جعفر کوشا:

نباید هر صدای حقی را که بلند می شود از بین برد

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در نشستی تحت عنوان «حق اعتراض، خشونت پرهیزی و گفت‌وگو بر مدار خیر عمومی»: نباید هر صدای حقی را که بلند می‌شود از بین برد و قدرت را به مردم ترجیح داد؛ چراکه ما قدرت‌مان را از مردم گرفتیم و اگر مردم ما را بپذیرند مقبولیت پیدا می‌کنیم

نباید هر صدای حقی را که بلند می شود از بین برد

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در نشست آزاداندیشی بررسی، آسیب‌شناسی و ارائه طریق راهبردی با عنوان «حق اعتراض، خشونت پرهیزی و گفت‌وگو بر مدار خیر عمومی» با بیان این که اصل ۲۷ قانون اساسی تضمین حق اعتراض است و باید لوازم آن پاس داشته شود افزود: «پاسخگو بودن در برابر معترض تکلیف زمامداران است، ما باید با معترض مدارا کنیم‌، سعه صدر داشته باشیم، اجازه دهیم عقاید طرف مقابل بروز کند و توان شنیدن انتقادات را داشته باشیم تا اصلاح اجتماعی و سیاسی به سمت توسعه رهنمون شود.»

وی با تاکید بر «مقتضای حکومت مردم بر مردم و حق تعیین سرنوشت» گفت: «ما باید همه امکانات را برای همه مردم ایجاد کنیم و اگر نتوانستیم در ایجاد فرصت‌ها برای مردم نظامی مبتنی بر عدالت و حقوق رفاهی را ایجاد کنیم، این حق شهروندان است که به هنجارها وساختارها و رفتارها اعتراض کنند و بهبود شاخص های زندگی شایسته را مطالبه کنند اما نباید از مدار مسالمت جویانه خارج شویم.»

وی تصریح کرد: «ما باید با معترض مدارا کنیم‌ و سعه صدر داشته باشیم و اجازه دهیم عقاید طرف مقابل بروز کند و توان شنیدن انتقادات را داشته باشیم. توسل به زور و خشونت نه تنها اعتراض را از بین نمی برد بلکه عقده‌های روانی ایجاد می‌کند و بازتولید چرخه خشم را دامن می زند.»

دکتر جعفر کوشا افزود: «چنانچه در روزهای اخیر ما با اعتراضاتی از ناحیه شهروندان مواجهیم و براساس قانون اساسی باید لوازم تحقق پذیری بی هزینه و تبعات حق اعتراض را فراهم کنیم. ولی بحث این است اگر جامعه امنیت محور باشد و اگر امنیت بر آزادی ارجح باشد، چگونه حق اعتراض را مدیریت کنیم؟»

وی با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی استیفای حق اعتراض افزود : «از اوایل سال ۵۸ تا الان تجربه خوبی در بحث مدیریت اعتراض نداشتیم؛ نه در مدیریت بحران نه خود بحران. لکن باید با بازنگری در الگوهای تاب آوری حق اعتراض به سمت شناسایی و تضمین این حق برویم.»

رئیس اسکودا تاکید کرد: «حق اعتراض، حق بشری است که باید شناخته شده باشد. روش‌های اعمال حق اعتراض را باید شناسایی کرد. باید خشونت در خانواده‌ها و توسل به زور را از بین ببریم. در جامعه نیز از افراد اصلح استفاده کنیم. باید زمامداران ما از افراد اصلح باشند.»

وی با بیان ضرروت توجه به ارکان مردم سالاری گفت: «نباید هر صدای حقی را که بلند می‌شود از بین برد و قدرت را به مردم ترجیح داد؛ چراکه ما قدرت‌مان را از مردم گرفتیم و اگر مردم ما را بپذیرند مقبولیت پیدا می‌کنیم.»

منبع: خبر آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 50810

ارسال نظر