پیام مهم رئیس قوه قضائیه برای قضات

رئیس قوه قضاییه در نشست هیئت عمومی دیوان عالی کشور شرکت کرد.

پیام مهم رئیس قوه قضائیه برای قضات

رئیس قوه قضاییه در نشست هیئت عمومی دیوان عالی کشور شرکت کرد.

به گزارش عرشه آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز سه‌شنبه (۲۶ مهر) برای دومین بار طی یکسال اخیر در نشست هیئت عمومی دیوان عالی کشور حضور یافت و به مدت ۴ ساعت از نزدیک در جریان تبادل نظرات ۱۲۷ نفر از قضات این دیوان در باب صدور رأی وحدت رویه پیرامون موضوع فنی «نقش مقامات دادستانی در درخواست اعاده دادرسی» قرار گرفت و پس از آنکه در این خصوص رأی‌گیری انجام شد، ضمن اعلام این نکته که رئیس قوه قضاییه دارای حق رأی در دیوان عالی نیست، نقطه‌نظرات تخصصی و کاربردی خود را در رابطه با دستورکار نشست امروز هیئت عمومی دیوان عالی بیان کرد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه مقام‌هایی نظیر رئیس دیوان عالی و دادستان کل، جایگاه‌هایی مهم و رفیع در قانون و اذهان مردم دارند، اظهار کرد: با عنایت به این موضوع و همچنین سوابق قضایی و مدیریتی قابل توجه قضات دیوان عالی کشور، برای حفظ جایگاه رفیع دیوان عالی و ارتقاء آن، هم رئیس قوه قضاییه و هم مسئولان و قضات این دیوان دارای وظایف و مسئولیت‌هایی خطیر و مهم هستند.

رئیس دستگاه قضا ضمن اشاره به اصل ۱۶۱ قانون اساسی ناظر بر مسئولیت‌های دیوان عالی کشور در نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضایی، گفت: انجام آسیب‌شناسی‌های متقن و مستمر پیرامون مفادی از قوانین که تفاسیر در باب آنها سبب ورود حجم معتنابهی از پرونده‌ها به دیوان عالی کشور می‌شود، موضوع بسیار قابل توجه و مهمی است.

محسنی اژه‌ای با اشاره به ضرورت اولویت‌بندی برای رفع نواقص و کاستی‌ها در بخش‌های مختلف دستگاه قضایی گفت: همیشه باور و اعتقاد من این بوده است که باید بررسی و رفع نقاط ضعف و نقصان‌ها را از مجموعه خودمان شروع کنیم؛ بر همین اساس از شما قضات دیوان عالی کشور که صاحب تجارب ارزنده در امر قضا می‌باشید و در زمره فرهیختگان محسوب می‌شوید می‌خواهم که در امر خطیر بررسی و رفع نقاط ضعف کمک‌کار مسئولان قضایی باشید.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت نوع نگاه و دیدگاه عموم‌ مردم به دستگاه قضایی بیان داشت: بعضاً مردم و حتی برخی مسئولان و خواص در خصوص زحمات و خدمات همکاران قضایی ما و سختی کار آنها و حجم بالای پرونده‌ها بی‌اطلاع هستند و همین عدم اطلاع سبب می‌شود دیدگاهی دور از واقعیت به مجموعه قضایی داشته باشند لذا ضرورت دارد ما بیش از پیش به تبیین خدمات و سختی‌ کار همکاران قضایی خود بپردازیم.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور در سخنانی اظهار کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی یک سال و سه ماه سپری شده از دوران مسئولیت‌شان در جایگاه ریاست قوه قضاییه، نسبت به دیوان عالی کشور و حضور در میان نخبگان قضایی و علمی این دیوان اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند و طی این مدت دو مرتبه در جلسات هیئت عمومی دیوان عالی کشور شرکت کرده‌اند.

رئیس دیوان عالی کشور یکی از معضلات و مشکلات اساسی در این دیوان را ورودی زیاد پرونده‌ها طی چند سال اخیر عنوان کرد و گفت: دیوان عالی کشور مرجعی است که باید در خصوص مسائل کلان قضایی رای بدهد.

مرتضوی مقدم با بیان اینکه در زمینه کاهش ورودی پرونده‌ها به دیوان عالی کشور راهکاری جز اصلاح برخی مقررات قانونی وجود ندارد، عنوان کرد: ما در دیوان عالی کشور پیشنهادات خود را مبنی بر اصلاح برخی از مواد قانون آیین دادرسی ارائه داده‌ و امیدواریم که معاونت حقوقی قوه قضاییه روند اصلاحات این مواد قانونی را به نحو احسن و در اسرع وقت به پیش ببرد.

وی همچنین از گردآوری و چاپ مجموعه‌ای از تمام آراء وحدت رویه تاریخ دیوان عالی کشور خبر داد و گفت: کار مثبتی که اخیرا در هیئت عمومی دیوان عالی کشور انجام شد، جمع‌آوری و چاپ یک مجموعه از تمام آراء وحدت رویه تاریخ این دیوان اعم از حقوقی و کیفری بود که این مجموعه می‌تواند برای قضات سراسر کشور بسیار مفید باشد.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه این دیوان برای رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی، امنیتی و برخی موضوعات دیگر، شعب ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ است، تصریح کرد: با توجه به ورودی و حجم بالای پرونده‌ها در دیوان عالی کشور، کلیه کارکنان این دیوان اعم از قضات و کارمندان اداری، همکاری بسیار خوب و صمیمانه‌ای را در راستای رسیدگی به پرونده‌ها و مختومه کردن آنها داشته‌اند.

مرتضوی مقدم همچنین خاطرنشان کرد: مجموعه دیوان عالی کشور و قضات این دیوان، حمایت کامل خود را از مواضع قاطعانه رئیس قوه قضاییه در ایجاد امنیت در کشور، مبارزه با مفاسد اقتصادی و اصلاح امور، اعلام می‌کنند.

منتظری دادستان کل کشور نیز ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون موضوع جلسه هیئت عمومی دیوان عالی کشور در باب اینکه «درخواست اعاده دادرسی قائم به شخص دادستان است یا خیر»، به حجم کار سنگین در دیوان عالی اشاره کرد و با تقدیر از قضات و کارمندان این مجموعه، بیان داشت: چنانچه ما امروز در عرصه امور قضایی و حقوقی به صورت جهادگونه عمل نکنیم، قطعا کارها بر زمین خواهد ماند.

در جریان نشست امروز هیئت عمومی دیوان عالی کشور، ۱۲۷ تن از قضات این دیوان حضور داشتند و تعدادی از قضات در حضور رئیس قوه قضاییه به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

در این نشست، همچنین تعدادی از قضات دیوان عالی کشور در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به بحث و بررسی پیرامون این موضوع که «درخواست اعاده دادرسی قائم به شخص دادستان است یا خیر» پرداختند.

در پایان این مراسم با حضور رئیس قوه قضاییه آیین رونمایی از مجموعه مدون کلیه آراء وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور انجام شد./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 47594

ارسال نظر