ترامپ با شنیدن این خبر ذوق‌زده شد

نیویورک تایمز نوشت: من می‌خواهم به سوال دوم برگردم. آیا ایالات متحده می‌تواند ترامپ را محاکمه نکند؟ مطمئنم که پاسخ این سوال خیر است.

ترامپ با شنیدن این خبر ذوق‌زده شد

«چارلز ام. بلو»، ستون‌نویس روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی برای این روزنامه نوشت: «هر تاخت و تاز سیاسی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا انجام داده، برای به چالش کشیدن نقاط ضعف قانونی ما بوده است و هر موقعی او که توانسته بر یکی از این موانع غلبه کند، حریص‌تر شده و او اکنون به یک نابودگر سیاسی قهار بدل شده است.

به گزارش عرشه آنلاین، با نتایج جلسات استماع کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا برای تحقیق در خصوص وقایع ششم ژانویه (حمله به کنگره ایالات متحده)، موضوع روشن‌تر شده است که دونالد ترامپ با تعداد زیادی از اتهامات باید مواجه شود. اما من دادستان نیستم و در وزارت دادگستری آمریکا کار نمی‌کنم. در نهایت، این وزارتخانه است که تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

دو سوالی که در محضر وزارت دادگستری آمریکا مطرح می‌شود این است که آیا شواهد کافی برای جرائمی که ترامپ مرتکب شده وجود دارد یا خیر. دوم اینکه آیا کشور می‌تواند ترامپ را محاکمه نکند؟

من می‌خواهم به سوال دوم برگردم. آیا ایالات متحده می‌تواند ترامپ را محاکمه نکند؟ مطمئنم که پاسخ این سوال "خیر" است.

او از شکست‌های خود درس گرفته است و اکنون خطرناک‌تر از همیشه شده است. او یاد گرفته است که سیستم سیاسی کشورش قادر نیست او را پاسخگو کند. او می‌تواند تلاش کند تا از یک ملت خارجی برای دستاوردهای سیاسی خود اخاذی کند تا بدین‌ ترتیب از دفتر و قدرتش کناره‌گیری نکند. او حتی می‌تواند کودتایی را برپا کند تا باز هم از قدرتش کناره‌گیری نکند.

ترامپ یاد گرفته است که رئیس‌جمهوری بزرگترین هدیه در زندگی او است. دهه‌ها است که او زندگی مجلل و مرفهی داشته است و از تمامی آن‌ها بهره برده است اما به واسطه ریاست جمهوری، او می‌تواند دروغ‌هایی را به نفع خود بسازد و منتشر کند. ترامپ هرگز از این مقام دوری نخواهد جست.

اکنون با تحقیقات کنگره نسبت به شورش او و تلاش‌هایش برای دزدیدن نتایج انتخابات، وی باری دیگر از شکست‌هایش درس می‌گیرد. او درس می‌گیرد که تلاشش برای تصاحب قدرت باید در ابتدای ریاست‌جمهوری‌اش تحقق یابد نه پایان آن. و او همچنین یاد می‌گیرد که امکان شکستن سیستم سیاسی وجود دارد.

ظاهراً دونالد ترامپ برای سرپوش گذاشتن بر آنچه که در کمیته تحقیقات فاش شده است، مجدد به دنبال شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گردد. در واقع او با تصاحب قدرت می‌خواهد، یک محافظی برای خود ایجاد کند تا بدین ترتیب هم از منافع خود حمایت و هم از پاسخگویی در برابر قانون جلوگیری کند.

اگر دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده انتخاب شود، احتمالا وضعیت از دور اول او هم بدتر خواهد شد.

این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا می‌خواهد عرصه را بر افراد نزدیک خودش تنگ کند. مایک پنس، معاون سابق ترامپ و کسی که متحد او بود در نهایت نمی‌خواهد حمایت بی‌قید و شرط از ترامپ کند. ترامپ بار دیگر این اشتباه را درخصوص افراد نزدیک به خود انجام نخواهد داد؛ افرادی که در نهایت قدرت او را زیر سوال ببرند.

برخی از افرادی که طی تحقیقات کنگره وفاداری خود را به کشورشان بیشتر نشان دادند تا به شخص ترامپ، کارکنان سطح پایین بودند. حتی آن‌ها هم مانعی را برای این رئیس‌جمهوری سابق ایجاد کردند. اما ممکن است او برای این موقعیت هم راهکاری داشته باشد.

شاید خطرناک‌ترین درسی که ترامپ خواهد گرفت این باشد "اگرچه روسای جمهور بیش از اندازه برای شکست خوردن قدرتمند نیستند اما برای فرار از قانون بیش از اندازه قدرتمند هستند." اگر رئیس‌جمهوری بتواند با مصونیت فعالیت کند، ریاست‌جمهوری عاملی مثل فساد را به سیستم دعوت و این موضوع دموکراسی را نقض می‌کند.

برخی‌ها استدلال می‌کنند که محاکمه این رئیس‌جمهوری سابق برای همیشه سیاست‌های رئیس جمهوری را تغییر خواهد داد اما من معتقدم که محاکمه نکردن او به فروپاشی کل اکوسیستم سیاسی و در نتیجه کشور را تهدید می‌کند.»

دیگر رسانه ها

کدخبر: 32636

ارسال نظر