اخبار تازه از تغییر برخی اعضای کابینه | چه کسانی می‌روند؟ چه کسانی می‌آیند؟

وب سایت تابناک، نزدیک به محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیسی خبر تغییر برخی اعضای کابینه را قطعی دانست.

اخبار تازه از تغییر برخی اعضای کابینه | چه کسانی می‌روند؟ چه کسانی می‌آیند؟

وب سایت تابناک، نزدیک به محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیسی خبر تغییر برخی اعضای کابینه را قطعی دانست.

در بخشی از این خبر آمده: استیضاح وزرای تعاون و صمت دارای بیشترین امضا برای به جریان انداختن استیضاح آنها بود. اما بر اساس رایزنی های که بین مجلس و دولت انجام شده بود تصمیم براین شد که کارگروه هایی جهت ارزیابی عملکرد برخی از وزرا تعیین شده و گزارش خود را به مراجع تصمیم گیر در دولت ارسال کند.

بیشتر بخوانید :استعفای وزیر کار صحت دارد؟ + جزئیات جدید

با توجه به اینکه برخی از حوزه های مورد انتقاد در دولت در این فرصت حدودا یکساله نتوانسته اند پاسخ مناسبی به گلایه های مردمی و انتقادات کارشناسان حوزه خود داشته باشند لذا تغییر در این سمت ها به مرحله قطعیت رسیده و درباره انتصاب افراد جایگزین مناسب رایزنی هایی در حال انجام شدن است.

* «فرزین رییس بانک ملی» ، «زاکانی شهردار تهران» ، «فتاح رییس بنیاد مستضعفان» ، «بذرپاش رییس دیوان محاسبات» ، «حاج بابایی رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس» ،«سعید محمد دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی» «سردار محمدرضا حسنی آهنگر رییس دانشگاه امام حسین(ع) و بسیاری از افراد دیگر اسامی هستند که این روزها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به عنوان گزینه های جایگزین برای برخی از صندلی های پاستور مطرح شده و گفته می شود که در روزهای آتی این افراد به دولت خواهند پیوست.

اولین خروجی از کابینه؛ استعفا، برکناری یا شایعه

زهرا علی‌اکبری هم در خبر انلاین نوشت :تاخت و تاز تورم در اقتصاد ایران در حالی اتفاق می‌افتد که سال گذشته در همین محدوده زمانی نوعی خوش‌بینی افراطی و ساده‌انگاری در میان کسانی که این روزها بر کرسی وزارت و ریاست مهمترین دستگاه‌های اقتصادی تکیه زده‌اند دیده می‌شد.

در حالی که جلسات متعددی در میرداماد با هدف ساماندهی بازار ارز در فردوسی و سبزه میدان برگزار می‌شود، پاستور آبستن حوادث دیگری است. از دیروز شایعات متعددی در خصوص مشخص شدن اولین خروجی دولت سیزدهم در محافل سیاسی و اقتصادی پیچیده است. آنچه این موضوع را از اهمیت بیشتری برخوردار می‌کند که اولین قرعه به نام مردی خورده است که با هشتک سلام بر ابراهیم در فضای مجازی فعالیت گسترده‌ای را به نفع رییس‌جمهوری مستقر تدارک دید و در شعارهایش با تاکید بر اینکه تحریم بحران اصلی اقتصاد ایران نیست، تیغ تیز انتقاد را متوجه مدیریت دولتی کرد.

ادعای وی در این خصوص که حتی با یک میلیون تومان می‌توان شغل ایجاد کرد و اگر مردم به کاندیدای درست رای بدهند مشکلات اقتصادی قابل حل است، در فضای مجازی از سوی کاربران بارها بازنشر شد. وی حتی در فروردین ماه سال گذشته ادعا کرده بود : « دولت با ارزپاشی به میزان ۳۰۰ میلیون دلار می‌تواند قیمت دلار را به کمتر از ۱۵ هزار تومان رسانده و دو ماه در همان سطح نگه دارد. تأمین این مبلغ برای بانک مرکزی از آب‌خوردن آسان‌تر است».حالا اما با فشارهای مختلف و کاهش تقاضا و برخورد با کسانی که اخلالگر در شبکه ارزی کشور محسوب می‌شوند، دلار همچنان در کانال بالاتر از سی هزار تومان ایستاده است.

جنجال بر سر جنجالی‌ترین وزیر کابینه

حجت الله عبدالملکی دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق، پیش از انکه در مسند وزارت قرار گیرد، ادعاهای عجیبی برای اداره کشور داشت و از منتقدان مهم دولت روحانی محسوب می‌شد. وی که برای اولین بار در چهل سالگی ردای وزارت را در دولت سیزدهم بر تن کرد، اقداماتی عجیب را در این فضا کلید زد. بهمن ماه بود که حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما حدود ۲ هزار مدیر همتراز مدیرکل به بالا در این مجموعه داریم و یکهزار نفر را باید جابه‌جا کنیم البته مدیران خوب، قوی و دست‌پاک به کارشان ادامه می‌دهند یا جایشان عوض می‌شود ولی طبیعتاً هزار نفر را برکنار می‌کنیم که تا به‌ حال ۳۵۰ نفرشان برکنار یا جابه‌جا شده‌اند و افراد جدید آمده‌اند.

در حالی که این وزارتخانه سرگرم عزل و نصب‌های پی در پی و متعدد بود، افزایش حقوق بازنشستگان که امری بسیار جدی برای جامعه تلقی می‌شد به محاق رفت و معطل یک ویرگول ماند. حالا صدای اعتراض بازنشستگان در بسیاری از شهرها به گوش می‌رسد.

در آخرین اقدام قول داده‌اند افزایش حقوق بازنشستگان نه به میزان اعلامی برای همه، بلکه کمتر از این رقم در خردادماه محقق شده و در مرداد معوقات فروردین و اردیبهشت پرداخت شود.

گفته می‌شود یکی از دلایل بروز اختلافات در دولت و سایر دستگاهها همین مساله بازنشستگان است و با جدی شدن عزم نمایندگان مجلس برای استیضاح عبدالملکی، برکناری وی از مسئولیت در دستور کار قرار گرفت. در حالی که صراط نیوز خبر از خداحافظی وی با حلقه نزدیکانش در وزارتخانه داده است، اما برخی می‌گویند وی در صدد است پیش از برکناری نسبت به استعفا اقدام کند. شایعاتی نیز در خصوص حضور وی در قامت سفیر منتشر شده که از سوی برخی مقامات رد شده اما هر چه هست قطار کابینه در آستانه یک‌سالگی حرکتش را کند کرده تا برخی را پیاده کند.

نگرانی در خیابان سمیه

پس از عبدالملکی، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با انتقادات جدی همکارانش در دولت و نمایندگان در مجلس مواجه است. قول های عجیب او برای برچیدن قرعه‌کشی خودرو و همچنین افزایش تیراژ خودرو در کنار کاهش قیمت، وضعیت پیچیده‌ای را پیش روی وی و همکارانش در این وزارتخانه قرار داده است.

گفته می‌شود با شروع فصل تابستان و بالا گرفتن احتمال کمبود برق، تولید سیمان و فولاد به سنت هر ساله با بحران روبرو می‌شود. معضلات متعددی که در حوزه تنظیم بازار وجود دارد و رشد یک باره و ادامه دار قیمت‌ها سبب شده است احتمال استیضاح این وزیر بالا بگیرد.

یک احتمال در حوالی باب همایون

احسان خاندوزی، از دیگر وزرایی است که این روزها در معرض انتقاد جدی افکار عمومی قرار گرفته است.وی که پیش از این در کسوت نماینده مردم تهران ایفای نقش می کرد، در سال گذشته مدعی بود دولت آینده بدون هیچ کار خاصی شاهد فروکش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بحران تورم خواهد بود.

او با همین پیش‌بینی و خوش‌بینی و ساده‌انگاری بر مسند وزارت اقتصاد تکیه زد تا حالا شاهد بالاتر رفتن تورم از چهل درصد، در نزدیکی اولین سالگرد فعالیت دولت سیزدهم باشد.

مجموعه اقدامات و رویکردهای دوره مسئولیت این عضو کابینه سیزدهم بگونه ای پیش رفت که اخیرا اعتراضاتی در خصوص عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی در حوزه مالیات ستانی مطرح شده است.

او در اولین روزهای حضور در وزارت امور و اقتصادی و دارایی با تکیه بر شعار می‌شود و می‌توانیم،به گفتن این جمله درجمع اهالی رسانه بسنده کرد که خداحافظی دولت پیرمردها و روی کار آمدن دولت جوان و انقلابی حلال بسیاری از مشکلات است. حالا به نظر می‌رسد جوانان منتقد پیرمردها، نتوانسته‌اند به درستی از پس اداره امور برآیند. این چنین است که بازار ارز درگیر رشد قیمتی حدود هفت هزار تومان در کمتر از یک سال است و تورم همچنان روند افزایشی را تجربه می‌کند.

برخی معتقدند اولین ترمیم در ناحیه‌ای اتفاق خواهد افتاد که محکم‌ترین شعارها در خصوص آن مطرح شد. اقتصاد حالا منتظر ترمیم کابینه است. باید دید اخبار منتشره ترفندی است برای پاس دادن بحران به آینده یا تغییری جدی در این حوزه در راه است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25654

  • ناشناس

    آقای وزیر محترم روزی مردم بویژه بازنشستگان محترم دست شما وقبل ازشما نبوده و نخواهد بود روزی ما دست خداوند متعال است که شما و بزرگان شماهم ازاین امرمستثنی نیستید بااین مردم شریف مهربان باشید که ولی نعمت شمایند

ارسال نظر