پیام قالیباف درباره سامان‌دهی فضای مجازی

رئیس مجلس گفت: هرگونه سیاست‌ورزی، مقررات‌گذاری و سامان‌دهی این فضا از سوی حاکمیت بایستی با خواست و اراده قاطبه مردم هم‌سو و هم‌گام باشد تا مصالح همه ذی‌نفعان، توامان تأمین گردد.

پیام قالیباف درباره سامان‌دهی فضای مجازی

رئیس مجلس گفت: هرگونه سیاست‌ورزی، مقررات‌گذاری و سامان‌دهی این فضا از سوی حاکمیت بایستی با خواست و اراده قاطبه مردم هم‌سو و هم‌گام باشد تا مصالح همه ذی‌نفعان، توامان تأمین گردد.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز ملی فناوری اطلاعات ، پیامی داد گه بخش هایی از آن به شرح زیر است :

سخت است که در عصر حاضر، از اقتصاد، فرهنگ، رفاه، جامعه و سیاست صحبت کنیم و نقش و تأثیر بی‌بدیل فنّاوری اطلاعات را در آن‌ها نادیده بگیریم. اگر در هر کدام از این بخش‌ها کارآمدی وجود دارد، اصلی‌ترین دلیل آن، کاربست رویکردها و ابزارهای فنّاوری اطلاعات در حکمرانی است و اگر خلل و نقصانی هست، ردپای کم‌توجهی و غفلت از حضور و بکارگیری فنّاوری اطلاعات را در آن عرصه مشاهده می‌کنیم.

حل مشکلات امروز کشور، خصوصاً در عرصهٔ اقتصاد وابسته به فنّاوری اطلاعات و حضور پای‌کار دانشمندان و فعّالان این حوزه است، چرا که این حوزه از فناوری‌های روزگار ما، به‌عنوان عامل تحرّک و پیشران سایر حوزه‌ها شناخته می‌شود. اما این موتور قدرتمند هنوز در کشور ما، منشأ ایجاد تحول چشمگیر در بخش تجارت و اقتصاد و کاهش هزینه‌های بخش تولید عمل نکرده و دستیابی به این مهم را در پرتو فضاسازی مناسب برای حضور فعّالانۀ بخش خصوصی و هدایت مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاه‌های کشور با رویکرد کاربردی کردن دستاوردهای علمی-پژوهشی، قابل تحقق می‌دانم، به آن شرط که دولت در جایگاه سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری و تثبیت راه‌کارهای حفظ نیروهای کارآمد و متخصص، نقش‌آفرینی کند و فرصت را برای این جامعۀ تخصصی ارزشمند، بیش از پیش فراهم سازد.

موضوع بسیار مهم دیگر، بحث امنیت زیرساخت‌ها، سامانه‌ها و پایگاه‌های داده‌ای به عنوان دارائی‌ها و سرمایه‌های ارزشمند کشور است که در ایام اخیر، برخی از آن‌ها مورد هجمهٔ دشمنان این مرز و بوم قرار گرفته. از این رو، توجه به امن‌سازی زیرساخت‌ها و خدمات مبتنی بر فنّاوری اطلاعات، خصوصاً تسریع در تکمیل و راه‌اندازی «شبکهٔ ملی اطلاعات» از جمله انتظارات مهم از دستگاه‌های اجرایی کشور، خصوصاً وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات به عنوان معمار این شبکه و بخش خصوصی به عنوان مجری و تأمین‌کنندهٔ زیرساخت‌، خدمات و محتوای آن است.

این‌جانب به عنوان نمایندهٔ مردم و رئیس مجلس شورای اسلامی، باور دارم که «فضای مجازی» در حال حاضر به یکی از فضاهای مهم زیست اجتماعی، تعامل فرهنگی و کارآفرینی و اشتغال تبدیل شده است. از این‌رو هرگونه سیاست‌ورزی، مقررات‌گذاری و سامان‌دهی این فضا از سوی حاکمیت بایستی با خواست و ارادهٔ قاطبهٔ مردم هم‌سو و هم‌گام باشد تا مصالح همهٔ ذی‌نفعان، توامان تأمین گردد.

مجلس شورای اسلامی و نمایندگان پرتلاش این دوره نیز، با درک اهمیت این حوزۀ اثرگذار، آمادگی دارند تا با تصویب قوانین مترقی و رفع موانعی که با اصلاح در قوانین جاری کشور امکان‌پذیر است، زمینۀ رشد بالنده و دستیابی به قله‌های پیشرفت در این عرصه را فراهم سازند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 30539

ارسال نظر