عربستان با حوثی‌ها مستقیما مذاکره می‌کند

منابع آگاه خبر دادند، امکان گفتگو‌های مجازی میان مقامات ارشد عربستان و حوثی‌ها با میانجیگری سازمان ملل و عمان فراهم شده است.

عربستان با حوثی‌ها مستقیما مذاکره می‌کند

منابع آگاه خبر دادند، امکان گفتگو‌های مجازی میان مقامات ارشد عربستان و حوثی‌ها با میانجیگری سازمان ملل و عمان فراهم شده است.

به گزارش عرشه آنلاین، یک خبرگزاری به نقل از منابع آگاه از مذاکرات مستقیم میان عربستان سعودی و حوثی‌های یمن خبر داد. امکان گفت‌وگوهای مجازی میان مقامات ارشد عربستان و حوثی‌ها با میانجیگری سازمان ملل و عمان فراهم شده است.

دویچه وله گزارش داد، دو منبع آگاه روز سه‌شنبه ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که طرف‌های متخاصم، عربستان سعودی و حوثی های یمن مذاکرات مستقیم برای بحث درباره امنیت در خطوط مرزی پادشاهی سعودی و روابط آینده تحت هر گونه توافق صلح با یمن را از سر گرفته‌اند.

گفته می‌شود، مذاکرات پراکنده تاکنونی میان دو طرف ماه گذشته پیش از تمدید آتش‌بس با میانجیگری سازمان ملل که در دوم ژوئن برای دو ماه دیگر تمدید شد، از سر گرفته شده است.

از سرگیری مذاکرات حاکی از تلاش‌های نتیجه‌بخش سازمان ملل و ایالات متحده برای یافتن راه‌حلی سیاسی برای جنگی است که به قیمت جان ده‌ها هزار نفر تمام شده و یمن را به آستانه قحطی و گرسنگی رسانده است.

هر دو منبع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، امکان گفت‌وگوهای مجازی میان مقامات ارشد عربستان و حوثی‌ها با میانجیگری مستقیم عمان فراهم شده است. یکی از این منابع می‌افزاید، در صورت پیشرفت کافی، برنامه‌هایی نیز برای دیدار رو در رو در مسقط وجود دارد.

دولت عربستان سعودی و یک مقام حوثی به درخواست رویترز برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ نداده اند.

پس از سال‌ها بن‌بست نظامی که در آن ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی نتوانست حوثی‌ها را از صنعا پایتخت یمن بیرون براند، ریاض به دنبال ایجاد روابط با جنبش مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است. حوثی‌ها هنوز بخش‌های وسیعی از مرز ۱۳۰۰ کیلومتری یمن با پادشاهی سعودی را کنترل می‌کنند.

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت، مقامات سعودی و حوثی‌ها در حال گفت‌وگو درباره یک توافق بلندمدت امنیت مرزی و همچنین نگرانی‌های ریاض در مورد زرادخانه موشک‌های بالستیک و پهپادهای مسلح این گروه هستند که برای انجام حملات مکرر به شهرهای عربستان استفاده شده‌اند.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران را به تسلیح و حمایت مالی از حوثی‌ها متهم می‌کند. هم تهران و هم حوثی‌ها این اتهام را رد می‌کنند.

به گفته یکی از منابع و شخص سومی که در جریان گفت‌وگوهاست، هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، در تلاش است تا رهبران حوثی‌ها را متقاعد کند نیروهای خود را از یک جاده اصلی در شهر مورد مناقشه تعز در جنوب غربی خارج کنند.

بازگشایی جاده حوبان یکی از شروطی است که رقیب حوثی‌ها، یعنی دولت به رسمیت شناخته شده یمن که مورد حمایت عربستان سعودی است، به عنوان شرط تمدید آتش‌بس تعیین کرده بود. اما حوثی‌ها تاکنون مقاومت کرده‌اند و استدلال می‌کنند که جاده حوبان خط مقدم است. به گفته منابع رویترز استقرار مجدد نیروها در این منطقه بخشی از توافق آتش‌بس نبوده است.

حوثی‌ها در اواخر سال ۲۰۱۴ دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی نزدیک به عربستان سعودی را از صنعا برکنار کردند. چند ماه بعد ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در درگیری های یمن مداخله کرد. حوثی‌ها مدعی هستند که با یک سیستم فاسد و متجاوز خارجی مبارزه می‌کنند.

از سوی دیگر، ریاض از جانب واشنگتن و دیگر متحدان غربی برای پایان دادن به جنگ تحت فشار قرار گرفته است.

منابع مطلع به رویترز گفته‌اند رئیس‌جمهوری ایالات متحده در اواسط ماه ژوئیه به ریاض سفر خواهد کرد. انتظار می‌رود در مقطعی که تلاش‌های قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران متوقف شده است، گفت‌وگوهای جو بایدن با مقامات عربستان سعودی شامل نگرانی‌های امنیتی در حوزه خلیج فارس نیز باشد.

منبع: انتخاب

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25914

ارسال نظر