از این هم برنامه‌ریزی می‌کنیم و حتی اگر مطالبه‌ای نبود، باز هم جریان گفت‌وگو را ادامه خواهیم داد.

او افزود: روند مطالبه‌گری تا زمانی که خللی در دانشگاه و برنامه‌های آن ایجاد نکند، حتما ما از آن در صورت رعایت چارچوب‌ها استقبال می‌کنیم، ولی اگر این مطالبه‌گری‌ها قرار باشد منعی در مقابل فعالیت‌های مستمر و جاری آموزش دانشگاه باشد، در آن حالت وقتی ماموریت اصلی‌مان دچار مخاطره شده است، این افراد ممنوع الورود به عنوان مخل آموزش، دچار مشکلاتی می‌شود.

او خاطرنشان کرد: البته تاکید می‌کنم در دانشگاه تهران خوشبختانه تعداد دانشجویان ممنوع الورود خیلی کم است و امیدوارم به زودی مشکل آن‌ها حل شود.

مقیمی در پاسخ به این سوال که مشکل سنوات این دانشجویان ممنوع الورود چه خواهد شد؟ گفت: فکر نمی‌کنم مسئله دانشجویان ممنوع الورود تا آنجا ادامه پیدا کند و به زودی حل خواهد شد.

منبع: ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 52122

ارسال نظر