جزئیات تبادل پیام بین ایران و آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همچنان تأکید می‌کنیم برای دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و به روند گفت‌وگوها پایبند هستیم.

جزئیات تبادل پیام بین ایران و آمریکا

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۱ مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با اشاره به روز همبستگی و همدردی با کودکان و نوجوانان فلسطینی گفت: براساس آماری که منتشر شده در منابع رسمی و موجود رژیم صهیونیستی از آغاز انتفاضه دوم الاقصی تا الان ۲ هزار و ۲۳۰ کودک فلسطینی را به شهادت رسانده‌ است و ۱۹ هزار کودک و نوجوان کمتر از ۱۸ سال را بازداشت کرده  واز سال ۲۰۲۰ میلادی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کودک فلسطینی را در دادگاه‌های رژیم صهیونیستی به دور از هرگونه عدالت مورد محاکمه قرار داده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: روز نیروی انتظامی را به همه عزیزان پرتلاش و زحمتکش نیروی انتظامی تبریک می‌گویم که از ارکان امنیت ملی و امنیت مردم ایران و از ستون‌های استوار امنیت کشور هستند و به آنها خداقوت و خسته نباشید عرض می‌کنیم.

 وی همچنین افزود: یاد عزیزانی که این  روزها جان خود را در راستای امنیت کشور و مردم از دست دادند، گرامی می‌داریم. کنعانی درباره اظهارات وزیر خارجه قطر در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان مبنی بر آمادگی طرف آمریکایی برای رایزنی به منظور حصول توافق اظهار داشت: در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها تلاش‌ها از طریق هماهنگ کننده اروپایی و برخی واسطه‌ها از جمله وزرای خارجه کشورهای همسایه تبادل پیام‌ها برای رسیدن به نقطه توافق همچون سابق در جریان است.

او گفت: اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل هم فرصت خوبی برای انجام یکسری مذاکرات جانبی بود. وی ادامه داد: گفت‌وگوهای دو و چندجانبه‌ای در آنجا برگزار و از طریق واسطه‌ها هم از طریق مورا و مقامات عالی برخی کشورها پیام‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شد. همچنان تأکید می‌کنیم برای دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و به روند گفت‌وگوها پایبند هستیم. 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: پاسخ ایران به متن جمع بندی نهایی پیشنهادی مذاکره کننده اروپایی قبلا داده شده بود و تلاش ایران هم این بود که پاسخی شفاف داده شود که به جمع بندی نهایی و شکل گیری توافق کمک کند و تلاش ایران در آن پاسخ این بود که نقاط ابهام در جمع بندی مذاکره کننده اتحادیه اروپا برطرف شود که در صورت انجام توافق شاهد توافق پایدار باشیم و از تفسیرهایی که می‌تواند مخل توافق باشد پیشگیری شود. در این مسیر پایبند روند دیپلماسی و مذاکره هستیم. از حسن نیت کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم. همچنان در روند مذاکرات و تعامل و تبادل پیام حضور داریم. 

کنعانی گفت: همچنان امکان و فرصت برای توافق و ازسرگیری اجرای برجام وجود دارد و این امکان هست که در صورتی که طرف مقابل مشخصا دولت آمریکا اراده سیاسی خود را بروز و ظهور دهد این توافق در زمان کوتاهی شکل بگیرد و فرصت برای احیای توافق باقی است./ انتخاب

دیگر رسانه ها

کدخبر: 45002

ارسال نظر