توضیحات کنعانی درباره درگذشت ملکه

ناصر کنعانی اعلام کرد: در رابطه با فوت «ملکه» بر اساس عرف دیپلماتیک عمل کردیم.

توضیحات کنعانی درباره درگذشت ملکه

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه  در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چرا ایران به فوت ملکه انگلیس واکنش نشان نداد، خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: ایران در ارتباط با این موضوع از نظر پروتکلی، متناسب با روابط دوجانبه و عمل متقابل در مناسبت‌های مشابه بر اساس عرف رایج دیپلماتیک و آداب شناخته شده دیپلماتیک، عمل کرده است.

وی ادامه داد: مناسبات سیاسی کشورها در خلاء شکل  نمی‌گیرد و  مبتنی بر چارچوب سیاسی، مناسبات دوجانبه و عمل و واکنش متقابل است و ما متناسب با عرف‌های شناخته شده دیپلماتیک در این قضیه عمل کردیم.

وی ادامه داد: امیدواریم در دوران پیش رو شاهد بهبود مناسبات دو کشور باشیم و در چارچوب منافع و مصالح مشترک بتوانیم گام‌های جدیدی را برداریم‌.

 سخنگوی امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد  اظهارات مقامات آمریکایی در ارتباط با اتفاق پیش آمده برای مهسا امینی نیز گفت: ما هرگونه اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی در موضوعات داخلی ایران را قاطعانه رد می‌کنیم و آن را مردود می‌دانیم.  

وی ادامه داد: دولت آمریکا اگر واقعا نگران ملت ایران است، محاصره ظالمانه، یک‌جانبه  و غیرقانونی چند دهه‌ای خود علیه ملت ایران را بردارد  و از انجام و پیشبرد سیاست‌های ظالمانه علیه ملت ایران دست بردارد.

کنعانی ادامه داد: اساساً اینگونه اظهارات مقامات آمریکایی، اظهاراتی مداخله جویانه و دخالت آمریکا در امور داخلی ایران است، ایران اینگونه اظهارات را غیر مفید می‌داند و به مقامات آمریکایی توصیه می‌کند که به مسائل داخلی خود بپردازند و از دخالت در امور داخلی کشورها پرهیز کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر رییس جمهور به نیویورک ممکن است که  در سطح  پایین تر از رئیس‌جمهور دیداری بین مقامات ایرانی و آمریکایی صورت بگیرد با توجه به اینکه آقای باقری در این سفر آقای رئیس جمهور را همراهی می‌کنند؟ تصریح کرد : هیچ گفت‌وگویی با مقامات آمریکا در این سفر نخواهیم داشت و  رئیس‌جمهور محترم در این ارتباط با صراحت دیدگاه‌های ایران را مطرح کردند.

وی ادامه داد: در خصوص مذاکرات رفع تحریم ها  به صورت طبیعی ارتباطات و تماسها در چارچوب معمول از طریق اتحادیه اروپا ادامه دارد و در این زمینه هرگونه  تحولی در این چارچوب خواهد بود.

وی  تاکید کرد: سفر آقای باقری به نیویورک به همراه رییس جمهور،  ارتباطی با گفت‌وگوی  دوجانبه با مقامات آمریکایی در موضوع هسته‌ای و دیگر موضوعات ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره درگیری اخیر  بین تاجیکستان و قرقیزستان و  اعلام آمادگی ایران برای کمک به حل درگیری  پیش آمده بین این دو کشور اظهار کرد: تاجیکستان و قرقیزستان از کشورهای مهم منطقه آسیای مرکزی هستند. این منطقه در سیاست همسایه محور ایران ، اهمیت خاصی دارد و این منطقه را جزو مناطقی می‌دانیم که ظرفیت‌های خوبی در آن  برای همکاری ایران وجود دارد . خوشبختانه مناسبات ایران با این دو کشور نزدیک و دوستانه‌ است  و در یک سال گذشته شاهد جهش‌های خوبی در روابط دوجانبه ایران با این کشورهای مهم آسیای مرکزی بوده‌ایم. 

وی با بیان این که متاسفانه در روزهای اخیر  شاهد از سرگیری مجدد تنش‌ها و برخوردهای مرزی بین دو کشور هستیم، تصریح کرد : ایران بر مبنای سیاست همسایگی خود ، مناسبت های منطقه‌ای و  روابط خوب خود  با  این دو کشور اعلام آمادگی کرد که در صورت اعلام نیاز دو طرف، برای کاهش تنش‌ها و ایجاد آرامش و ترغیب روند گفت‌وگوهای دوجانبه برای حل و فصل اختلافات کمک کند.

کنعانی در ادامه پاسخ خود به این سوال گفت: متاسفانه قربانی شدن تعدادی از شهروندان و نیروهای نظامی دو طرف در درگیری‌های اخیر مایه تاسف است و ما  نگران استمرار این درگیری‌ها هستیم و معتقدیم چارچوب‌ها و رویکرد سیاسی، بهترین روش برای حل و فصل بحران است و طرف‌های دیگر منطقه‌ای می‌توانند برای حل و فصل بحران کمک کنند. ایران در این زمینه برای حل و فصل اختلافات اعلام آمادگی کرده  است و در صورتی که  از سوی طرف‌های مقابل اعلام آمادگی شود، ایران از هیچ گونه تلاشی برای کاهش تنش و حل اختلافات از طریق راهکارهای سیاسی دریغ نخواهد کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره از سرگیری روابط بین حماس و سوریه بعد از چندین سال و نقش احتمالی  ایران و حزب‌الله در این ارتباط اظهار کرد: دولت سوریه،  سال‌ها میزبان خوبی برای گروه‌ها و جریان‌های مقاومت فلسطینی بود و در نتیجه تحولات سال‌های گذشته خاصه گرفتار شدن سوریه در یک بحران داخلی مبتنی بر طراحی خارجی، متاسفانه روابط دیرینه حماس و دولت سوریه نیز دچار خلل و نقصان شده بود. تحولات سال‌های اخیر نشان داد که تهدید اصلی برای صلح، ثبات و امنیت کلیه طرف‌های منطقه‌ای از جمله سوریه و برای همه طرف‌هایی که در منطقه معتقد به ضرورت همگرایی برای حفظ صلح و ثبات هستند، رژیم صهیونیستی است.

کنعانی افزود : در مدت اخیر شاهد تغییر رویکرد کشورها و طرف‌های منطقه‌ای در بازسازی و اصلاح روابطشان با سوریه بودیم.

وی در این ارتباط ادامه داد: در نتیجه تلاش‌های به عمل آمده و هم نگاه جدیدی که در صحنه فلسطین نسبت به ضرورت توجه به ظرفیت سوریه در حمایت از حقوق مشروع مردم فلسطین شکل گرفته و هم در نتیجه تلاش‌های طرف‌های منطقه‌ای و علاقه‌مندان به منافع ، صلح و ثبات و امنیت در منطقه از جمله ایران و حزب الله لبنان و حتی تلاش‌های مثبت روسیه، شاهد گرم شدن مناسبات دولت سوریه با حماس هستیم. ما معتقدیم این همگرایی‌ها در جهت منافع ملت‌های منطقه و ملت مظلوم فلسطین است و به تقویت جایگاه فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر صهیونیستی کمک می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران از  این روند حمایت می کند و  معتقد است همگرایی بین جریان‌های مقاومت می‌تواند به تقویت صلح، ثبات و امنیت منطقه کمک کند. مردم مظلوم  فلسطین نیازمند حمایت موثر همه ملت‌ها و دولت‌هایی هستند که به حقوق مشروع ملت‌ فلسطین ایمان دارند و از آن حمایت می‌کنند. بنابراین  همان طور که اشاره شد ما این روند را مثبت می‌دانیم و از آن  حمایت می‌کنیم.

ناصر کنعانی در این نشست خبری که بیش از یک ساعت به طول انجامید ، درباره مواضع ایران در خصوص تحولات در حوزه قفقاز جنوبی گفت: مواضع صریح و شفاف ایران در قبال تحولات در منطقه قفقاز جنوبی بارها در  سطوح مختلف به صورت رسمی اعلام  شده است و هیچ گونه ابهامی در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه از هفته گذشته شاهد آغاز درگیری‌های جدید مرزی بین دو کشور  آذربایجان و ارمنستان بودیم که به کشته و زخمی شدن تعدادی از طرفین منجر شد .

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان این که  ایران مبتنی بر سیاست همسایگی و سیاست اصولی خود مبنی بر تلاش برای کمک سازنده به حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای، در سریع‌ترین زمان ممکن وارد عمل شد  و تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک در این زمینه انجام  داد، تصریح کرد: در این ارتباط شاهد انجام  گفت‌وگوی نخست وزیر ارمنستان با رئیس جمهور ایران  و انجام تبادل نظر بین دو کشور در این زمینه بودیم  و آقای رئیس‌جمهور  در این گفت‌وگوی تلفنی، دیدگاه‌ها و مواضع تهران را در خصوص این تحولات بیان کرد  و توصیه‌های سیاسی خودش را به طرف ارمنستانی منتقل کرد. بعد از آن هم گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه ایران با همتای آذربایجانی انجام شد.

سخنگوی  وزارت امور خارجه تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته  که از ابتدای این  بحران از هیچ گونه کمکی برای ایجاد آرامش و پایان بخشیدن به درگیری‌ها دریغ نکرده بود، در این زمینه با سرعت عمل وارد شد و با تلاش‌های دیپلماتیک تلاش کرد آتش بس برقرار شود و آرامش به مرزهای دو کشور بازگردد.

 وی افزود : مواضع اصولی ایران در این ارتباط  واضح و روشن است. ما معتقد به ضرورت استفاده از رویکرد و راهکارهای سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها و کاهش تنش و ورود به گفت‌وگوهای سیاسی برای حل و فصل اختلافات مرزی دو کشور آذربایجان و ارمنستان  هستیم.

 کنعانی با بیان این که درباره ژئوپلیتیک منطقه و عدم تغییر مرزهای بین‌المللی، سیاست جمهوری اسلامی ایران کاملا واضح و روشن است، افزود: ما بر این موضوع تأکید داریم که  آن چیزی که می‌تواند به حل و فصل این اختلافات کمک کند، هم وجود اراده سیاسی در دو کشور برای شروع گفت‌وگوها و هم استفاده از چارچوب‌های منطقه‌ای و تلاش‌های توام با حسن نیت همسایگان است که به پایان دادن درگیری‌ها و حل و فصل اختلافات کمک کند. ایران بر مبنای سیاست همسایگی خود روابط دوستانه و نزدیکی با دو طرف دارد و در این چارچوب همچنان آماده است برای پایان دادن به تنش‌ها و حل اختلافات کمک کند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ادامه نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحولات قره باغ و سفر نانسی پلوسی رییس مجلس آمریکا به ارمنستان ، با تشریح مجدد سیاست و نگاه ایران به تحولات حوزه قفقاز جنوبی گفت: ما معتقدیم تشدید تنش‌ها در منطقه قفقاز، منافع هیچ یک از  کشورهای منطقه و همچنین کشورهای درگیر در این بحران را تامین نمی کند، آن چیزی که می‌تواند حل کننده این بحران باشد گفت‌وگوهای مشترک بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان و استفاده از ظرفیت های منطقی برای کاهش تنش‌ها است .

کنعانی ادامه داد: ما معتقدیم که تغییر ژئوپلیتیک در منطقه  و تغییر مرزها باعث ایجاد بی‌ثباتی در منطقه  می شود. چارچوب های منطقه‌ای برای ما اصل است و همان طور که گفتم دامن زدن به تنش ها را در چارچوب منافع دو کشور  آذربایجان و ارمنستان و همچنین  منافع ملت‌های منطقه نمی‌دانیم.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره سفر امروز صبح  رئیس‌جمهور به نیویورک و اینکه‌ با توجه به حضور علی باقری مذاکره کننده ارشد ایرانی  در این سفر ، امکان برگزاری جلسه‌ای در نیویورک در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها وجود دارد یا نه ؟ و آیا برنامه ای در این ارتباط تعریف شده است؟ اظهار کرد: سفر رئیس‌جمهور و هیأت همراه به نیویورک برای مشارکت در هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده است.

وی ادامه داد: حضور آقای باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در این سفر، برای همراهی با هیأت عالیرتبه جمهوی اسلامی ایران است  و برنامه تعریف شده‌ای برای گفت‌وگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب این نشست و اجلاس وجود ندارد.

وی افزود:  اما به صورت طبیعی نشست‌های بین‌المللی فرصت خوبی برای برگزاری نشست های سیاسی ،  انجام مذاکرات بین کشورها و فرصتی برای تبادل نظر در خصوص موضوعات مورد علاقه کشورها است  .

کنعانی ادامه داد: این که  در حاشیه این نشست گفت‌وگوهایی در خصوص موضوع هسته‌ای و  مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت  بگیرد این احتمال را رد نمی‌کنیم و ایران از هر فرصتی  برای  بیان دیدگاه‌های خود استفاده می‌کند.

 سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران هیچ موقع میز مذاکره را ترک نکرده است و مذاکرات سازنده را به عنوان روشی سازنده و معقول برای حل و فصل اختلافات می‌ داند و اینکه در حاشیه این نشست گفت‌وگوهایی با طرف‌های مذاکره کننده رفع تحریم‌ها صورت بگیرد یک احتمال است و ما از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌ها  و پیشبرد منافع ایران در عرصه بین‌المللی استفاده می‌کنیم.

 وی با بیان این که روش سیاسی و استفاده از چارچوب‌های چندجانبه بین‌المللی روش مناسب برای حل پرونده‌ها است، تاکید کرد: همان طور که اشاره شد ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های سازنده و منطقی خودش استفاده خواهد کرد و مجمع عمومی سازمان ملل هم یکی از فرصت‌های مناسب پیش روی ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا کمک ایران به لبنان در حوزه انرژی رایگان خواهد بود؟ گفت: رایگان بودن موضوعیتی ندارد. گفت‌وگوهای ما با مقامات لبنان در حوزه تامین انرژی و کمک‌های اقتصادی به این کشور در قالب یک بسته است و رایگان بودن موضوعیت ندارد و کمک برای رفع مشکلات این کشور در حوزه  سوخت و برق مطرح است./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 42548

ارسال نظر