دستور ویژه رئیس قوه قضائیه درباره خانواده شهدا

رئیس قوه قضائیه بر اجرای کامل قوانین و مقررات مرتبط با خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و آزادگان تاکید کرد.

دستور ویژه رئیس قوه قضائیه درباره خانواده شهدا

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه بر اجرای کامل قوانین و مقررات مرتبط با خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و آزادگان تاکید کرد.

به گزارش عرشه آنلاین، وی اظهار کرد: امسال سالروز بازگشت آزادگان مصادف با سالروز به اسارت درآمدن آل‌الله شده است؛ شما خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و آزادگان بویژه مادران و همسران و خواهران شهدا، به خوبی شرایط و مصائبی و رنج‌هایی که بر آل‌الله تحمیل شد را درک می‌کنید.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: آزادگان ما از یک سو در اسارتگاه‌های دژخمیان بعثی شکنجه می‌شدند و سخت‌ترین عذاب‌ها و آزارها را تحمل می‌کردند و از سویی دیگر خانواده‌های این عزیزان نیز در داخل کشور رنج و زجر اسارت آنان را احساس می‌کردند و از این حیث آزرده و رنجور می‌شدند.

 رئیس قوه قضائیه در ادامه با تشریح و تبیین وجوه مختلف ارزش‌هایی اسلامی و انسانی نظیر «ایثار و ازخودگذشتگی»، «شجاعت و شهامت»، «غیرت»، «فطانت» و «ایمان به هدف مقدس و جهاد در راه آن» که به صورت اعلی و آشکار در وجود شهدا و ایثارگران و آزادگان ما متجلی و متبلور بود، گفت: استقامت به معنای استمرار حرکت در مسیر صواب و درست است؛ استقامت یعنی آن ارزش‌ها و صفات اسلامی و انسانی در وجود فرد واجد آن صفات پسندیده، حفظ شود و این امری است که آزادگان و ایثارگران ما باید به آن توجه داشته باشند و روحیه آزادگی را در خود حفظ کنند.  

رئیس قوه قضائیه آزادگان ایران اسلامی را دانش‌آموختگان مکتب و نهضت حسینی دانست و گفت: آزادگان ما در اسارتگاه‌های رژیم بعثی علی‌رغم همه شکنجه‌ها و سختی‌ها، همچنان ایثارگری و ازخودگذشتگی می‌کردند و عزت و حریّت را در آن اسارتگاه‌ها معنا کردند و حتی به مأموران صلیب سرخ جهانی نیز درس آزادگی و شرافت می‌دادند.

وی تصریح کرد: آزادگان ما در آن فضای خفقان و شکنجه و آزار و محدودیت اسارتگاه‌های رژیم بعث، راه تبلیغ و انسان‌پروری و مجاهدت را پیدا کرده بودند و در اسارتگاه نیز با کلام و عمل خود، ارزش‌های الهی را تبلیغ می‌کردند و آن اسارتگاه‌ها را به دانشگاه تبدیل کرده بودند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به ارزش والای مجاهدت‌های شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان و خانواده‌های معزز آنها، گفت: من به عنوان رئیس قوه قضائیه و به طور کلی همه مسئولان در بخش‌های مختلف در قبال خانواده معظم شهدا و ایثارگران و آزادگان، وظیفه و تکلیفی خطیر و مهم داریم.

وی تصریح کرد: به مسئولان قضایی در بخش‌های مختلف بویژه مسئولان معاونت انسانی قوه قضائیه دستور داده‌ام که صرفاً به رفع آن دسته از مشکلاتی که از ناحیه خانواده‌های معظم شهدا و آزادگان و ایثارگران مطرح می‌شود، اهتمام نداشته باشند بلکه خودشان شخصاً نسبت به شناسایی و رفع مشکلات و معضلات این بزرگواران تا حد ممکن اقدام کنند.

رئیس قوه قضائیه بر اجرای تمام و کمال قوانین و مقررات مرتبط با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و آزادگان تاکید کرد و خطاب به معاون منابع انسانی دستگاه قضا گفت: در موارد و مسائلی نیز که مرتبط با خانواده‌های معزز شهدا و آزادگان و ایثارگران است و پیرامون آنها قوانین و مقرراتی وجود ندارد، ورود کرده و تمهیدات لازم را برای رفع آن مسائل اتخاذ کنید.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به اصل مهم خودنظارتی و اهتمام نسبت به انجام وظایف و تکالیف خود در وهله نخست، بیان داشت: همه شاغلین در مراکز و مراجع قضایی از جمله برخی از شما آزادگان سرافراز که از همکاران قضایی ما هستید، باید در وهله نخست بررسی کنید که آیا وظایف و تکالیف محوله به خود را درست، دقیق و به موقع انجام می‌دهید و رفتار مناسبی با ارباب رجوع دارید یا خیر؟ در وهله بعد در مقام تذکر و امر به معروف باید به همکاران و بالادستی‌ها و زیرمجموعه خود، اهتمام به انجام درست مأموریت و تکریم ارباب رجوع را یادآوری کنید و متذکر شوید.

وی تصریح کرد: باید نظارت و توجه به ارزش‌ها را از خودمان شروع کنیم؛ باید بررسی کنیم که آیا در گفتار و کردار خود، صادق هستیم؟ اگر صادق هستیم، آیا این صداقت در خلوت و جَلوت و مقابل دوربین و پشت دوربین یکسان است؟

 رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت مقوله رضایتمندی مردم و مراجعان به دستگاه قضایی، گفت: آیا در شرایط فعلی، مردم از ما رضایت دارند؟ پاسخ به این سؤال حتما مثبت نیست لذا همه ما در قوه قضائیه، هر کدام در بخش‌ها و مسئولیت‌های مرتبط با خود باید درصدد غلبه بر مسائل و مشکلات برآییم و رفع کاستی‌ها را از خودمان شروع کنیم و در مرحله بعدی، با ادبیات و رفتار اسلامی به همکاران و زیردستی‌ها و بالادستی‌های خود نیز رفع کاستی‌ها را گوشزد کنیم.

 رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به موضوع انتصابات در دستگاه قضایی که در سخنان یکی از حاضرین در جلسه مطرح شد، گفت: با من صریح و بدون‌لکنت حرف بزنید و بدانید که اهتمام و توجه من، مسئولیت سپردن به افراد متعهد، کاردان و دلسوز است؛ اما باید توجه کنید که دایره شناخت من از افراد، آنگونه وسیع و گسترده نیست که نسبت به تک تک شاغلین در دستگاه قضایی شناخت داشته باشم، لذا شما می‌توانید افراد شایسته‌تر و لایق‌تر را به من معرفی کنید و من از این امر استقبال می‌کنم.

وی تصریح کرد: از سویی دیگر ممکن است، شاخصه‌ها و معیارهایی که مدنظر من است و آن را به کمیسیون انتصابات ارائه داده‌ام با شاخصه‌ها  معیارهای شما بزرگواران تفاوت‌ها و تمایزاتی داشته باشد؛ علی‌ایحال من از مساعدت و پیشنهادات شما ایثارگران و آزادگان سرافراز در قضیه انتصابات در دستگاه قضایی استقبال می‌کنم.

*پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، «محمدباقر الفت» معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه به ارائه آمار و توضیحاتی در خصوص وضعیت ایثارگران، آزادگان و مدافعان حرم دستگاه قضایی پرداخت و گفت: مجموع آزادگان شاغل و بازنشسته دستگاه قضایی ۲۱۴ نفر است و ۲۷ نفر از فرزندان آزادگان نیز در قوه قضاییه مشغول ارائه خدمات قضایی و اداری به مردم هستند.

الفت با بیان اینکه ۱۷ نفر از مدافعان حرم آل‌الله در دادگستری‌های سراسر کشور و ستاد قوه قضاییه از قبل در عدلیه حضور دارند، گفت: دستگاه قضایی مفتخر به داشتن یک شهید و یک جانباز مدافع حرم نیز می‌‎باشد.

همچنین در این نشست صمیمی، «یحیی کمالی‌پور» و «حمیدرضا امیرپور» از آزادگان هشت سال دفاع مقدس، «حسین براتی» از رزمندگان مدافع حرم، «مریم عظیمی» همسر شهید مدافع حرم مهدی نوروزی و خانم «راغب املشی» همسر آزاده امیر صادقی دشتی، به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند و پیشنهاداتی را در راستای بهره‌گیری مطلوب‌تر از ظرفیت ایثارگران و آزادگان در دستگاه قضایی ارائه کردند.

معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه علاوه بر مراسم امروز آیین تجلیل از خانواده معظم شهدای مدافع حرم و آزادگان سرافراز دستگاه قضایی که با حضور رئیس عدلیه برگزار شد، این مراسم را در سایر استان‌های کشور نیز ترتیب داده است./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 36525

ارسال نظر