بیانیه تروئیکای اروپایی: ایران در مذاکرات قطر، باز هم مطالبات فرعی و غیرواقع‌بینانه را مطرح کرد

بیانیه تروئیکای اروپایی: ایران در مذاکرات قطر، باز هم مطالبات فرعی و غیرواقع‌بینانه را مطرح کرد / توافق احیای کامل برجام در ماه مارس در وین حاصل شد، اما ایران از این فرصت استفاده نکرد / اقدامات ایران، پنجره‌ رسیدن به یک راهکار فوری دیپلماتیک را می‌بندد

بیانیه تروئیکای اروپایی: ایران در مذاکرات قطر، باز هم مطالبات فرعی و غیرواقع‌بینانه را مطرح کرد

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و المان در آستانه نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آخرین وضعیت اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ پیرامون برجام به تکرار مواضع خود درباره تحولات اخیر مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها پرداختند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد با تکرار ادعاهای ساختگی علیه برنامه هسته‌ای ایران آمده است: شورای امنیت همچنان درگیر تهدید امنیت بین المللی ناشی از ادامه تشدید تنش هسته ای ایران است. برنامه هسته ای ایران اکنون بیش از هر زمان دیگری در گذشته پیشرفته است.

سه کشور اروپایی مدعی شده‌اند توافق برای از سرگیری احیای کامل برجام از ماه مارس در وین حاصل شده، اما ایران از این فرصت استفاده نکرده است.

به گزارش «انتخاب»، در این بیانیه آمده است: «تلاش‌های فشرده دیپلماتیک برای احیای برجام به حصول توافقی عملی منجر شده که از اوایل مارس بر روی میز قرار دارد. متأسفیم که ایران تا کنون از این فرصت دیپلماتیک استفاده نکرده و به تشدید تنش‌های هسته‌ای ادامه داده است.»

در ادامه بیانیه آمده است: «اقدامات ایران به سرعت، توازنِ توافقی که ما از ماه‌ها پیش بر سر آن برای احیای برجام مذاکره کرده‌ایم را برهم زده و پنجره‌ را برای رسیدن به یک راهکار فوری دیپلماتیک می‌بندد.»

در این بیانیه آمده است: «شورای امنیت کماکان از تهدیدهای تنش‌زایی هسته‌ای ایران برای امنیت بین‌المللی آگاه است. برنامه هسته‌ای ایران اکنون از هر زمان دیگر نسبت به گذشته پیشرفته‌تر است.»

تروئیکای اروپایی خاطرنشان کرده‌اند: «ایران در سه سال گذشته گام‌هایی بی‌سابقه برای سرعت بخشیدن به برنامه هسته‌ای خود برداشته است. برخی از جدی‌ترین گام‌ها[ی ایران] در حین جاری بودن مذاکرات برای بازگرداندن ایران و آمریکا به احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک به توافق برداشته شده است.»

سه کشور اروپایی همچنین ادعا کرده‌اند: «اقدامات ایران، موانع بیشتری برای بازگشت این کشور به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام و همچنین توانایی آژانس اتمی برای تضمین ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند.»

نمایندگان سه کشور اروپایی به مذاکرات قطر هم اشاره کرده و گفته‌اند: «متأسفانه برداشت ما این است که در جلسه‌ای که روز گذشته در دوحه برگزار شد ایران بار دیگر از مغتنم شمردن فرصت امتناع ورزید و در عوض، مطالبات فرعی و غیرواقع‌بینانه مطرح کرد.»

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 28510

ارسال نظر