بن‌بست مذاکرات برجامی تایید شد؟

از یک سو شاهد ارسال پیام‌های مختلف از طریق واسطه‌های مختلف هستیم و از سوی دیگر شاهد اعمال تحریم‌ها و این رفتار سازنده‌ای نیست که این نشان می‌دهد دولت آمریکا دچار دوگانگی است.

بن‌بست مذاکرات برجامی تایید شد؟

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود گفت: در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها تلاش‌ها از طریق هماهنگ کننده اروپایی و برخی واسطه‌ها از جمله وزرای خارجه کشور‌های همسایه تبادل پیام‌ها برای رسیدن به نقطه توافق همچون سابق در جریان است. اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل هم فرصت خوبی برای انجام یکسری مذاکرات جانبی بود.

وی ادامه داد: گفتگو‌های دو و چندجانبه‌ای در آنجا برگزار و از طریق واسطه‌ها هم از طریق مورا و مقامات عالی برخی کشور‌ها پیام‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شد. همچنان تأکید می‌کنیم برای دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و به روند گفتگو‌ها پایبند هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: پاسخ ایران به متن جمع بندی نهایی پیشنهادی مذاکره کننده اروپایی قبلا داده شده بود و تلاش ایران هم این بود که پاسخی شفاف داده شود که به جمع بندی نهایی و شکل گیری توافق کمک کند و تلاش ایران در آن پاسخ این بود که نقاط ابهام در جمع بندی مذاکره کننده اتحادیه اروپا برطرف شود که در صورت انجام توافق شاهد توافق پایدار باشیم و از تفسیر‌هایی که می‌تواند مخل توافق باشد پیشگیری شود. در این مسیر پایبند روند دیپلماسی و مذاکره هستیم. از حسن نیت کشور‌های همسایه استقبال می‌کنیم. همچنان در روند مذاکرات و تعامل و تبادل پیام حضور داریم.

کنعانی گفت: همچنان امکان و فرصت برای توافق و ازسرگیری اجرای برجام وجود دارد و این امکان هست که در صورتی که طرف مقابل مشخصا دولت آمریکا اراده سیاسی خود را بروز و ظهور دهد این توافق در زمان کوتاهی شکل بگیرد و فرصت برای احیای توافق باقی است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تعرضات صورت گرفته به تعدادی از نمایندگی های ایران در خارج از کشور اظهار داشت: در نتیجه تحولات اخیر در برخی از کشورها و مشخصا تعدادی از کشورهای اروپایی بعضی از نمایندگی‌های ما مورد تعرض افراد منتسب به جریان‌های معاند و ضد انقلاب و گروه‌های خشونت طلب قرار گرفته و در بخشی از کشورها مهاجمان موفق شدند در نتیجه عدم وجود حفاظت کافی و عدم توجه اولیه از سوی نیروهای تامین امنیت به برخی از نمایندگی‌های ما به ویژه در جدار بیرونی نمایندگی‌های ما حملاتی صورت دهند و بعضی از بخش‌های نمایندگی مورد تعرض قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بر مبنای کنوانسیون وین کشورهای پذیرنده موظف هستند همه امکانات و تدابیر لازم را برای فعالیت امن نمایندگی‌های دیپلماتیک فراهم کنند و این جزو وظایف ذاتی کشورهای پذیرنده است و در شرایطی که این احتمال می‌رود یک نمایندگی سیاسی در معرض تهدید و آسیب باشد اقدامات پیشگیرانه انجام دهند. تعدادی از نمایندگی‌ها ما مورد تعرض قرار گرفتند و بلافاصله اطلاع رسانی لازم به کشورهای مرکز صورت و در تهران هم وزارت خارجه اقدامات فوری از طریق سفارتخانه‌های آن کشورها انجام و مسؤولیت آنها یادآوری شد. بعد از روزهای اولیه شاهد تقویت تدابیر حفاظتی و امنیتی از سوی کشورهای پذیرنده بودیم و نمایندگی‌های ما اقدامات تکمیلی خود را انجام دادند.

وی گفت: نقطه تاسف این است که عده‌ای در این کشورها به عنوان اعتراض سیاسی به خشونت آمیزترین روش‌ها متوسل شدند. علاوه به حمله به اماکن دیپلماتیک حتی نسبت به استفاده از روش‌های غیراخلاقی و تهدید دیپلمات‌ها و ایجاد فضای ناامنی تلاش کردند فعالیت عادی بعضی از نمایندگی‌ها ما در خارج از کشور متاثر کنند. دیپلمات‌های ما به صورت معمول در نمایندگی‌ها حاضر و وظایف سیاسی خود را پیگیری کرده و ارائه خدمات کنسولی را با جدیت انجام دادند. در برخی حوزه‌های نمایندگی مهاجمان  و کسانی که ادعای حمایت از حقوق بشر و رویکرد سیاسی برای بیان دیدگاه‌های خود دارند حتی به مراجعان به بخش‌های کنسولی بی احترامی کرده و فضای رعب برای شهروندان ایرانی ایجاد کردند که مانع شوند.

کنعانی اضافه کرد: الان شرایط نسبتا خوبی وجود دارد. سفارتخانه‌ها در اروپا فعالیت خود را آغاز کردند. 

آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در برخی کشور‌ها

سخنگووی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی گفت:‌ آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در برخی کشور‌ها از جمله کره جنوبی همواره از موضوعات مورد مطالبه ایران بوده و این را در روش‌های دیپلماتیک و در قالب مذاکرات سیاسی و اقتصادی و بانکی و تجاری پیگیری کردیم و این جزو هدف‌های مهم ماست و معتقدیم دولت‌هایی که سرمایه ملی ایران در آنجا وجود دارد بر مبنای مناسبات دوستانه و قوانین و مقررات بین‌المللی موظفند منابع مالی و دارایی‌های ایران را آزاد کنند و آزادسازی این منابع را مشروط به هیچ رخداد دیگری خارج از مناسبات دوجانبه نکنند.

وی ادامه داد: مذاکرات با کره جنوبی صورت گرفته و تلاش‌ها در جریان است و پیشرفت‌هایی داشتیم و امیدواریم شاهد اتفاقاتی باشیم و اخبار تکمیلی را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: در شرایط اخیر شاهد اقدامات خارج از عرف برخی شبکه‌هایی بودیم که مدعی هستند رسانه هستند و وظیفه اطلاع رسانی را انجام می‌دهند. در کمال تاسف این گونه رسانه‌های مدعی به کارخانه دروغ سازی و اتاق عملیات رسانه‌ای و تحریک آمیز و تشویق خشونت و ترویج قتل و تحریک برای حمله به امکان عمومی و مرکز آموزش درست کردن کوکتل مولوتوف و ایجاد آشوب و بلوا تبدیل شده‌اند. اسم این‌ها را چه باید بگذاریم؟ آیا این‌ها رسانه هستند. چگونه رسانه‌ای است که روزانه روش‌های مختلف غیراخلاقی را اعم از دروغ پردازی ترویج می‌کند. این اتاق عملیات و مرکز ترویج خشونت است و با هیچ معیاری فعالیت چنین رسانه‌ای قابل قبول نیست.

واکنش ایران به شبکه‌هایی که کار تروریستی انجام می‌دهند 

کنعانی ادامه داد: ایران در این زمینه به مسؤولیت خود عمل خواهد کرد و هم به کشور‌های پذیرنده تذکر جدی داده شده و هم از طریق کشور‌های مرتبط و دوست تذکر جدی به آن‌هایی که از این‌ها حمایت مالی می‌کنند داده شده و گفته شده ایران از ظرفیت‌های خود در چارچوب‌های مختلف اعم از حقوقی و سیاسی به صورت جدی استفاده خواهد کرد و نسبت به این شبکه‌ها که کار تروریستی انجام می‌دهند اقدام خواهد کرد و از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی استفاده خواهد کرد. مقدماتی فراهم شده و در بازه زمانی کوتاه مدت آینده این اقدامات را مورد پیگیری قرار خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره آتش بس در یمن، آزادی حاجی ایرانی بازداشت شده در عربستان و آزادی باقر نمازی و ... و همزمانی این‌ها بیان کرد: در بحث یمن آتش بس و تحولات مرتبط با بحران یمن موضوع حائز اهمیتی است. مواضع ایران در این ارتباط صریح و رسمی و روشن بیان شده است. جنگ یمن یک جنگ غیرضروری بود و با حکمت و درایت می‌شد شاهد چنین جنگ خانمانسوزی در یمن نباشیم. بار‌ها گفتیم راهکار یمن سیاسی است نه نظامی. در مورد آتش بس هم کمک کننده برای شکل گیری روند مذاکرات برای حصول آتش بس بودیم. آتش بس یکی از راهکار‌های طرح چهارگانه ایران برای حل و فصل سیاسی بحران بوده و هم جزو حامیان شکل گیری آتش بودیم.

آزادی حاجی ایرانی در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال به سوالی درباره بازگشت حاجی زندانی ایرانی در عربستان و دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان خاطرنشان کرد: امروز شاهد بازگشت حاجی در بند ایرانی در عربستان سعودی هستیم که متاسفانه از ایام پایانی ماه ذی الحجه به یک دلیل واهی و عجیب و غریب و غیر قابل قبول بازداشت شد و با تلاش‌های صورت گرفته در حوزه دیپلماتیک و کنسولی و هم وزارت خارجه و هم پیش‌تر از سازمان حج و زیارت امروز شاهد بازگشت این حاجی ایران به وطن خواهیم بود.

وی ادامه داد: این آزادی نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک بود و از کشور‌های دوستی که در منطقه در این زمینه کمک کردند تشکر کنم. قبلا گفتگو‌های مختلفی بین وزیر خارجه با همتایان در عراق و عمان صورت گرفت و خوشبختانه نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک و کنسولی و توام با حسن نیت کشور‌های دوست امروز شاهد آزادی این شهروند هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هنوز تصمیمی درباره دور بعدی مذاکرات بین ایران و عربستان صورت نگرفت. پنج دور گفتگو توافقاتی بین طرفین صورت گرفت و توافق این بود که با اجرای توافقات زمینه برداشتن گام‌های بعدی فراهم شود. ایران کماکان آماده است و از پیشرفت در روند گفتگو‌ها استقبال می‌کند و هر تحولی که به روند بهبود مناسبات منجر شود، ولی باید زمینه‌ها برای برگزاری نشست بعدی فراهم بیاید و امیدواریم با اجرای توافقات قبلی این اتفاق بیفتد.

وی گفت: یک مسیر دو طرفه است و باید به توافقات گذشته عمل شود که زمینه نشست بعدی هم فراهم شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی دیگری درباره گفتگو‌های امیرعبداللهیان با وزرای خارجه سوئد و بلژیک درباره حمید نوری و اسدالله اسدی اظهار داشت: درباره گفتگو‌ها در حاشیه مجمع عموی از مجموعه بیش از ۴۰ ملاقات امیرعبداللهیان با همتایان مذاکره با همتای سوئدی و بلژیک بود، ولی موضوعات دو شهروند ما جزو مطالبات مستمر و دائمی ماست و در هر گفتگو و نشست موضوع مطرح می‌شود و تاکید داریم هر دو شهروند در یک روند غیرقانونی بازداشت شده‌اند.

کنعانی ادامه داد: آقای اسدی دارای مصونیت دیپلماتیک بود و باید رعایت می‌شد که نشد و اقدام جبرانی باید صورت بگیرد و در اسرع وقت باید آزاد شود و حمید نوری هم که متاسفانه به رغم همه تلاش‌ها در زندان است. تلاش‌های ما در حوزه سیاسی و هم کنسولی و هم حقوقی ادامه دارد و برای ایشان نیز تلاش‌های زیادی صورت گرفته و وکلایی اخذ شدند و موررد موافقت طرف سوئدی قرار گرفتند و پرونده در اختیار آن‌ها قرار گرفت و در حال مطالعه هستند. شرایط در زندان به لحاظ انسانی و دریافت خدمات بهداشتی خوشبختانه بهبود یافته و دیدار کنسولی فراهم شد و در روش‌های حقوقی و کنسولی و سیاسی پیگیری آزادی این شهروند خواهیم بود و امیدواریم دو دولت سوئد و بلژیک به مسؤولیت خود عمل کنند.

نمی‌توانیم از بن بست در روند مذاکرات صحبت کنیم

وی در پاسخ به پرسشی درباره بن بست در روند مذاکرات وین گفت: نمی‌توانیم از بن بست در روند مذاکرات صحبت کنیم، چون روند تبادل پیام‌ها ادامه دارد و توافقاتی که قبلا صورت گرفت و جمع بندی آن توسط مذاکره کننده اروپایی به طرف‌های مذاکرات داده شد پاسخی که طرف ایرانی داد پاسخ کمک کننده‌ای به این بود که روند مذاکرات ادامه یابد و به جمع بندی مذاکرات و اجرای توافق منجر شود. در طرف مقابل شاهد وجود اراده سیاسی نیستیم. از یک سو شاهد ارسال پیام‌های مختلف از طریق واسطه‌های مختلف هستیم و از سوی دیگر شاهد اعمال تحریم‌ها و این رفتار سازنده‌ای نیست که این نشان می‌دهد دولت آمریکا دچار دوگانگی است و هنوز نتوانسته مسیر مورد نیاز خودش را در روند مذاکرات پیدا کند. در سایه تهدید و تحریم توافقی شکل نمی‌گیرد دولت آمریکا باید این رفتار خود را اصلاح کند.

کنعانی بیان کرد: تحریم‌های آمریکا را رد می‌کنیم و در تعارض با ارسال پیام‌ها از طریق واسطه‌ها می‌دانیم. امیدوارم شاهد اصلاح رفتار دولت آمریکا و روی آوردن به یک رفتار سازنده باشیم./ باشگاه خبرنگاران

منبع: مشرق

دیگر رسانه ها

کدخبر: 45003

ارسال نظر