واکنش بایدن به اعتراضات اخیر در ایران

رئیس جمهور آمریکا مدعی شده دسترسی به اینترنت بین الملل را بر خلاف پروتکل های جهانی مخابرات تسهیل خواهند کرد.

واکنش بایدن به اعتراضات اخیر در ایران

جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، ضمن ابراز نگرانی از گزارش‌های ادعایی درباره تشدید سرکوب معترضان در ایران گفت که کشورش در هفته جاری هزینه‌های بیشتری را بر آن دسته از مقاماتی که مسئول خشونت علیه معترضان پس از جان‌باختن مهسا امینی هستند، اعمال خواهد کرد.

آمریکا اخیرا برخی تحریم های ماهواره ای مربوط به دسترسی به اینترنت در ایران را لغو کرده و ایلان ماسک مدعی فعال‌سازی استارلینک در ایران شده است. تصمیماتی که وزارت ارتباطات آنها را خلاف مقررات بین المللی می داند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این هفته تحریم‌های جدیدی را در پی ناآرامی‌ها در ایران اعمال می‌کند.وی همچنین مدعی شد ایالات متحده دسترسی ایرانیان به اینترنت را آسان‌تر می‌کند.رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد دسترسی بیشتر به پلتفرم‌ها و سرویس‌های امن و خارجی تسهیل می‌شود.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که در وبگاه کاخ سفید منتشر شده با مطرح کردن اظهاراتی مداخله جویانه درباره اتفاقات اخیر ایران از آن چه تشدید سرکوب خشونت‌بار علیه اعتراضات مسالمت‌جویانه در ایران از جمله علیه دانش‌جویان و زنان خوانده، ابراز نگرانی کرده و مدعی شده که حکومت ایران دهه‌ها آزادی اولیه را از مردم خود سلب کرده و اهداف و خواسته‌های نسل‌های بعدی را با تهدید، تحمیل و خشونت سرکوب کرده است. آمریکا در کنار زنان و تمام شهروندان ایرانی که باشجاعت‌شان الهام‌بخش جهان هستند، ایستاده است.

بایدن همچنین گفت: آمریکا دسترسی مردم ایران به اینترنت را از جمله از طریق تسهیل دسترسی بیشتر به بسترها و خدمات امن بیرونی آسان‌تر می‌سازد.

رییس جمهور آمریکا افزود: آمریکا همچنین، مقامات و نهادهای ایرانی را مانند پلیس امنیت اخلاقی را که مسئول اعمال خشونت برای سرکوب جامعه مدنی هستند، پاسخگو می‌کند. آمریکا این هفته هزینه‌های بیشتری برای عاملان خشونت علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز ایجاد خواهد کرد.

پاسخ ایران به بیانیه جنجالی بایدن

سخنگوی وزارت خارجه گفت: سال‌هاست که مردم جهان چهره حقیقی و بی نقاب حقوق بشرآمریکایی را در فلسطین، افغانستان، عراق، یمن، لیبی، سوریه و ... و حتی در خاک آمریکا مشاهده کرده و می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: سال‌هاست که مردم جهان چهره حقیقی و بی نقاب حقوق بشرآمریکایی را در فلسطین، افغانستان، عراق، یمن، لیبی، سوریه و ... و حتی در خاک آمریکا مشاهده کرده و می‌کنند.

 ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پستی اینستاگرامی در خصوص حقوق بشر آمریکایی در ادامه نوشت: بهتر بود آقای جو بایدن قبل از گرفتن ژست‌های بشردوستانه، کمی راجع به کارنامه حقوق بشری کشور متبوع خود فکر می‌کرد، هر چند ریاکاری نیازی به فکر ندارد.

رئیس‌جمهور آمریکا بهتر بود نگران تحریم‌های بی‌شمار و به اذعان دولت آمریکا بی‌سابقه و فلج کننده علیه ملت ایران باشد که اِعمال آنها علیه هر ملتی، مصداق بارز جنایت علیه بشریت است.

نشریه اشپیگل آلمان  نیز خبر داد ه است اتحادیه اروپا در حال بررسی طرح وضع تحریم جدید علیه ایران است.

مجله اشپیگل آلمان به نقل از برخی منابع از تلاش آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک برای اعمال تحریم علیه ایران پرده برداشت. به گزارش این نشریه اروپایی، ۶ کشور مورد اشاره پیشنهاداتی جهت وضع تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران را مطرح کرده‌اند. ظاهرا این تلاش‌ها با استناد به مباحث حقوق بشری در حال انجام است و احتمالا فهرست جدیدی از افراد و نهادها را شامل خواهد شد.

اروپا و تحریم جدید علیه ایران

طبق پستی که کانال تلگرامی خبرگزاری ایرنا  منتشر کرد اتحادیه اروپا درحال بررسی وضع تحریم‌های جدید علیه ایران است. طبق این گزارش ظاهرا ۱۶ فرد و نهاد در فهرست تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا قرار خواهند گرفت.

اشپیگل نیز از تمایل ۶ کشور پیشنهاد دهنده این طرح برای تصمیم گیری وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست ۱۷ اکتبر (دوشنبه ۲۵ مهر) خبر داده است. برخی تحلیل‌ها نیز حاکی از احتمال اندک مقاومت اعضای اتحادیه اروپا جهت مخالفت با این پیشنهاد است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 45115

ارسال نظر