شکست دولت در اجرای دارو یاری؛ بلایی که حذف ارز ترجیحی بر سر بیماران آورد

عضو کمیسیون پزشکی مجلس شورای اسلامی گفت: در تئوری یه حرفی می‌زنند که در عمل دیده نمی‌شود؛ مردم در خرید دارو با قیمت‌های زیاد مواجه بوده و از طرفی بعضا از نبود دارو دچار مشکل می‌شوند وقتی با آقایان صحبت می‌کنیم می‌گویند قرار است فلان کار انجام شود اما در واقعیت این کار رخ نمی‌دهد.

شکست دولت در اجرای دارو یاری؛ بلایی که حذف ارز ترجیحی بر سر بیماران آورد

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون پزشکی مجلس شورای اسلامی گفت: در تئوری یه حرفی می‌زنند که در عمل دیده نمی‌شود؛ مردم در خرید دارو با قیمت‌های زیاد مواجه بوده و از طرفی بعضا از نبود دارو دچار مشکل می‌شوند وقتی با آقایان صحبت می‌کنیم می‌گویند قرار است فلان کار انجام شود اما در واقعیت این کار رخ نمی‌دهد.

به گزارش عرشه آنلاین، وی ادامه داد: برای فهمیدن این موضوع کافی است که به صورت راندمان به داروخانه‌ها رفته و از مردم این سوال را بپرسیم که چقدر توانسته‌اند داروهای مورد نیازشان را به دست آورند. وضعیت فعلی یک واقعیت تلخ است که از قبل هم نتایج‌اش مشخص بود که ممکن است با اجرای حذف ارز ترجیحی چنین اتفاقی رخ دهد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره علت بروز مشکلاتی در اجرای طرح دارویاری اظهار کرد: علت آن است که یا پول ندارند و یا این‌که دیر به دیر پول می‌دهند و یا اصلا درست پول نداده و به مریض می‌گویند که بعدا بیا پولت را بگیر.

وی یادآور شد: این مشکل حتی در زمانی که من وزیر بودم هم وجود داشت؛ روند به این صورت است که مثلا منابعی برای سوختگی اختصاص می‌دهند اما منابع اختصاص داده شده برای ۱۰ مورد داروی سوختگی است؛ حال این‌که ۱۰۰ مورد سوختگی رخ می دهد و در نتیجه برای پرداخت ۹۰ مورد دیگر با مشکل مواجه می‌شوند، این یعنی مابه‌التفاوت خیلی بیشتر از منابع تخصیص داده شده است؛ تازه به فرض آنکه منابع را تازه اختصاص دهند.

پزشکیان در تبیین پیشنهادش برای اجرای درست طرح دارویاری گفت: باید این کارها را دولت قبل از حذف ارز ترجیحی انجام می‌داد که هم ریال کافی در اختیار تولید کنندگان دارو قرار داده تا مواد اولیه خریداری کنند و هم به درستی سیستم پزشک خانواده و ارجاع را پیاده کرده تا ارتباط مالی بین بیمار و پزشک و داروخانه کلا قطع می‌شد. وقتی سیستم را درست نمی‌کنند و همه چیز به صورت فرآیند دیده می‌شود وضعیت این شده که مواردی نادیده گرفته شده و چنین مشکلاتی به وجود می‌آید با این وضعیت کماکان گرانی دارو ادامه داشته و حتی در برخی موارد احتمال کمبود دارو هم است این معنایی جز ادامه مشکلات ندارد.

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 33786

ارسال نظر