مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا سه شنبه در دوحه | برجام احیا می شود؟

قرار است روز سه شنبه مذاکرات احیای برجام در دوحه قطر از سر گرفته شود .

مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا سه شنبه در دوحه | برجام احیا می شود؟

قرار است روز سه شنبه مذاکرات احیای برجام در دوحه قطر از سر گرفته شود . 

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که مذاکرات با ایران برای احیای برجام از سرگرفته می‌شود و واشنگتن برای حضور در دور جدید مذاکرات غیر مستقیم موافقت کرده است.عد از سفر اخیر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، اعلام شد که مذاکرات غیرمستقیم در روزهای آینده در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای عبور از بن‌بست کنونی از سر گرفته خواهد شد.

در همین رابطه بخوانید :

پیام های ایران و آمریکا درقطر چگونه مبادله می‌شود ؟

در همین خصوص، خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد انتظار می‌رود رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران امروز دوشنبه (۲۷ ژوئن) وارد دوحه شود و با وزیر خارجه قطر دیدار کند. رویترز در  ادامه به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شد که علی باقری مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هم «برای گفت‌وگو ۲۸ و ۲۹ ژوئن (هفتم و هشتم تیر) در دوحه خواهد بود».

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

آمریکا پس از خروج یکجانبه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق از برجام در سال ۲۰۱۸ تلاش کرد تا از فروش نفت ایران جلوگیری کند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا علی‌رغم آن‌که با وعده بازگشت به برجام روی کار آمد و بارها به شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران اعتراف کرد اما تاکنون نه تنها اقدام ملموسی برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران نکرده بلکه همواره توپ را به زمین ایران می‌اندازد و می‌گوید که ایران باید برای احیای توافق هسته‌ای تلاش کند.

مذاکرات دوحه یک نقطه عطف است 

 دیاکو حسینی در تحلیل از سرگیری مذاکرات احیای برجام گفت: به نظر می رسد در چند روز اخیر، با سفر لاوروف، بورل و الکاظمی به ایران و گفتگوی تلفنی وزیرخارجه با همتای چینی، پویایی تازه ای به وجود آمده که نشان دهنده یک جهش و تفاوت با دورهای قبلی گفتگو است. به خصوص اینکه به گفته بورل قرار است گفتگوها در یکی از کشورهای منطقه یعنی احتمالا قطر برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه چنین روندی باید یک نقطه عطف تلقی شود چرا که فرصتی که ایران باید به جمع بندی برسد بسیار کوتاه است گفت: علاوه بر این تکاپوهای منطقه ای نیز افزایش یافته و نشان دهنده مساله ای مهم نسبت به دوره های پیشین است. به نظر می رسد همه طرف ها به رغم همه فراز و نشیب ها، اختلافات در مذاکرات، درباره این موضوع توافق قطعی دارند که هیچ سناریو و انتخابی به جز احیای برجام برای طرفین وجود ندارد که بتواند حداکثر منافع را برای همه طرفین در این مقطع تامین کند.

حسینی با اشاره به اینکه اختلافات باقی مانده صرفا چانه زنی هایی است که در دقیقه ۹۰ برای گرفتن حداکثر امتیاز صورت می گیرد گفت: البته این بدان معنا نیست که ایران از خواسته خود مبنی بر خروج سپاه پاسداران از لیست ادعایی آمریکا صرفنظر خواهد کرد. معتقدم که باید توقع داشته باشیم که توافق احیای برجام صورت بگیرد و سلسله ای از گفتگوها در آینده ادامه داشته باشد.

آیا برقراری رابطه میان ایران و آمریکا ممکن است؟

مهدی خانعلی زاده، کارشناس مسائل بین الملل در مورد شرایط پرونده احیای برجام به اقتصاد آنلاین گفت: زمانی که دولت سیزدهم شروع به کار کرد سه رویکرد در درون جریان اصولگرایی (حامیان دولت) وجود داشت. رویکرد اول این بود که زیر میز بزنیم و از مذاکرات خارج شویم. رویکرد دیگر این بود که اوضاع کشور مناسب نیست و به همین دلیل باید در شرایط فعلی با تن دادن به یک توافق نفس راحتی بکشیم. در این میان آقای باقری هم نگاه جدیدی ارائه کرد که ما زیر میز نمی‌زنیم و مذاکره می‌کنیم. اگر توانستیم منفعت واقعی برای کشور کسب کنیم، توافق می‌کنیم و اگر نتوانستیم توافق نمی‌کنیم.

این کارشناس مطرح کرد که ما هیچ مشکلی در برقراری ارتباط با آمریکا نداریم.

خانعلی زاده در ادامه گفت: قرار نیست بر این نیست که اقتصاد ما را سیاست خارجی اصلاح کند و چنین چیزی امکان پذیر هم نیست، قرار بر این است که سیاست خارجی ما به اقتصاد کمک کند. من نمی‌گویم که می‌توانیم تحریم های بیشتری را تحمل کنیم و کار را پیش ببریم. اگر دیپلماسی درستی داشته باشیم، تحریم‌ها به حداقل تاثیرگذاری می‌رسد و وقتی تاثیرگذاری حداقلی شد‌، رفع تحریم‌ها راحت‌تر است. راه رفع تحریم‌ها از خنثی‌سازی آن می‌گذرد.

خانعلی زاده با طرح اینکه افراد زیادی در ایران تمایل به توافق دارند، گفت: این بدان دلیل است که راحت‌ترین راه برای عدم پاسخگویی به مردم لغو تحریم‌ها است.او در بخش دیگری از مصاحبه تاکید کرد: طرف آمریکایی تمایل به توافقی ندارد که دستاورد واقعی اقتصادی برای ایران داشته باشد.

این کارشناس بین‌الملل بیان کرد: تیم قبلی مذاکره کننده حاضر به توافق در هر شرایطی بود، یعنی اگر مذاکرات همچنان در دست تیم قبلی بود به طور کامل تا شهریور گذشته توافق شده بود، اما تیم فعلی صد در صد هر توافقی را نمی‌خواهد. این بر اساس متن گزارشی است که آقای دکتر عراقچی به عنوان پیش‌نویس توافق وین 6 در شهریور یا مرداد ماه به کمیسیون امنیت ملی مجلس داد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 28051

ارسال نظر