ادعای عجیب درباره روابط ایران و چین

شبکه سی‌جی‌تی‌ان با اشاره به گفت‌وگوی اخیر روسای جمهور ایران و چین درباره چالش‌های امنیتی بین‌المللی و موضوعات اقتصادی می‌نویسد: هر دو کشور در حال برداشتن گام‌هایی معنادار در جهت منطقه‌ای صلح‌آمیزتر هستند، چراکه شرایط شکننده جهانی همچنان تحت تأثیر طرح‌های هژمونیک و تک قطبی قرار دارد.

ادعای عجیب درباره روابط ایران و چین

شبکه سی‌جی‌تی‌ان با اشاره به گفت‌وگوی اخیر روسای جمهور ایران و چین درباره چالش‌های امنیتی بین‌المللی و موضوعات اقتصادی می‌نویسد: هر دو کشور در حال برداشتن گام‌هایی معنادار در جهت منطقه‌ای صلح‌آمیزتر هستند، چراکه شرایط شکننده جهانی همچنان تحت تأثیر طرح‌های هژمونیک و تک قطبی قرار دارد. این‌ها کلیدهای بازگشایی پتانسیل‌های جهان در اجتناب از سیاست تفرقه و پرداختن به چالش‌های آشکاری مانند فقر، یک‌جانبه‌گرایی و نابرابری‌های اجتماعی هستند.

به گزارش عرشه آنلاین، این رسانه چینی در ادامه با تاکید بر اینکه "رفتار ناعادلانه‌ای درقبال ایران در رابطه با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صورت گرفته است" افزود: در همین حال، ایران اتصال منطقه‌ای خود و ایجاد مشارکت‌های استراتژیک با سایر کشورها، از جمله چین را در اولویت قرار داده است. علاوه بر این، ابراهیم رئیسی در هفته‌های ابتدایی ریاست جمهوری خود تلاش کرده است تا ایران را از اولویت های سیاست خارجی تفرقه انگیز آمریکا در منطقه جدا کند. تهران به دنبال عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای (SCO) است که روند عضویت آن از سال ۲۰۲۱ آغاز شده و قرار است در اجلاس بعدی سازمان همکاری شانگهای که اواسط سپتامبر ۲۰۲۲ در سمرقند ازبکستان برگزار خواهد شد، نهایی شود.

سی‌جی‌تی‌ان ادامه داد: ولادیمیر نوروف سرپرست وزارت امورخارجه ازبکستان نیز به تازگی اعلام کرده که در سال جاری (میلادی) یک یادداشت درخصوص تعهدات ایران به عنوان یک کشور عضو سازمان همکاری شانگهای امضا خواهد شد که در آن، چارچوب های چندجانبه در غیاب خصومت‌ها به عنوان راه پیش رو برای بازگشایی پتانسیل‌های منطقه‌ای ایران در اولویت قرار می‌گیرد.

سی‌جی‌تی‌ان می‌نویسد: سیاست خارجی تاریخی آمریکا در خاورمیانه تنها منجر به بروز اختلاف میان کشورهای منطقه شده که نیازمند رویکردی جدید در جهت عادی سازی در سال ۲۰۲۲ است. با توجه به اینکه تلاش‌ها برای تقویت برنامه‌های همکاری همه‌جانبه بین ایران و چین انجام شده است، فشار دیپلماتیک از سوی ایران به منظور اصلاح روابط با کشورهای عربی، ازجمله عربستان سعودی همچنان ادامه دارد. برگزاری نشست وزرای امورخارجه دو کشور نیز در بغداد، پایتخت عراق در حال برنامه‌ریزی است.

این شبکه همچنین با اشاره به اینکه "چین، به عنوان یک شریک استراتژیک، همچنان از حل‌وفصل مناقشات باقی‌مانده در خاورمیانه به صورت دوستانه و مستقل حمایت می‌کند" گزارش داد: ایران در زمینه رفاه و امنیت جهانی از ابتکار امنیت جهانی (GSI) و ابتکار توسعه جهانی (GDI) چین حمایت کرده است. ابتکار امنیت جهانی به دنبال حل معضل امنیت جهانی از طریق امنیت غیرقابل تقسیم در غیاب شیوه تک قطبی است.

سی‌جی‌تی‌ان در گزارش خود آورده است: به طور مشابه، ابتکار توسعه جهانی جذابیت جهانی گسترده‌ای دارد، چراکه بیش از ۱۰۰ کشور از این طرح حمایت کرده‌اند، در حالی‌که ۵۰ کشور دیگر نیز به گروه دوستان GDI که توسط پکن در پلت‌فرم سازمان ملل راه اندازی شده است، پیوسته‌اند. این تعهد تزلزل ناپذیر به ابتکارات صلح‌آمیز و به‌علاوه همکاری در زمینه‌های انرژی، زیرساخت‌ها و اقتصادی مسیر درستی را برای سایر کشورهای منطقه برای داشتن نظم جهانی انعطاف پذیرتر مشخص می‌کند.

این رسانه چینی در پایان خاطر نشان کرد: با حمایت از اصل چین واحد و دفاع از منافع کشورهای در حال توسعه، هم چین و هم ایران اراده جمعی برای تمرکز بر حوزه‌های مورد توجه واقعی را نشان داده‌اند که عاری از بازی قدرت، ساخت سلاح یا اقدامات تحریک‌آمیز است. این دیدگاه جمعی سابقه درستی را برای نظم جهانی صلح‌آمیزتر ایجاد می‌کند.

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 33609

ارسال نظر