هیچ توجیهی برای ترک عمل نیست | دشمن را با هوش مصنوعی از پای درآوردیم

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: برخی رژیم‌های وابسته منطقه که با رویکرد آفندی برابر ایران بوده‌اند، امروز از حوزه آفندی به حوزه پدافندی تغییر رویکرد داده‌اند.

هیچ توجیهی برای ترک عمل نیست | دشمن را با هوش مصنوعی از پای درآوردیم

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم بازدید رئیس، اساتید و نخبگان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از پارک ملی و فن‌آوری نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه "امروز دولت و مجلس انقلابی بر سرکار هستند و نگاه‌های مسئولین به داخل و ظرفیت‌های داخلی معطوف شده است"، گفت: اکنون موقع کار و اقدام است و در چنین فضایی هیچ توجیهی برای کوتاهی و ترک عمل قابل قبول نیست.

وی افزود: همکاری دانشگاه و حوزه دفاع در کشور از همان دوران دفاع مقدس شکل گرفته است به‌طوری که اولین گروه نقشه‌برداری در حوزه موشکی در دوران دفاع مقدس از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بوده است.

سردار حاجی‌زاده تصریح کرد: در حوزه‌های همکاری دانشگاه و دفاع، به موفقیت‌های خوبی رسیده‌ایم و به‌جرئت می‌توان گفت اگر ما از واردکننده سیم خاردار به صادرکننده فن‌آوری رسیده‌ایم و با طی مرزهای دانش، دشمن را در فاصله بیش از یک‌هزارکیلومتری با هوش مصنوعی از پای درآوردیم، از ارتباط با دانشگاه حاصل شده است، در عین حال با وجود روابط قوی سپاه با دانشگاه‌ها باید بپذیریم ظرفیت بهره‌برداری نیروهای مسلح در مقابل اقیانوس توانمندی‌های دانشگاهی ناچیز است و باید کل کشور از این ظرفیت تعیین‌کننده و در دسترس استفاده کنند.

وی با بیان اینکه درصد زیادی از اتلاف سرمایه‌های کشور در برخی از برهه‌ها، ناشی از سوءمدیریت و یا پروژه‌های تحمیلی بوده است، گفت: باید در دانشگاه، پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها به‌سمت رفع این گونه مشکلات سوق پیدا کند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه راندمان پایین در برخی از عرصه‌ها را از بی‌تدبیری و طرحهای تحمیلی دانست و به اساتید دانشگاه خاطرنشان کرد: با توجه به درخواست کمک دولت و رئیس جمهور محترم از دانشگاه‌ها علاوه بر بخشهای دانش‌بنیان، برای حل معضلات در عرصه مدیریتی کلان کشور نیز کمک فکری بدهید زیرا طرح‌ها و ایده‌های دانشگاهیان و نخبگان کشور، همواره دلسوزانه و فراجناحی تلقی می‌شود.

سردار حاجی‌زاده همچنین در این مراسم به سؤالات تعدادی از اساتید و نخبگان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون علوم فضایی تصریح کرد: با توجه به واقعیت‌های امروز جهان و افق پیشِ‌رو، ما محکوم به انجام کار و تحقیقات فضایی هستیم و این یکی از مؤلفه‌های قدرت هر کشور است که پیامدهای آن در زمینه‌های مختلف کشاورزی، کنترل سیل و... راهگشا است.

سردار حاجی‌زاده در خصوص اکوسیستم و سلامت انسانی و محیط زیست، تعامل بین دانشگاه‌ها و هوافضا و انتقال تجارب و باورپذیری و اعتماد به نفس نخبگان را حائز اهمیت بالا توصیف کرد و گفت: نیروی هوافضای سپاه هم از جنبه تکنیکی و تجهیزاتی و هم کاهش اثرات سوء امواج راداری از استانداردهای بسیار بالایی برخوردار است و مطالعات فراوانی در این زمینه از جمله کاهش توان خروجی رادارهای بومی نسبت به توان خروجی رادارهای غیربومی که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، داشته است.

وی در ادامه گفت: اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان می‌توانند با اولویت‌بندی پروژه‌های کاربردی و تمرکز نسبت به آنها تا حصول نتیجه را در دستور کار قرار دهند.

فرمانده نیروی هوافضا با تشریح وضعیت و تحولات منطقه گفت: امروز وضعیت منطقه، وضعیت بسیار خوبی است، ما یک دهه پرچالش را که شروع آن با تحریم‌های فلج‌کننده اوباما و در ادامه اقدامات تنش‌افزا در منطقه و فشار حداکثری ترامپ و ترور مذبوحانه شهید حاج قاسم سلیمانی و خروج از برجام ادامه پیدا کرد با تدبیر فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت الله امام خامنه‌ای (مدّ ظلّه العالی) در پیگیری راهبرد مقاومت فعال سپری و سیلی‌های محکمی را بر دشمن وارد کردیم و موازنه منطقه تغییر یافته است به‌طوری که تا سال‌های اخیر برخی رژیم‌های وابسته منطقه که به‌دنبال ائتلاف با آمریکا و اخیراً رژیم صهیونیستی با رویکرد آفندی برابر ایران بوده‌اند، امروز از حوزه آفندی به حوزه پدافندی تغییر رویکرد داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امروز دشمن اذعان دارد که "فشار حداکثری شکست خورده است و ایران برتری هوایی ما را بعد از ۸۰ سال به دست گرفته است و به یک قدرت بلامنازع تبدیل شده است."، و به‌گفته بعضی از سران کشورهای عربی مبدأ تاریخ باید قبل و بعد از سرنگونی هواپیمای جاسوسی گلوبال هاوک تعیین شود.

سردار حاجی‌زاده بازدارندگی را مانند دوچرخه‌سواری توصیف و تصریح کرد: در حین دوچرخه‌سواری اگر رکاب نزنیم، واژگون می‌شویم و باید حرکت ما در قدرت‌افزایی بازدارنده مستمر باشد زیرا خباثت‌های دشمن ادامه دارد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به ترور ناجوانمردانه سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: ترامپ تصور این را نداشت که ایران اقدامی انجام دهد اما هنگامی که مشاهده کرد مردم و مسئولین براساس فرهنگ عاشورا و شعار "هیهات منّا الذلّة" مطالبه انتقام کردند، با عملیات روانی ایران را به مقابله به مثل در صورت اقدام و مورد حمله قراردادن بیش از ۵۲ نقطه حیاتی ایران تهدید کرد ولی با الطاف الهی پایگاه تروریستی و نظامی آنها در عراق را قاطعانه و دقیق زدیم و در واقع با عملیات عین‌الاسد فروپاشی آمریکا جلو افتاده است و هیمنه پوشالی آن نمایان شده است و این ماجرا به‌مثابه الگویی برای سایر کشورهای مستقل، آزاده و استکبارستیز در تاریخ ثبت شد.

سردار حاجی‌زاده با تأکید بر اینکه "امنیت ایران بومی و در حد عالی است و ما از کارهای خیلی سخت در زمینه دفاعی و نظامی عبور کرده‌ایم"، گفت: در حوزه فضایی در کمتر از سه سال ماهواره را در مدار قرار دادیم، در تولید رادار جزو ۲۰ کشور برتر جهان هستیم و در زمینه پهپاد و موشک‌های نقطه‌زن در زمره قدرت‌های برتر هستیم، اینها هیچ کدام اتفاقی و تصادفی نبوده است بلکه با هدف‌گذاری دقیق، مدیریت نظام‌مند، تمرکز و استعدادیابی و اقدام جهادی و در تعامل با نخبگان و دانشگاه‌های کشور به این نتایج دست یافته‌ایم و با این فرمول می‌توان مشکلات کشور را در سایر حوزه‌ها نیز مرتفع کرد و منشأ همه این دستاوردها دانشگاه‌ها و نخبگان این مرز و بوم هستند که برای پاسخ به نیازهای کشور بایستی همچنان پای کار باشند.

در ابتدای مراسم، دکتر کریمی رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه "امروز روز فاخر و ارزشمندی برای ماست" گفت: زمینه‌های بسیار خوبی در دانشگاه برای همکاری در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی با محوریت محصول‌محوری و کاربردی با نیروی هوافضای سپاه وجود دارد که می‌تواند در پروژه‌های سامانه‌ای و سیستمی به‌کار برده شود.

در این مراسم رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و فرمانده نیروی هوافضای سپاه، چارچوب توسعه همکاری‌های بین دو سازمان را مورد توافق قرار دادند.

 

منبع: العالم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 40229

ارسال نظر