روند مذاکرات برجام چگونه پیش می رود؟

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت ایالات متحده باید رویکرد خود را برای اطمینان به ما تغییر دهد.

روند مذاکرات برجام چگونه پیش می رود؟

ایالات متحده باید رویکرد خود را برای اطمینان به ما تغییر دهد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص جمع بندی مذاکرات برجام اعلام کرد که بررسی ها به جمع بندی رسید و در گفت و گو با اعضای ۱+۴ درباره تاریخ مذاکرات برجام به توافق رسیدیم‌.

وی در ادامه افزود: «بر اساس این جمع بندی،‌گفت و گوها ادامه خواهد یافت. توافق این است که تحریم‌هایی که بعد از ۲۰۱۷ و خروج ترامپ از برجام به صورت یکجانبه و فراسرزمینی به مردم ایران تحمیل شد، یکجا برداشته شود.البته  اختلافاتی در ۶ دور مذاکره بوده که همه اینها مورد بررسی قرار گرفت.

نیت و حرف‌های ایالات متحده را شنیدیم که مایلند به اعضای ۱+۴ بپیوندند اما برای ما رفع تحریم‌ها، اطمینان از رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی مهم است که همه اینها در فرایند بررسی جمع بندی شده و در گفت و گوها مورد تاکید قرار گرفته است.

سفر معاون سیاسی وزارت خارجه به کشورهای اروپایی شامل انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا در جایگاه معاونت سیاسی انجام شد.اما چون آقای باقری مذاکره کننده ارشد هستند طبیعی است بخشی از گفت و گوها به مذاکرات وین اختصاص پیدا کرد.

 

مسائل دوجانبه، منطقه و مذاکرات سه محور گفت و گوهای باقری در اروپا می باشد. معاون وزیر امور خارجه در این سفر با مسئولان روابط دو جانبه این کشورها هم نشست‌هایی داشته است.

آنچه برای ما مهم است این است که چگونه به توافق خوبی در وین دسترسی پیدا کنیم. اینکه از کجا گفت و گوها در وین شکل بگیرد موضوع کم اهمیت‌تر است. ایالات متحده باید رویکرد خود را برای اطمینان به ما تغییر دهد».

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال ۲۰۱۵ میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

به گزارش اسپوتنیک هشتم ماه مه سال ۲۰۱۸ ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه «پنج» (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.

طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 2517

ارسال نظر