جزئیات جدید از درگیری مرزی ایران و طالبان

سخنگوی وزارت خارجه درباره علت درگیری‌ها در مرز افغانستان توضیحاتی ارائه کرد.

جزئیات جدید از درگیری مرزی ایران و طالبان

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) دهم مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر وزیر نیرو به افغانستان در خصوص حق‌آبه هیرمند گفت: بحث حق‌آبه موضوع بسیار مهمی است رئیس جمهور اخیرا تاکید مضاعفی داشت بر بحث ضرورت پیگیری حق‌آبه ایران.

کنعانی بیان کرد: اهتمام هیأت حاکمه سرپرستی در این خصوص نشانگر التزام مقامات این کشور به توافقات مشترک است. در وزارت خارجه موضوع را دنبال می‌کنیم وزیر خارجه بعد از تاکید و دستور رئیس جمهور با وزیر خارجه موقت افغانستان صحبت و بر این موضوع تأکید کرد.

وی گفت: تحقق این امر به همکاری صادقانه طرف‌های ما در کشور دوست افغانستان بستگی دارد و این را نشانه حسن نیت می‌دانیم که دوستان ما مایل هستند همکاری توام با تعامل سازنده را با ایران شکل دهند. تلاش‌های خود را با جدیت ادامه می‌دهیم. هنوز شاهد تحقق انتظارات ایران از برادران در افغانستان نیستیم. میزان آبی که واریز می‌شود ناچیز است و امیدواریم برادران در افغانستان به تعهدات خود عمل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره درگیری مرزی با نیروهای طالبان در مرزهای شرقی نیز اظهار داشت: موضوع افغانستان برای ما حائز اهمیت است. اتفاقات دو روز گذشته در مرز مشترک با افغانستان برداشت ما این است براساس اظهارنظرهایی که مراجع ذیربط در ایران داشتند این است که به نظر می‌آید این اتفاقات ناشی از عدم توجه و توجیه درست نیروهای مرزبانی افغانستان به خطوط مشترک مرزی و خطوط شناخته شده مرزی دو کشور است. سال‌های گذشته ما اقدامی را در حوزه مرزی انجام دادیم ایجاد یک دیوار امنیتی برای مقابله با بحث تردد قاچاقچیان و مقابله با قاچاق مواد مخدر و در بخشی از این مناطق به نظر می‌آید نیروهای مرزبانی افغانستان توجیه وضعیت مرزی نیستند و شناخت دقیقی از مناطق و خطوط مرزی ندارند و برخی اقدامات و تحرکات آنها باعث ایجاد سوءتفاهم و بعضا برخورد مرزی می‌شود.

وی ادامه داد: نیروهای مرزبانی ایران با اشراف بر مرزهای منطقه با دقت تحرکات مرزی را رصد می‌کنند و نسبت به صیانت از امنیت مرزی اهتمام جدی دارند و با مسؤولیت و دقت عمل می‌کنند این انتظار را از مقامات سرپرستی افغانستان داریم که نیروهای مرزبانی خود را با دقت بیشتری توجیه کنند و نسبت به خطوط مرزی آشنا و نسبت به وظایفشان توجیه کنند و شاهد تکرار این گونه اتفاقات نباشیم. افغانستان را کشور همسایه دوست و برادر می‌دانیم و خواستار حفظ آرامش در خطوط مرزی و بهترین همکاری‌ها برای تامین امنیت مرزها هستیم که اینها مرزهای امنیت و همکاری باشد و امیدواریم در طرف مقابل این تاکید و اهتمام بیشتر باشد که شاهد پیشگیری از اتفاقات مشابه در مرزهای مشترک دو کشور باشیم./ انتخاب

دیگر رسانه ها

کدخبر: 33730

ارسال نظر