درخواست ضدایرانی جدید 20 نماینده آمریکا از بایدن

جمعی از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده، حمایت وزارت خارجه آمریکا از تشکیل جلسه ویژه شورای حقوق بشر درباره ایران را خواستار شدند.

درخواست ضدایرانی جدید 20 نماینده آمریکا از بایدن

 جمعی از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده، حمایت وزارت خارجه آمریکا از تشکیل جلسه ویژه شورای حقوق بشر درباره ایران را خواستار شدند.

حدود ۲۰ قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا از دولت بایدن خواسته‌اند از درخواست برای جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی آنچه «نقض حقوق بشر در ایران از جمله سرکوب اعتراضات سراسری و نقض گسترده‌تر حقوق زنان» ادعا شده، حمایت کند. 

به گزارش رسانه صهیونیستی «جوییش اینسایدر»، کتی منینگ و جو ویلسون اعضای مجلس نمایندگان آمریکا ۱۵ همکار خود را در اعلامیه‌ای هدایت کردند که قرار است امروز پنجشنبه برای آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و لیندا توماس گرینفیلد نماینده این کشور در سازمان ملل فرستاده شود و در آن از آمریکا، سازمان ملل و جامعه بین‌المللی خواسته شده در همکاری با یکدیگر «نقض جدی حقوق بشر در ایران» را روشن کنند. 

خطر چندجانبه بیخ گوش ایران /چرا آمریکا از گزینه نظامی علیه ایران حرف زد؟

این قانونگذاران آمریکایی در ادامه ادعای خود افزودند «یک جلسه اختصاصی ویژه که شورا (شورای حقوق بشر سازمان ملل) برای سایر موارد اضطراری حقوق بشر تشکیل داده اما هنوز برای ایران انجام نداده، می‌تواند اطلاعات مستقل و گزارش‌ها درباره نقض جدی حقوق بشر در ایران را جمع‌آوری کند و تخلفات نیروهای امنیتی را برجسته نماید». 

به ادعای آن‌ها، یک جلسه ویژه همچنین می‌تواند بعد از توصیه جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، یک نهاد تحقیقی مستقل برای بررسی نقض حقوق بشر در ایران ایجاد کند. این افراد در ادامه اتهام‌زنی و مواضع ضد ایرانی خود، از ایالات متحده، جامعه بین‌المللی و سایر نهادها خواستند تنها به محکوم کردن بسنده نکنند، بلکه به دنبال ارتقای «پاسخگویی و عدالت» باشند. 

این در حالی است که برخی از این قانونگذاران آمریکایی مدعی حقوق بشر که این نامه را امضا کرده‌اند، در استانداردی دوگانه از شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره سایر مسائل بویژه رفتار آن با رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و اوایل سال میلادی جاری قانون یا نامه‌هایی را امضا کرده و از دولت آمریکا خواستند تا برای بستن کمیسیون تحقیق درباره نزاع اسرائیل-فلسطین که در حال حاضر فعال است، تلاش کند. 

مقامات آمریکایی از آغاز اغتشاشات اخیر در ایران نه تنها اظهارات مداخله‌جویانه‌ای مطرح کرده، بلکه تحریم‌هایی را نیز علیه مقامات و نهادهای ایران اعمال کردند و در آخرین تلاششان به همراه آلبانی بانی برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت شدند. نشستی که علیرغم همه سروصداهایی که این مدت برایش به راه انداختند، دستاوردی برای برگزارکنندگانش به همراه نداشت.

پیش از برگزاری این نشست، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: هدف اصلی نشست موسوم به «آریا فرمولا» که یک نشست غیررسمی در شورای امنیت است و به درخواست آمریکا و آلبانی در سالنی غیر از سالن اصلی شورای امنیت برگزار می‌شود، اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران است و در ادامه فعالیت‌های مداخله‌جویانه مشخصا دولت آمریکا در ارتباط با تحولات داخلی ایران است.

پیش از آن نیز نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به برگزاری این نشست واکنش نشان داده بود و  ادعاهای آمریکا در حمایت از زنان ایرانی را فریبنده و فاقد حسن نیت خوانده و اعلام کرده بود: بر اساس گزارش جامعه اطلاعاتی ایران، آمریکا متهم ردیف اول اغتشاشات است.

«امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم در این خصوص به اعضای دائم و ناظر سازمان ملل نامه نوشت و اعلام کرد که آمریکا صلاحیت حقوقی، اخلاقی و سیاسی برای برگزاری نشست درباره شرایط داخلی ایران را ندارد و افزود: آمریکا با به راه انداختن جنگ روانی و عملیات فریب ادعا دارد که این جلسه هدفش حمایت از حقوق زنان ایران است. اما این امر کاملا ناشی از نفاق آمریکا بوده و سوءاستفاده از مفهوم ارزشمند حقوق بشر محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: آمریکا ادعا می‌کند که از زنان ایرانی دفاع می‌کند، زنانی که به طور جدی از ده‌ها سال تحریم غیرانسانی آمریکا صدمه دیده‌اند. جنگ واقعی اکنون در مورد غذا و دارو است و این امر حتی از استاندارد دوگانه فراتر بوده و ضمن اینکه یک رویکرد سیاسی و گزینشی نسبت به حقوق بشر است، جنایت جنگی محسوب می‌شود.

نمایندگان چین و روسیه هم در این نشست اقدام آمریکا و آلبانی در برگزاری جلسه مذکور را محکوم کردند

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 51026

ارسال نظر