روسیه و عراق به توافق هسته ای رسیدند

سفارت روسیه در عراق اعلام کرد که مسکو و بغداد آماده امضای توافقنامه همکاری در زمینه فناوری های مسالمت آمیز هسته ای هستند.

روسیه و عراق به توافق هسته ای رسیدند

مهر نوشت: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ایلیا لوپوف» مشاور اقتصادی در سفارت روسیه در عراق گفت که مسکو و بغداد آماده امضای توافقنامه همکاری در زمینه فناوری های مسالمت آمیز هسته ای هستند.

وی افزود: مقدمات امضای یادداشت تفاهم درباره همکاری در زمینه استفاده از فناوری مسالمت آمیز هسته ای فراهم شده است و همچنین طرفین در حال بررسی همکاری ها در زمینه آموزش دانشجویان عراقی در دانشگاه های تخصصی روسیه هستند.

این مقام روسی ادامه داد: عراق از دیرباز به انرژی هسته‌ای روسیه علاقه نشان داده است و اکنون دو طرف در چارچوب توافقنامه همکاری ۱۹۷۵ در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای، روند مذاکرات برای مشارکت در این زمینه را از سر گرفته‌ اند.

لوپوف ادامه داد: روس اتم و آژانس کنترل مواد رادیواکتیو عراق در حال بررسی امکان اجرای پروژه‌ های کوچک در زمینه ساخت راکتورهای تحقیقاتی و همچنین استفاده از فناوری‌ های هسته‌ ای برای مقاصد صلح‌ آمیز در پزشکی، کشاورزی و نمک‌زدایی آب دریا هستند.

پیش از این نیز «الکساندر کینچاک»، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه روسیه گفته بود که روسیه آماده است تا محصولات ایزوتوپی به عراق عرضه کند و به بغداد در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای کمک کند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 51699

ارسال نظر