سگ‌ گردانی جرم آشکار است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با اشاره به سگ‌ گردانی در سطح شهر گفت: حدود سه سال قبل در خصوص مساله سگ‌گردانی با دادسرا مکاتبه شد و دادسرا از دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی استعلام گرفت که آیا سگ‌گردانی تهدید علیه بهداشت عمومی هست یا خیر و آیا انتقال دهنده بیماری‌ها هست؟ از این رو بهترین پاسخ توسط دانشگاه علوم پزشکی در چند صفحه ارائه و اعلام کردند که سگ‌گردانی تهدید علیه بهداشت عمومی است که این موضوع جرم آشکار است.

سگ‌ گردانی جرم آشکار است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با اشاره به سگ‌ گردانی در سطح شهر گفت: حدود سه سال قبل در خصوص مساله سگ‌گردانی با دادسرا مکاتبه شد و دادسرا از دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی استعلام گرفت که آیا سگ‌گردانی تهدید علیه بهداشت عمومی هست یا خیر و آیا انتقال دهنده بیماری‌ها هست؟ از این رو بهترین پاسخ توسط دانشگاه علوم پزشکی در چند صفحه ارائه و اعلام کردند که سگ‌گردانی تهدید علیه بهداشت عمومی است که این موضوع جرم آشکار است.

به گزارش عرشه آنلاین، حجت‌الاسلام احمد عبداللهی‌نژاد دبیر ستاد امر به‌ معروف استان اصفهان امروز _دوشنبه، بیست‌وسوم خردادماه_ در نشست خبری با موضوع تبیین اقدامات صورت گرفته، رویکردهای آینده این ستاد و اقدامات و فعالیت‌ها در حوزه مطالبه‌گری ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه کرامت اظهار کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر نهاد حاکمیتی است که اعضای ۱۸ گانه دارد. یعنی مانند سایر دستگاه‌ها یک نفر و یک مجموعه نیست که مدیر و زیرمجموعه داشته باشد بلکه ۱۸ عضو دارد.

دبیر ستاد امر به‌ معروف استان اصفهان ادامه داد: قانون در مجلس شورای اسلامی درسال ۹۴ اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر را مشخص کرده است که امام جمعه مرکز استان (رئیس)، استاندارد، مدیرکل اطلاعات، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، رئیس یکی از دانشگاه‌های استان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، دو نفر از نمایندگان مردم به انتخاب مجمع نمایندگان، دادستان مرکز استان، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات، مدیرکل صداوسیما، فرمانده ناجا، فرمانده سپاه، دبیر ستاد ائمه جمعه استان، یک نفر از مدیران مدارس علمیه و مدیر مدرسه علمیه خواهران در استان و دبیر ستاد امر به معروف هستند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان تصریح کرد: وظایف این ستاد در ماده ۱۶ بیان شده که سیاست‌گذاری عمده وظایف این دستگاه است، برخی تصور می‌کنند ستاد امر به معروف براساس نامی که دارد یک فریضه دینی و یک مجموعه فرهنگی در کنار سایر مجموعه‌های فرهنگی است این در حالی است که این ستاد یک مجموعه فرهنگی نیست بلکه مجموعه هماهنگ کننده، ناظر و سیاست‌گذار است.

وی اضافه کرد: مصوبات ستاد امر به معروف و نهی از منکر لازم الاجرا بوده و استنکاف از آن جرم و در حد انفصال از خدمت است، این مسائل جز شرایط و ظرفیت‌های این ستاد است.

عبداللهی‌نژاد با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از ویژگی منحصر به فردی در بین تمام دستورات اسلامی برخوردار است، گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر در استان اصفهان از سال ۹۴ تاکنون در تلاش است که امر به معروف را از یک موضوع و زمان خاص در یک محدوده جغرافیایی بیرون بیاورد و به تمام منکرات و معروفات در جامعه تسری دهد.

وی ادامه داد: این قانون در ماده یک معروف و منکر را تعریف می‌کند. در این قانون معروف و منکر عبارتند از هرگونه فعل، قول و یا ترک فعل و قولی که به عنوان احکام اولیه یا ثانویه در شرع مقدس و یا قوانین مورد امر قرار گرفته یا منع شده باشد. یعنی همه آنچه در قانون و شرع مقدس به احکام اولیه و ثانویه مورد امر یا نهی قرار گرفته باشد معروف و منکر است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان یادآور شد: این ستاد براساس تشکیلات شبکه‌ای که دارد به طور مثال در هر شهرستان یک ستاد به ریاست امام جمعه دارد همچنین در کلانشهر اصفهان در هر منطقه شورای امر به معروف وجود دارد که اگر آن منطقه مانند مناطق ۱۱، ۱۲ و ۱۵ امام جمعه داشته باشد آن امام جمعه رئیس ستاد است و اگر امام جمعه نداشته باشد شورا با محوریت یکی از روحانیون سرشناس تشکیل شود، زیرا امر به معروف و نهی از منکر ماهیت فقهی دارد.

وی خاطر نشان کرد: شبکه جمعی استان به همراه شورای امر به معروف اصناف، اتحادیه‌ها، ادارات، هیئت‌های مذهبی، احزاب و گروه‌ها تشکیل شده است، اکنون ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مقابل مومنانی که خود را آمر به معروف و ناهی از منکر می‌دانند تکلیف حمایتی دارد.

عبداللهی‌نژاد ادامه داد: کاری که از سال ۹۶ به بعد رخ داد آموزش بود یعنی افرادی که به صورت مستقیم با ستاد همکاری داشتند براساس مدل از قبل طراحی شده بازآموزی و آموزش دیده‌اند. که در این راستا بیشترین حمایت از آمران به معروف صورت گرفت.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر ناظر به رفتار علنی است که در ماده چهار قانون امر به معروف و نهی از منکر به آن اشاره شده است. در همین راستا برخی عنوان می‌کنند چرا در امر به معروف و نهی از منکر با اختلاس مبارزه نمی‌شود این در حالی است که اختلاس امر واضح و روشن و مبرهن نیست. ضمن اینکه برای هرکاری در نظام جمهوری اسلامی سیستم نظارتی و برنامه‌ریز وجود دارد.

عبداللهی‌نژاد با بیان اینکه بررسی علل و ریشه‌های ارتکاب منکر و ترک معروف از جمله شرح وظایف ستاد است گفت: طبیعتاً گاهی مسائل اقتصادی مانند تبعیض و گرانی برخی افراد را به خلاف‌های دیگری می‌کشاند که از این منظر ستاد وظیفه ریشه‌یابی این‌گونه خلاف‌ها را برعهده دارد.

وی اظهار کرد: در تبصره امر به معروف و نهی از منکر گفته می‌شود در احکام حکومتی نظر مقام ولی فقیه ملاک عمل است از این رو اگر در مساله‌ای اختلاف نظر باشد نظر مقام معظم رهبری ملاک عمل خواهد بود..

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با اشاره به غیبت‌های بی دلیل و مکرر برخی کارمندان و نداشتن برنامه در بعضی ادارات خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از مسئولان دغدغه‌مند نیستند، مسئول هستند اما در حقیقت پاسخگو نیستند.

وی با اشاره به سگ‌گردانی در سطح شهر اضافه کرد: حدود سه سال قبل در خصوص مساله سگ‌گردانی با دادسرا مکاتبه شد و دادسرا از دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی استعلام گرفت که آیا سگ‌گردانی تهدید علیه بهداشت عمومی هست یا خیر و آیا انتقال دهنده بیماری‌ها هست؟ از این رو بهترین پاسخ توسط دانشگاه علوم پزشکی در چند صفحه ارائه و اعلام کردند که سگ‌گردانی تهدید علیه بهداشت عمومی است که این موضوع جرم آشکار است.

عبداللهی‌نژاد یادآور شد: در حال حاضر حاکمیت قصد برخورد با سگ‌گردانی را دارد اما این مساله در برخی از مناطق به فرهنگ تبدیل شده است، یکی از ابعاد مختلف و مهم این مساله مسایل اقتصادی است؛ چراکه طبق گزارش‌های واصله برخی افراد به خاطر سود بیشتر شغل خود را رها کرده و سگ پرورش می‌دهند.

وی با بیان اینکه نگهداری برخی از حیوانات و پرندگان در اسلام سفارش شده است، افزود: اینکه نگهداری از سگ نهی شده و بسیاری از افراد به سراغ آن می‌روند در راستای ترویج فرهنگ غرب است.

به گفته دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان برخورد با هر پدیده و موضوع اجتماعی نیازمند به یک مدل است و اگر غیر از آن عمل کردیم به نتیجه نمی‌رسیم، از این رو باید روش حل مساله را بدانیم.

وی افزود: از دانشگاه علوم پزشکی مطالبه کردیم که چگونه می‌توان با این پدیده اجتماعی سگ‌گردانی از نظر فرهنگی، سلبی و ایجابی برخورد کرد و یک مدل برخورد با این پدیده به حاکمیت ارائه شود که از این رو در روزهای گذشته این مدل آماده شده است و در این اقدام هر دستگاه وظیفه‌ای دارد که اگر به وظایف خود عمل کند بدون تنش اجتماعی قابل حل است.

عبداللهی‌نژاد یادآور شد: معتقدیم که باید برای مسائل اجتماعی راهکار عالمانه و عاقلانه و مدبرانه اندیشیده شود در این راستا در ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان دفتر اندیشکده شهروند مسئول راه اندازی شده است.

وی افزود: کار این اندیشکده این است که با محوریت دانشگاه آزاد به پدیده‌های اجتماعی ورود و راهکاری ارائه کند سپس آن راهکار در ستاد امر به معروف استان مصوب شود و در این صورت مصوبه لازم الاجرا است.

عبداللهی‌نژاد اظهار کرد: شورای فضای مجازی استان به ریاست استاندار تشکیل و کمیته‌های مختلفی از جمله تامین محتوا، آموزش، رصد و پایش که به ترتیب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما و پلیس فتا مسئولیت آن را برعهده داشتند البته انتظار داشتیم رصد و پایش فضای مجازی توسط پلیس فتا انجام شود که عملیاتی نشد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با اشاره به مساله حجاب و عفاف گفت: عفاف یک مفهوم است که مصادیقی دارد از جمله مصادیق آن حجاب است و قرارگاهی در این راستا توسط وزارت کشور به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی گفت: فارغ از اینکه قرارگاه عفاف و حجاب نقدی داشته باشد به هرحال حاکمیت قرارگاهی تشکیل داده که این قرارگاه تصمیم دارد نسبت به مساله عفاف و حجاب و عفت عمومی تدابیری اتخاذ کند.

منبع: دیده بان ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25706

ارسال نظر