درخواست گروسی درخصوص ذرات اورانیوم کشف شده در سایت‌های هسته‌ای ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایرانیان موظف به ارائه توضیحات درخصوص ذرات اورانیوم کشف شده در برخی سایت‌های اعلام نشده هستند.

درخواست گروسی درخصوص ذرات اورانیوم کشف شده در  سایت‌های هسته‌ای ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایرانیان موظف به ارائه توضیحات درخصوص ذرات اورانیوم کشف شده در برخی سایت‌های اعلام نشده هستند.

 رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در اظهاراتی درخصوص تحقیقات پادمانی در ایران گفت: آن‌ها (ایرانیان) باید کارهایی که موظف‌ به انجام دادنش هستند را انجام بدهند. آن‌ها تعهداتی دارند. این لطف محسوب نمی‌شود و (این تحقیقات) از روی فشار انجام نمی‌گیرد. اگر چیزی در آنجا وجود دارد که نمی‌بایست در آنجا باشد، باید درخصوص آن توضیحاتی ارائه دهند.

گروسی در ادامه با اشاره به افزایش حملات شخصی ایرانیان علیه وی عنوان کرد: در بازه‌ای، برخی می‌گفتند که بنده مشکل اصلی برای برجام هستم. می‌توانید تصور کنید؟

همچنین خبرنگار وال استریت ژرونال در توییتی نوشت که که گروسی در میان صحبت‌های خود اشاره داشته که تغییری در تحقیقات پادمانی آژانس در ایران ایجاد و پیشرفتی حاصل نشده است.

پیش از این بهروز کمالوندی تأکید کرده بود: آژانس نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، قضاوت و بر اساس آن‌ها اعلام نظر کند. این نوع قضاوت برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است. از آنجایی که آژانس تمام مواد هسته‌ای اظهارشده ایران را مورد حسابرسی قرار داده است و هیچ اختلاف حسابداری مواد مطرح نیست؛ صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهارنشده تلقی کرد. این نوع نتیجه‌گیری بر خلاف رویه و استانداردهای شناخته‌شده آژانس حتی با موارد مشابه در کشورهای مختلف است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 49765

ارسال نظر