مذاکرات برجام متوقف شد | بدون نتیجه ای مشخص و روشن

مذاکرات دوروزه‌ی احیای برجام توسط علی باقری بدون نتیجه در قطر به پایان رسید/ شرط تضمین انتفاع اقتصادی ایران اختلافی است که نیاز به تصمیم طرف آمریکایی دارد

مذاکرات برجام متوقف شد | بدون نتیجه ای مشخص و روشن

عرشه آنلاین : نشست «علی باقری» مذاکره کننده ارشد ایران با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قطر که قرار بود هفتم و هشتم تیرماه برگزار شود، بدون نتیجه ای مشخص و روشن به پایان رسید.

به گزارش عرشه آنلاین،مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان این مذاکرات گفت : دو روز مذاکرات فشرده در دوحه برای احیای برجام انجام شد و متاسفانه پیشرفت مورد نظر اروپا بعنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات آن طور که انتظار می‌رفت، محقق نشد. به کار در این زمینه ادامه می‌دهیم؛ حتی با اضطرار بیش‌تر تا به دست آمدن توافقی کلیدی برای عدم اشاعه و ثبات منطقه‌ای

پایگاه آمریکایی آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گفته «ایرانی ها، مسائل قدیمی که حل شده و برخی مسائل دیگر که جدید هستند، اما ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارد را [در این مذاکرات] مطرح کرده‌اند.»

خبری که در صورت صحت نشان می‌دهد موارد مورد اختلاف میان ایران و آمریکا به قوت خود باقی است و ایران حتی پیشنهادات و خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده است.

 تسنیم خبرگزاری ایرانی نیز به نقل از منابع آگاه در مذاکرات گزارش داد، در جریان این دور از گفت‌وگوها که به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برگزار شد و اتحادیه اروپا نقش میانجی و انتقال‌دهنده پیام را برعهده داشت، ایران مجددا بر لزوم دستیابی به یک توافق پایدار تاکید کرد.

آن چیزی که مانع از به نتیجه رسیدن این دور از گفتگوها شده، پافشاری طرف آمریکایی بر متن طرح پیشنهادی خود در وین۷ است که شامل «تضمین برای انتفاع اقتصادی ایران» نمی‌شود. در واقع واشنگتن به دنبال احیای برجام به منظور محدود کردن ایران بدون دستاورد اقتصادی برای کشورمان است.همین مساله باعث شده تا به دلیل ضعف دولت بایدن و عدم توانایی در تصمیم‌گیری نهایی، برای احیای توافق هسته‌ای که صرفا نیاز به پذیرش خط قرمز ایران در انتفاع اقتصادی از این رویداد از سوی آمریکا دارد، نشست دوحه هم تاثیری خاصی در پیشرفت مذاکراتی نداشته باشد.همین مساله باعث شده تا نماینده ارشد اتحادیه اروپا هم از این رویکرد آمریکا در عدم تلاش برای احیای برجام، انتقاد کند.

تجارت نیوز نیز نوشت :آغاز ضربتی مذاکرات این گمانه را ایجاد کرده بود که شاید ایران و آمریکا به راهکار جدیدی برای حل مشکلات خود رسیده‌اند و بسیاری در داخل و خارج به نتیجه مذاکرات دوحه امیدوار بودند.اما برخی هم معتقد بودند شانس توافق بیشتر شده اما این الزما به این معنا نیست که طرفین قرار است به توافق برسند.این مساله را جوزپ بورل در سفر تهران خود اعلام کرد و گفت: «هنوز نمی‌‌‌دانم آیا دو طرف قادر خواهند بود به اختلاف‌‌‌های سیاسی‌‌‌شان فائق بیایند یا خیر؟ چون مساله الان مشکلات سیاسی است.»

ادعای خبرنگار وال‌استریت ژورنال/ مذاکرات دوحه سازنده نبوده است

خبرنگار وال‌استریت ژورنال مدعی شد مذاکرات دوحه سازنده نبوده است.لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال در صفحه توییتر خود نوشت: یک منبع ارشد تایید کرد این دور از مذاکرات در دوحه امشب به پایان می‌رسد. همچنین تاکید بر آنچه امروز صبح به دستم رسید، این صحبت‌ها چندان مثبت نبوده است.

مذاکرات هسته‌ای به پایان رسید؟

مذاکرات دوحه به پایان رسید. اما سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده که در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، طبق روال همیشه باقری و مورا در تماس خواهند بود.

کنعانی گفته در ادامه روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقی‌مانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد. به تلاش‌هایمان برای بازگرداندن توافق به مسیر درست ادامه خواهیم داد.این اظهارات به این معناست که گویا مذاکرات قطر با نیت بررسی موارد اختلاف باقیمانده تشکیل شده و حالا قرار است به شکل دیگری ادامه داشته باشد.

اما در دور قبلی مذاکرات وین، طرفین بارها تاکید کردند که متن توافق آماده است و تنها یکی دو مورد باقیمانده و در این موارد هم چند باری طرفین با هم گفتگو کردند. اما اکنون هم دوباره همان مساله مطرح شده و قرار است تلاش‌ها برای رسیدن به توافق ادامه داشته باشد.

مذاکرات در وین دنبال می‌شود؟

آنگونه که سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته هدف مذاکرات دوحه رسیدن به توافق نهایی نبوده است.بلکه «مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپاست.»

پیتر استانو با اشاره به برگزاری مذاکرات غیرمستقیم برجام میان تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در قطر، گفت: مذاکرات برجام از وین به جای دیگری منتقل نشده است.

بر این اساس می‌توان گفت مذاکرات برجام احتمالا در وین ادامه پیدا می‌کند. اما هیچ چشم‌اندازی درباره زمان از سرگیری مذاکرات وجود ندارد. چون نشست وحه نشان داده اختلافات به قوت خود باقی است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 28302

  • ناشناس

    دلار و مواد غذایی خونه اجاره خونه ماشین لوازم همه چی پر

  • ناشناس

    روش و شیوه و نیتی که باقری کنی دنبال می کند دقیقا کپی برابر اصل سیاست های سعید جلیلی است و به نظر می رسد توسط جلیلی نحوه مذاکرات به باقری دیکته می شود لذا مردم نباید امیدی به احیا برجام داشته باشند و بهتر است در مسائل اقتصادی اگر خریدی دارند زود انجام دهند چون به زودی شاهد انفجار در بازار هستیم

ارسال نظر