آخرین اخبار مذاکرات از وین | نگاه بازار ارز به مذاکرات چگونه بود ؟

یک کارگروه لغو تحریم‌ها با حضور تیم کارشناسان ایران و دیگر کشورهای عضو برجام از صبح روز سه‌شنبه در هتل کوبورگ وین تشکیل و مذاکرات پیرامون لغو تحریم ها ادامه دارد .دیپلمات های ایرانی این اقدام را گامی مهم در مذاکرات خوانده اند.

آخرین اخبار مذاکرات از وین | نگاه بازار ارز به مذاکرات چگونه بود ؟

در وین چه خبر است؟ مذاکرات وین چگونه پیش می رود؟ عرشه آنلاین براساس اخبار بدست آمده از وین گزارش می دهد یک کارگروه لغو تحریم‌ها با حضور تیم کارشناسان ایران و دیگر کشورهای عضو برجام از صبح روز سه‌شنبه در هتل کوبورگ وین تشکیل و مذاکرات پیرامون لغو تحریم ها ادامه دارد .دیپلمات های ایرانی این اقدام را گامی مهم در مذاکرات خوانده اند. 

دور جدید گفت‌وگوها بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) با هدف رفع تحریم‌ها دوشنبه (دیروز/ هشتم آبان) در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.


درباره علی باقری بیشتر بخوانید :زندگینامه: علی باقری‌


علی باقری کنی» معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح کرد که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت‌وگوها قرار گیرد.

شرط آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین در پیامی توئیتری در این باره نوشت: «ایالات متحده تأیید کرده که حاضر است تمامی تحریم‌های مغایر با مفاد توافقات صورت گرفته در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) علیه ایران را لغو کند، به این شرط که ایران بطور کامل به اجرای شرایط توافقنامه هسته‌ای بازگردد.»

این دیپلمات روس در عین حال افزود: «البته درمذاکرات دیپلماتیک چندجانبه، شطیان در جزییات لانه می‌کند. در حال حاضر فهرست مشخص تحریم‌هایی که باید لغو شوند، در حال بررسی قرار دارد.

منبع ایرانی به الجزیره: توافق موقت را نمی‌پذیریم

یک منبع ایرانی در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره، ضمن تأکید بر اینکه ایران توافق موقت در وین را نخواهد پذیرفت، گفت که ایران در صورت شکست مذاکرات، گزینه‌های دیگری در دست دارد و این موضوع را طرف‌های دیگر نیز می‌دانند.

او افزود: «هیچ چانه‌زنی و بحثی در خصوص پرونده‌های سیاسی و امنیتی در وین صورت نمی‌گیرد و اولویت فقط رفع تحریم‌هاست. پیشرفت در مذاکرات منوط به این است که طرف‌های مقابل تضمین‌های واقعی در خصوص رفع تحریم‌ها بدهند.»


بیشتر بخوانید  / تیم همراه علی باقری در مذاکرات احیای برجام در وین


واکنش بازارارز و قیمت دلار به مذاکرات وین

گزارش از بازار تهران نیز حاکی است که  هشتم آذرماه همزمان با اولین روز آغاز فاز جدید مذاکرات وین، دلار از ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان با رشد ۳۰۰ تومانی به ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

  بازار ارز بیش از یک سال است که چشم انتظار سرنوشت برجام است و در ماه‌های گذشته این بازار حتی نسبت به تغییر دولت در ایران نیز واکنش خنثی داشت، اما در مقابل در برابر هر خبر ریز و درشت از برجام بلافاصله واکنش نشان می‌داد.

تمامی کارشناسان معتقد بودند بازار ارز در صورت وقوع هر اتفاق مثبتی در جهت احیای برجام گرایش به پایین آمدن نرخ دارد و قیمت‌های نزولی بعد از انتشار اخبار مثبت مذاکرات هم همین نکته را نشان می‌داد. اما تعلل و تاخیر در احیای برجام و تعیین تکلیف تحریم‌ها و ارزهای بلوکه شده این بازار را دچار فرسایش کرده تا جایی که حالا در اتفاقی عجیب در روز از سرگیری مذاکرات وین شاهد صعود دوباره نرخ ارز بودیم.دیروز هشتم آذرماه همزمان با اولین روز آغاز فاز جدید مذاکرات وین، دلار از ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان با رشد ۳۰۰ تومانی به ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

قیمت سکه هم در این روز افزایشی بوده و به مرز ۱۳ میلیون تومان رسید. قیمت طلا نیز نسبت به روز گذشته ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان بالا رفت و با ۱ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان خرید و فروش شد. بورس هم با افت ۴ هزار واحدی روبه رو شد و روند نزولی خود را ادامه داد.نرخ و شاخص بازارها نشان می‌دهد برخلاف ماه‌های گذشته که هرگونه اخبار مثبتی درباره برجام با واکنش مثبت بازارها همراه می‌شد، این بار اخبار مذاکرات نتوانسته تحول و تکانی در بازارها ایجاد کند.

رفتار بازارها در اولین روز از سرگیری مذاکرات نشان می‌دهد، بازیگران این بازارها و فعالان اقتصادی در دولت سیزدهم حتی امید خود به بهبود شرایط اقتصادی بعد از تعیین تکلیف برجام را از دست داده و به آینده اقتصاد این دولت خوش بین نیستند. به نظر می‌رسد، فعالان بازارها مذاکرات هسته‌ای را دیگر عامل اصلی برای تغییر نرخ ارز نمی‌دانند و شاخص‌های اقتصادی در داخل کشور را عاملی با تاثیرگذاری بیشتر در تغییر قیمت ارز می‌شناسند.

ابهام در بودجه سال ۱۴۰۴، کسری ۴۰۰ هزار میلیاردی دولت برای بودجه امسال، سیاست‌های دستوری دولت رئیسی، اعتراضات و نارضایتی مردمی، سقوط قدرت خرید و بی برنامگی دولت در جهت اصلاح ساختار اقتصادی از جمله عوامل مهم داخلی است که فعالان اقتصادی را نگران کرده و حالا به این جمع بندی رسیده‌اند که حتی در صورت احیای برجام و افزایش درآمدهای ارزی هم نمی‌توان حداقل تا پایان امسال انتظار تحول جدی در وضعیت فعلی اقتصاد داشت.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 3282

ارسال نظر