افشاگری حسن روحانی درباره اعتراضات بنزینی آبان ۹۸

بسیاری معتقدند «پاییز 98» را می‌توان یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخ معاصر ایران در نظر گرفت.

افشاگری حسن روحانی درباره اعتراضات بنزینی آبان ۹۸

بسیاری معتقدند «پاییز ۹۸» را می‌توان یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخ معاصر ایران در نظر گرفت. 

حدود ۳سال پس از آن روزها ، روایت‌های تازه‌ای از حسن روحانی منتشر شد بلافاصله بازخوردهای وسیعی در رسانه‌ها و فضای مجازی پیدا کرد. روایتی برآمده از کتاب «جنگ بدون آتش و دود» است. روایتی برآمده از خاطرات شفاهی حسن روحانی که در یکی از نشست‌های اختصاصی‌اش بیان شده است. روحانی در اظهاراتش، روایتی از ماجرای اعتراضات آبان ۹۸ و همچنین تلاش قدرت‌های جهانی برای شکل دهی به دیدار ترامپ-روحانی ارایه می‌کند که از طریق کنار هم قرار دادن آنها می‌توان تصویری از چرایی وقوع حوادث به دست آورد. 

روحانی درباره سخت ترین چالش سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دوران ریاست جمهوری اش روایت می‌کند که «قصد داشتیم بنزین و گازوئیل را در بازار بفروشیم و برای دولت تأمین مالی کنیم. اما بدون اینکه به مردم فشار مضائف وارد شود. ما سه قوه در مورد اجرای این طرح توافق کردیم، ولی وقتی زمان اجرا رسید، در کاسه ما گذاشتند.»

او می‌گوید: «برای سفر استانی به کرمانشاه رفته بودم. به من خبر دادند که خبرگزاری فارس اعلام کرده که آخر هفته قرار است بنزین گران شود. مردم به خیابان ریختند، صف تشکیل شد، پمپ بنزین آتش زدند. در حالی که در آن مقطع اصلا قصد این کار را نداشتیم. با این حال گفتم که برای چند ماه آینده را هم لغو کنید. هر روز یک داستان جدید پیش می‌آمد.»

نکته مهم اینجاست که روحانی خبر از دستگیری و بازجویی برخی افراد را می‌دهد؛«غروب جمعه عده‌ای تصمیم گرفتند، دولت را زمین بزنند. بعد‌ها افراد اصلی دستگیر شدند. بازجویی‌های آن‌ها موجود است که می‌گویند از چه کسانی دستور گرفته بودند.»

عبارتی که هرچند کاملا روشن بیا ن نشده است، اما مرزگشایی از آنها مشخص می‌کند کدام جریانات به دنبال زمین زدن دولت به بهانه قیمت بنزین بوده‌اند. باید دید، قسمت‌های بعدی روایت‌های رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم از مقاطع خاص کشور چه اسرار مگوی دیگری را فاش می‌کند. اسراری که آگاهی از آنها به افکار عمومی کمک می‌کند تا دوستان ملت را از دشمنان ملت تشخیص دهند

اگر اوباما جای ترامپ بود...

نویسنده روایت می کند که روحانی در آن جلسه به سه مقطعی که پرونده احیای برجام در حال حل شدن بود، اشاره کرده و گفته بود: «ما سه مقطع در میانه جنگ اقتصادی داشتیم که کار به سمت صلح می رفت. مقطع اول اروپایی ها با محوریت مکرون واسطه شدند. مقطع دوم میانجیگری ژاپن بود و مقطع سوم مربوط به سفر نیویورک است.»

روحانی در مورد سفر مهرماه 98 به نیویورک توضیح می دهد: «وقتی اعلام کردیم که من به نیویورک میروم، اعضای ۵ بعلاوه یک هم آمدند. مرکل که کمتر به نیویورک سفر می کرد، آمد. جانسون در حالی که وسط درگیری های داخلی سیاسی بود، به نیویورک آمد و وزرای خارجی چین و روسیه هم در نیویورک مانده بودند.»

روحانی دقایق پایانی سفر را که همه منتظر دیدار او و ترامپ بودند، اینگونه نقل می کند: «اینجا واسطه گری رخ میداد که موضوع میان ایران و امریکا حل شود. همه چیز آماده مذاکرات مستقیم بود. طرف امریکایی ابراز می کرد که ترامپ بی صبرانه علاقه مند به دیدار است. اما احساس کردم که یک جای کار به شدت لنگ می زند. ترامپ تاکید داشت که او باید خبر دیدار را اعلام کند و بعد دیدار انجام شود. برای من روشن بود که ترامپ بازیگر است. او آدم عادی نبود. هر لحظه بازی می کرد. یک هنرپیشه قابل بود. نگران بودم که خبر دیدار را منتشر کند و بعد بازی را به هم بزند.»

حسن روحانی حتی حاضر می شود بپذیرید که خبر دیدار در میانه دیدار دو رئیس جمهور پخش شود اما این اتفاق هم رخ نمی دهد. روحانی می گوید: «ما می گفتیم که اول دیدار انجام شود و بعد خبرش منتشر شود و خلاصه کار به جایی رسید که گفتند دیدار انجام شود و وسط جلسه خبرش هم اعلام شود. اما پیش از جلسه بازهم تیم ما به گفت وگو و مشورت مشغول شدند و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که با ترامپ امکان گفت وگوی برابر و صادقانه وجود ندارد. طرفهای خارجی هم این را می دانستند. »

روحانی برای اولین بار نیتش را فاش می کند که امکان دیدار دو رئیس جمهور تا چه اندازه برقرار بود. راوی این جلسه روایت کرده است که روحانی در این بخش گفته بود: «اگر جای ترامپ، اوباما رئیس جمهور بود، قطعا به آن جلسه میرفتم.»/ نامه نیوز

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 39293

  • پيمان

    وقتي آن زمان رو در رو با شيطان بزرگ مذاکره مي کرديد وضع مردم اين نبود دير يا زود بايد مستقيم بدون قيم با آمريکا مذاکره کنيد هزينه اش را هم با يک نظرخواهي بالاي80 درصدي از مردم بپرسيد تا بدانيد مردم خواهان مذاکره با دنيا هستند دنياي بدون آمريکا يعني تحريم و ضرر مطلق و شکي در آن نيست

ارسال نظر