نشست خبری ابراهیم رئیسی | گشت ارشاد مدیران راه‌اندازی شد

رئیس‌جمهور گفت: هیچ‌کس کار سلیقه‌ای حق ندارد بکند؛ جامعه در مدار قانون است؛ احترام به قانون برای همه ضروری است.

نشست خبری ابراهیم رئیسی | گشت ارشاد مدیران راه‌اندازی شد

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور امروز (دوشنبه) در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دولت، گفت: خدا را شاکریم که در این یک سال که به عنوان رئیس جمهور مسئولیت دولت را بر عهده داشتیم و توفیق خدمتگزاری به مردم را داشتیم همواره شاهد عنایت حضرت حق و امداد الهی بودیم.

وی افزود: از مردم عزیز و صبور که با دولت همراهی کردند تقدیر و تشکر می‌کنم. همچنین از مقام معظم رهبری که در این یک سال با رهنمودهایشان دولت را کمک کردند تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: همچنین از همه‌ی دستگاه‌ها، نهادهای انقلاب اسلامی و اصحاب رسانه که تلاش کردند فعالیت‌های دولت را اعلام کنند و گره‌های ذهنی را باز کنند، تشکر می‌کنم.

رئیسی گفت: با توجه به نکاتی که در ایام انتخابات بر آن تاکید کردم، اولین تغییر رویکرد دولت که بر آن تاکید کردیم، دولتی مردمی و توجه به خواست مردم و حضور در میان مردم و با مردم بودن است.

وی افزود: در یک سال اخیر در ۳۱ استان کشور و بیش از ۵۰ شهر و روستا سفر انجام شد. برخی ملامت کردند که ثمرات حضور شما در میان مردم چیست و در این باره اظهار نگرانی داشتند، اما آن‌ها تجربه این حضور را ندارند و لذت آن را نچشیده اند. همچنین ما در مجامع کارگری، کشاورزی، دانشگاهی و تعلیم و تربیت حضور داشتیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی تفاوت دارد، تصریح کرد: بین کسی که پشت میز نشسته است و کسی که در میدان است و وضع مردم را می‌بیند و مشکلات را از نزدیک احساس می‌کند فرق وجود دارد.

وی افزود: اینکه مردم مشکل دارویی داشته باشند را باید از نزدیک ببینیم. باید مشکلات و مسئله مردم را شناخت و برای رفع آن راهکار پیدا کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه رویکرد دوم دولت عدالت محوری است که بر اساس سند آمایش سرزمینی است، افزود: البته ممکن است عزیزی در یک دانشگاه یا مرکزی نسبت به سند حرفی داشته باشد. که اشکالی ندارد.

رئیسی افزود: در جذب نیروی انسانی، در پرداخت‌ها، ارتقای نیروی انسانی و در به کارگیری افراد و در همه مسائل همواره تاکید شده است که باید پیوست عدالت وجود داشته باشد. در دولت، در شورای عالی استان‌ها و هم در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ ها، تاکید شده است که باید همه‌ی اقدامات به سِمت عدالت گرایش داشته باشند و اگر در جایی با عدالت فاصله دارد باید عملکرد اصلاح شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: نکته سوم، ستیز با فساد و اصلاح ساختارهای اقتصادی و افرادی است که دارای کجی و فساد می‌شوند و با روابط ناسالم و همچنین اخذ رشوه، نظام اداری ما را آلوده می‌کنند که باید با آن‌ها مقابله کرد.

رئیسی افزود: بخش بازرسی ریاست جمهوری در این زمینه فعال شده است، البته وظیفه ضدیت با فساد در هر سازمانی اول از همه، خود همان سازمان و دولتمردان باید باشند و در این مورد آنچه که وجود داشته با آن برخورد شده است. یعنی مدعی فساد و مسئول مبارزه با فساد را در هر دستگاهی مدیر همان دستگاه می‌شناسیم.

وی افزود: مدیران در کنار کار مدیریتی وظیفه مراقبت و رسیدگی با فساد را نیز دارند.

رئیس‌جمهور گفت: با مسئله فساد و ساختارهای فسادزا و رانتی که جیب عده‌ای را پُر می‌کند و بی‌عدالتی را رواج می‌دهد باید برخورد شود و معتقدیم باید این ساختارها اصلاح و شاهد تولید پرونده نباشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مسئله همگرایی و هم‌افزایی میان نهادهای مختلف هم در دولت مورد توجه است، افزود: ما تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود. در برخی دولت‌های قبلی شاهد این امر بوده‌ایم، اما از ما تأکیدات همواره در دولت این بوده که حاشیه‌ها ما را از متن، که خدمتگزاری به مردم است دور نکند.

رئیسی تصریح کرد: حرکت جهادی برای پیشبرد امور کشور هم از تأکیدات دولت است، برخلاف وجود موانع ما باید آن موانع را رفع کنیم و بدانیم که به تعبیر رهبری انقلاب، هیچ مشکلی در کشور نیست که حل‌شدنی نباشد. پس ما با روحیه جهادی به دنبال حل مشکلات باشیم.

وی با بیان اینکه رویکرد بعدی حرکت جهادی و مدیریت جهادی در دولت است، تاکید کرد: نگاه ما به «می‌توانیم» است. بدون تردید ما با موانعی روبروی هستیم و باید با حرکت جهادی به دنبال رفع موانع باشیم. رهبری فرمودند که هیچ مشکلی در کشور نیست که حل نشود؛ ما با این نگاه حرکت می‌کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: انتظار مردم بیان مشکل نیست و انتظار حل مشکل دارند.

بیگانگان برای ما مشکلی حل نمی‌کنند

رئیسی با بیان اینکه رویکرد بعدی نگاه به درون است و بیگانگان مشکلی برای کسی حل نکردند، تصریح کرد: نگاه به دستان توانای مردم، جوانان و کارشناسان نگاه دولت بوده است.

وی اضافه کرد: نگاه به دستان بیگانه کشور را معطل نگه می‌دارد، کما اینکه سال‌ها کشور معطل نگه داشته شد. ما ظرفیت در کشور کم نداریم و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کردیم. در مساله تولید در کشور نگاه به درون کشور از مهمترین محورهای دولت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه رویکرد بعدی شکستن حلقه مدیران و جذب جوانان بوده است، اظهار کرد: این بدان معنا نیست کسانی که تاکنون کار کردند نباید از آن‌ها استفاده کرد، اما گفتیم کسانی که روحیه تحولی ندارند، جای خود را به افراد تحول‌گرا بدهند.

رئیسی افزود: موضوع بعدی مسئولیت‌پذیری، تصمیم‌گیری و معطل نکردن شرایط کشور توسط دولت است. مسئولان با حرکت جهادی تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه کشور نیازمند تصمیم‌های متقن و قوی و باز کردن گره‌هاست، افزود: اگر مدیریت با شجاعت همراه نباشد مشکل ایجاد می‌کند. تصمیمات باید متقن اتخاذ شود.

رئیس جمهور همچنین اعلام کرد: گشت ارشاد مدیران که بنده وعده داده بودم تشکیل شده است.

تکمیل می‌شود…/ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 38361

ارسال نظر